Laptop naar fabriek instellingen met behoud van Office en Norton.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos201

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 aug 2012
Berichten
4
Beste Helper,

Ik heb mijn laptop (een Packard Bell Easynote TM) met windows 7 nu zo'n 2 jaar, en het is wel eens tijd om hem terug te zetten in de fabrieksinstellingen. Hij is namelijk héél erg traag geworden, en kan niet normaal meer films kijken bijvoorbeeld.

Nu is het wel zo dat ik Microsoft office 2007 erop heb staan (toendertijd aangeschaft), en deze wil ik uiteraard niet kwijt. Ook mijn antivirus Norton wil ik zeker niet kwijt (inclusief een aantal bestanden van mijn werk, maar die kan ik wel op een usb-stick zetten).

Ik ben bang dat als ik hem naar fabrieksinstellingen terug zet dat ik deze geïnstalleerde (dure) software ook kwijt ben.

Ik ben overigens niet heel technisch aangelegd (wellicht handig voor de helpers om te weten).

Ik hoop dat iemand hier mij een oplossing over kan geven.
Met vriendelijke groet,
Jos
 
Laatst bewerkt:
heb je bij aanschaf van de programma's een cd gekregen?
of een key via internet aangeschaft?

als dat zo is kun je volgens mij de programma's zo weer installeren.
 
Ok, na mij zullen vast nog een heleboel Helpers komen met goede ideeen, echter omdat je aangeeft a-technisch te zijn, heb ik de volgende suggesties:

Begin om alle dure software die je wil behouden te inventariseren, want Fabrieks-Herstel-Software heeft de gewoonte om simpel weg te beginnen met je hele hardeschijf kaal te slaan...

Controleer of je daarvan overal de Installatie-Media hebt, & daarmee bedoel ik echt iets dat je in je hand kan houden: CD/DvD's (USB/ExterneHD vind ik kritiek in dit soort situaties, maar bij gebrek aan beter).

Controleer of je de Produkt IDentificatie-Sleutels hebt, in geval van Windows & Office de zgn. CoA, een reeks van 5x5 alfanumerieke tekens, Norton (Symantec) etc. heeft iets soortgelijks, word meegeleverd bij het aangeschafte produkt, hetzij op een sticker, c.q. pakbon, verschepingsbon, e-mail...

Controleer & noteer van elk produkt dat je wil behouden het Serie-Nummer, voor je Windows kan dat via Start, Computer, RechterMuisKlik, Eigenschappen. Meeste andere programma's zoals bv. Office via de Help in het programma, Over Office, of zoek even binnen het programma naar Registratie.
(Het Serie-Nummer is een ander nummer dan de Produkt IDentificatie-Sleutel.)

Maak er voor de zekerheid even screenshots van met een mep PrintScrn (hele scherm) of Alt+PrintScrn, open Paint of willekeurig Beeld-Bewerking-Programma naar keuze, klik Bewerken, Plakken (of Ctrl+V), Bestand, Opslaan (of meteen printen, moet sowieso later toch), etc.., Sluit Paint, volgend programma.

Waarom moet dat allemaal? Wel, dat is in geval van een "Worst Scenario", nee, niks Unox, maar het ergste geval waarin alles wat maar mis kan gaan, mis gaat.

Dus wacht geduldig tot je bovenstaand allemaal naar redelijke zekerheid bij elkaar hebt gesprokkelt.

Want om bv. je Office te "behouden" na de kaalslag (tis van jou, maar dat weet in dit geval Microsoft niet automagisch), moet je het van te voren eerst, met Internet-verbinding, de-installeren. Doe je dat niet, dan kan in dit geval Office weigeren te re-activeren na herinstallatie. Op zich ook niet echt een probleem, je moet er dan alleen Microsoft voor bellen, maar dat terzijde. Idem dito met produkten van andere leveranciers.

Dus nogmaals: Rustig aan, laat de computer nog maar even lekker langzaam zijn, totdat je een back-up hebt van je Documenten, & alles zowel technisch als koop-juridisch veilig is gesteld.
 
Laatst bewerkt:
Bij office en Norton heb ik zo'n box gekocht (met cd en code), maar deze kun je bijv. maar 3 keer installeren (en dat is al gebeurd). Dus zou ze dan niet nog een keer kunnen installeren officieel, maar misschien wel op basis van herkenning van de computer?

Zou ik ze ook op kunnen slaan op een usb bijv? En wat zou ik dan allemaal op moeten slaan (van office en norton)?

En hoe zet ik de pc uiteindelijk in fabrieksinstellingen (heb geen cd voor geloof ik)?
 
Ok, ja , dat is inderdaad de reden waarom je dat soort programma's beter eerst even kan de-installeren. Meestal zit er een zgn "call-back-home" in die bv. ook je abonnementsduur bijhoud, & in dit Norton (Symantec) geval dat je 1 versie ge-de-installeerd hebt. Meestal gaat dat daarna gewoon goed & verder waar het gebleven was.
In geval dat het dus niet goed gaat, moet je dus alle gegevens verzameld hebben om de betreffende leverancier te bellen.
Ik heb het best wel vaak moeten doen sinds Office XP, is nog nooit verkeerd gegaan.

Je moet de installatie-programma's hebben. uiteraard kan dat op een USB ofzo, maar die kunnen wel "per ongeluk" gewist of geinfecteerd worden. Kijk even in Explorer hoe het er bv. de Office-CD/DvD eruit ziet, meestal staat er een Setup.exe plus een aantal bijbehorende mappen. Die moet je dan naar een aparte nieuwe map in het geheel kopieren, om zodoende de verschillende installatie-gegevens voor verschillende programma's niet door elkaar te gooien.

Gratis programma's kan later opnieuw downloaden indien nodig, die hoef je ook niet te de-installeren.
Alleen betaalde programmatuur dus.

Voor het terug zetten van de fabrieksinstellingen moet je even de Gebruikershandleiding nalezen, meestal is het een Functie-toets bij het opstarten, bv. F11. Soms kan je ook via F8 direct na het BIOS-scherm in de Optie-lijst van Windows die optie vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan