Laptop opnieuw instaleren!?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

saffier1990

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Hallo ik heb hier een HP series hstnn-105c laptop, het is al een wat oudere laptop.
Deze laptop is gecrashed en mij werd gevraagd of ik hem opnieuw wilde instaleren.
Dus ik doe er een XP cd in en alles lijkt goed te gaan, schijf leeg gegooid, dus clean install, files worden gekopieerd... Daarna reboot hij en zou de windows instalatie verder moeten gaan. Maar dat doet hij dus niet. Hij reboot en loopt vast op het scherm: druk een knop om te booten van CD...

Ik heb al een boel geprobeerd, maar het wil mij echt niet lukken. Mijn enigste idee is nu nog om de bios te resetten, maar ik heb totaal geen verstand van laptops, dus dat word een moeilijk verhaal...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Grtjs Saphira

Bios resetten? Waarom dan?
Wat voor soort hdd zit er in de laptop, een IDE of Sata?

na zo'n herstart bij en XP install zou ie van de hd moeten booten. Wellicht dat in de bios iets ingesteld moet worden zodat je kunt kiezen of ie van de HD of van de CD wilt booten. Vaak is dat overigens de F12-knop tijden het booten van de laptop. Goed, kijk eerst ens even in de bios of daar wat settings zijn voor de boot-volgorde.

Wat je ook zou kunnen proberen is bij de herstart van de XP install om snel even de installatie Cd te verwijden, zodat ie wel van de HD moet booten. Dan wel, als ie opstart van de HD, weer gelijk de CD terug stoppen, want de XP install heeft die CD nog wel nodig.

Laatst bewerkt:
uhh ja goeie vraag, ik weet niet waar ik dat kan vinden, het staat niet bij systeem informatie in de BIOS of het IDE of Sata is...

Jawel, dat kun je wel in het bios zien.
Als het namelijk een sata betreft is je probleem nagenoeg opgelost, je moet dan even de sata drivers downloaden en tijdens het booten met de Windows CD op F6 drukken, dan kun je de satadrivers installeren waarna de installatie van Windows wel goed doorloopt.

Eén kleine randvoorwaarde : je dient over een fdd te beschikken.

iets anders is dat crashen van de laptop: wat is er precies gecrashed? Als het de HD is zou daar je huidige probleem wel eens in kunnen zitten. Misschien moet er wel een nieuwe HD in. Een HD test zou dus wel aan te raden zijn.

Nou de laptop begon op een gegeven moment langzaam te lopen en toen hebben ze er zelf een nieuwe HD in gedaan... Dus er zit al een nieuwe HD in, dus ik denk niet dat dat het probleem is.

over dat instellen van de boot volgorde:
Deze opties krijg ik en dan moet ik het instellen van 1 tot 7...
drev for optisk enhed
vaste schijf van notebook
usb-diskette
usb superdisk
usb-cd-rom
usb-vaste schijf
notebook ethernet

Welke volgorde moet ik nu instellen dan? Heb hier nog niet zoveel verstand van...

als ik tijdens de reboot de XP cd er uit haal doet hij niks meer, alleen een knipperend streepje links boven...

Het ziet er naar uit dat je een ernstig probleem hebt.
En ik denk niet dat het in de boot-volgorde zit.
Het zou wel eens een driver probleem kunnen zijn zoals door gast0225 gesuggereerd.
Ik dacht daar in eerste instantie niet aan omdat je zei dat de XP install de eerste fase wel had gedaan. Tot nu toe is mijn ervaring dat als het een SATA-driver is dat XP install niet eens aan die eerste fase toekomt, vandaar.

Heb je al in de BIOS gekeken of het een SATA of een PATA HD is?

Heb je al van de HP web site de XP-drivers voor deze laptop gedownload?
En als je daar toch bent kijk dan eens wat HP allemaal te vertellen heeft over een herinstallatie van XP.

Overigens: welk type Hp of Compaq laptop is het precies?
HSTNN-105C is het typenummer van de batterij.

Heel erg bedankt allemaal... Ik heb nog eens in de BIOS gekeken en daar de boot volgorde aangepast en tijdens de reboot even de cd er in en er uit gedaan en toen deed hij het wel :D

Dus mijn probleem is opgelost!!!

Grtjs Saphira

Dat neemt niet weg dat je nog wel straks, nadat windows geinstalleerd is, je alle XP-drivers voor deze laptop van de HP web site moet downloaden en installeren, anders doet ie het niet zo jofel. De belangrijkste drivers zijn de chipset en de graphische driver.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan