Laptop no bootable device

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennis18816

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2015
Goededag iedereen,

Ik ervaar wat problemen met mijn laptop.
Hier mijn vraag stuk:

Mijn vraag
Mijn laptop is stuk gegaan met de welbekende 'No bootable device'.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer swift SF114-32 series, model N17W6
Nieuwe SSD: Intenso M.2 SSD SATA III HIGH 240 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb voorzichtig de SSD uit de laptop gehaald, in een andere computer gestopt en gecheckt of de SSD stuk is. De SSD was inderdaad stuk (met verschillende soorten software getest en ze gaven allemaal errors aan). Data eraf halen was niet meer mogelijk
Prima, dacht ik, dan koop ik een nieuwe SSD.
De nieuwe SSD heb ik in de laptop gestopt en windows 10 opnieuw geïnstalleerd.
Dit werkte voor vier dagen, totdat de laptop vastliep en weer een foutmelding gaf 'No bootable device'.
Ik nam aan dat ik de SSD niet goed in de laptop gestopt had.
Ik heb de SSD er opnieuw ingestopt (ook al zag ik en voelde ik geen verschil bij het inzetten), maar ik bleef dezelfde foutmelding krijgen. (Maar soms ook niet)
De SSD heb ik nu vier keer opnieuw in de laptop gestopt (omdat ik geen andere theorie voor ogen heb), maar hij blijft heel vaak 'No bootable device' aangeven.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Is het soms een wat oudere laptop (ouder dan 5 jaar) want ik denk dat er iets op het moederbord niet goed zit waardoor de m.2 SSD verkeerde spanning krijgt. Eén piekje van te veel spanning kan de SSD om zeep helpen.

Hallo

Controleer de connector v/h motherboard op eventueel iets verplooide kontaktjes.

Doe dit desnoods met een deftige loep.

Slechte soldeerverbindingen tussen motherboard en s.s.d. connector komen ook heel veel voor.

Je kunt ook controleren of de s.s.d. nog zijn 3V3 voedingsspanning krijgt , maar dit zal vermoedelijk wel in orde zijn.

Ik ga er nu wel van uit dat deze drive geen d.o.a. is , test deze desnoods eens op een ander systeem.

Laat dit desnoods controleren door iemand met de nodige ervaring in deze materie , want ik vermoed dat dit allemaal net iets te ver zal gaan voor u.

Hier schema van deze laptop , op blz 61 is de sata s.s.d. te zien met zijn aansluitingen ....

https://www.badcaps.net/forum/attachment.php?attachmentid=210070&d=1586110024

Zonder dit systeem te hebben gezien , en er van uitgaande dat de s.s.d. zelf o.k. is , gok ik dat je het dient te zoeken in de s.s.d. connector op het motherboard.

Let wel , dit is een gok.

Wacht uiteraard verdere antwoorden af , je weet maar nooit dat het een of andere stommiteit is , die ik over het hoofd zie ...

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Bedankt voor jullie reacties srpchulp en vdk_p.

@srpchulp
De laptop is volgens mij ongeveer 3 jaar oud.
Dus ik ben bang (en blij) dat het daar niet aanligt.

@vdk_p
Ik dacht zelf ook aan de SSD connectoren op het moederbord, alleen heb ik niet de nodige tools en kennis om dit te testen.
Het enige wat ik kan doen is de connector schoonmaken en kijken of de pins niet verbogen zijn.
Maar dit laatst lukt zelfs niet vanwege de positie van het SSD socket. Het schoonmaken bewaar ik ook liever voor later.

Hopelijk heeft iemand anders nog ideeën.

Ps: vdk_p die website die je stuurt, daarvoor moet ik inloggen, zou je de foto of bijlage hier op het forum kunnen droppen?

Hallo

Is pdf file.

Registreren is gratis op die site ...

Peter

@dennis18816 : Heb je de nieuwe SSD nu ook weer getest in het andere systeem?

@vdk_p ik ben geen robot, maar het lukt mij niet om de catpha tijdens het registreren te voltooien.

@route99 ik had de m.2 to usb adapter van iemand geleend, en heb deze niet meer.
Dus dat kan ik helaas niet meer proberen.

Hallo

Blijkbaar doe je dan toch iets verkeerd , heb net geprobeert een ander account aan te maken en dit lukt .

Mits je blijkbaar toch het benodigde materiaal ook niet hebt , heeft een schema van de laptop voor u toch momenteel ook geen nut.

Laten controleren door iemand met wel nodige materiaal en ervaring ???

Een lokale elektronika hobbyist misschien ???

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan