Als de videokaart shared memory gebruikt (zie je in je bios, of aan een 'tekort' in je RAM t.o.v. wat de verkoper zei dat er in zat), is 'ie geïntergreerd en kun je hem niet opwaarderen. Als hij niet geïntergreerd is zou dat kunnen. Ik heb me er alleen nog nooit in verdiept. Wie weet in het een standaard aansluitinkje...
Wat processor betreft kom je al gauw op het openschroeven van je laptop. Ik heb ooit een laptop gehad waar gewoon een socket 370 in bleek te zitten. Toen heb ik de Celeron2 700MHz vervangen voor een Pentium 3 1000MHz. Dat maakte wel verschil. Bij andere laptops kwam ik ook mobile sockets tegen waarbij de CPU er wel uitgehaald kon worden. Ze verkopen bij de computerboer over het algemeen echter geen mobile processoren los. Maar wellicht biedt een internetwinkel of het tweedehands circuit uitkomst in dat geval. Bij de meeste laptops heb ik een vastgesoldeerde processor aangetroffen (ik heb eigenlijk bij elke laptop die ik in handen kreeg om te fixen voor iemand wel even de boel opengegooid... dat zijn er dus wel een stuk of vijftig de afgelopen jaren). Dus ruwweg op ervaring geef ik je weinig kans.