Laptop opnieuw configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

standalone

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2009
Omdat mijn laptop (HP compaq 6710b) steeds trager wordt en sommige progs vastlopen ondanks regelmatig opschonen (programma's verwijder ik altijd met Total Uninstall) en het draaien van defragmentatieprogs van zowel harde schijf als register wil ik een compleet schone nieuwe installatie doen.
Kan ik dat doen door een prog als dBan te gebruiken of mis ik daarna belangrijke drivers, ik heb geen bijgeleverde installatie cd's.
Kan ik na leegmaken de betaversie van windows 8 er op zetten of beter 7?
Hij draait nu op xp.
Wie heeft tips?

Hallo,

Ik zou de béta versie van Windows 8 installeren.
En ik zou DBan en daarna Active @ KillDisk doen.

Wat betreft Total Uninstall, ik gebruik RevoUninstaller.
Ik denk dat RevoUninstaller prettiger werkt dan Total Uninstaller.

Groetjes, WDHBGS

Windows 8 is toch leuk?
Ik ben hem ook al aan het downloaden.

Oh je hebt hem nog niet eens geinstalleerd? Het gaat er mij om dat je "advies" kant noch wal raakt. Waarom zou de TS uberhaupt Dban of killdisk moeten gebruiken? En waarom adviseer je dan Windows 8? Omdat jij hem aan het downloaden bent en omdat het "leuk" is?

Edit: Oh je bent ook pas 11 jaar, nou ja, dan is het je vergeven :)

Ik ben geen kenner, maar ik zou Windows 8 voorlopig laten voor wat het is.

Oh je hebt hem nog niet eens geinstalleerd? Het gaat er mij om dat je "advies" kant noch wal raakt. Waarom zou de TS uberhaupt Dban of killdisk moeten gebruiken? En waarom adviseer je dan Windows 8? Omdat jij hem aan het downloaden bent en omdat het "leuk" is?

Edit: Oh je bent ook pas 11 jaar, nou ja, dan is het je vergeven :)

Dat vind ik dus niet! Ik wil niet dat Helpmij afhankelijk moet worden van dit soort gezwets :evil: :evil: .Zo werken wij niet.

@error53 Jij schrijft: "Gewoon een verse installatie", bedoel je daarmee dat na het opnieuw installeren van een windows versie ( ik dacht alleen aan 8 omdat die "lichter" is dan 7, maar heb ook geen touchscreen dus veel heb ik er denk ik niet aan) echt alle overbodige troep is verdwenen?

@ standalone: Ja inderdaad, gewoon opnieuw installeren. Windows 8 is nog niet stabiel, dus niet doen. Let daarbij op:

1) Een backup maken van je oude data, hetzij handmatig of met een backupprogramma als Acronis True Image. De testversie werkt 30 dagen, dus genoeg:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

tip: Controleer nadat de backup is afgerond of hij ook echt leesbaar is!

2) Drivers eventueel backuppen met bijvoorbeeld Drivermax: http://www.innovative-sol.com/drivermax/

3) PC opnieuw installeren met Windows 7 en drivers indien nodig installeren

4) Acronis True image weer installeren en data van de backup weer terugzetten

JE bent dan van alle troep af en je hebt weer een PC die net zo snel was als bij de aanschaf :)

@error53

Dank je voor de uitleg.
Acronis True Image heb ik, maar tot nu toe alleen gebruikt voor een volledig backup van de complete C: schijf. Dat gaat nu niet werken omdat ik van xp naar windows 7 ga en dan weer alle oude troep meeneem. Alle andere data staat al op een externe schijf maar ga ook zeker proberen om er een backup van te maken via TI, dat zal vast sneller gaan dan alles 1 op 1 kopieren en weer terugzetten.
Bedankt voor de link om de drivers te backuppen, zo zal het toch moeten lukken.
Helaas moet ik nog wel even geduld hebben voor ik het kan uitvoeren.
Het is een laptop officieel van mijn werk maar ik heb hem al ruim 4 jaar thuis in gebruik.
Omdat de ventilator steeds meer herrie maakt en de laptop ook steeds heter wordt zal hij ook open moeten om er stof uit te verwijderen.
Ik krijg hem niet open, heb ook niet het juiste gereedschap, dus zal ik hem via mijn werk
na moeten laten kijken. Ik denk niet dat die lui vrolijk worden als ze zien dat ik van "mijn"
xp laptop een windows 7 heb gemaakt en zal dus moeten wachten tot hij is opgehaald, nagekeken en teruggebracht.
Ik laat daarna weten of het gelukt is.

Laatst bewerkt:
Jawel hoor, gaat gewoon werken. Je backupt je hele c schijf, daarna kun je de image benaderen en er gewoon doorheen bladeren en terugzetten wat je nodig hebt. Alleen de programma's niet. Je outlook PST, je Mijn Documenten alles kun je eruit halen.

De rest van de "troep" blijft ingekapseld in de image, dus daar heb je echt geen last van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan