Laptop overhit bij gamen/videogeheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjAron

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2008
Goedenavond mensen,

M'n laptop word tijdens gamen een beetje heel erg heet, en met heet bedoel ik dus écht heet. soms zelf boven de 100 graden. Hij gaat dan ook zichzelf underclocken. Er zit een Intel core i5 480M processor in m'n laptop, en een Intel HD Graphics videokaart. Het zijn games uit 2007, dus dat zou ie makkelijk moeten trekken.. Alleen; de videokaart gebruikt maar heel weinig geheugen, misschien vandaar dat de processor harder moet werken? Gamen gaat vaak met lage fps. Soms word de laptop zo heet (105+ graden) dat hij uitvalt.

Kan iemand me helpen met dit probleem?

Screenshot van temps/underclock/videogeheugen tijdens Call of duty 4 (2007)
http://i39.tinypic.com/11ipvti.png

Heeft je laptop aan de onderkant genoeg ruimte om te koelen?

Als je hem op je schoot hebt, leg er dan een boek met een harde kaft onder, zodat hij genoeg ruimte heeft om de warme lucht weg te blazen. Zet hem vooral niet op een bed/bank/stoel o.i.d.

De laptop staat gewoon op m'n bureau (hout), en heeft genoeg ruimte z'n warmte weg te kunnen blazen..

De Intel HD GPU is een standaard soort igp (in de cpu verwerkte videokaart) en is volgens Intel leuk voor full hd video kijken...
3D video zegt Intel al niks over, de Intel HD serie is niet bedoelt voor gamen, hooguit patience...
Bovendien gaat het over een laptop, die doorgaans (ik zeg doorgaans) zijn gemaakt met oog op zo min mogelijk stroomverbruik, gamen verbruikt enorm veel stroom wat vertaalt in hitte in een krappe en kleine behuizing die daar niet op gebouwt is.
Als jouw laptop al eens is uitgevallen door overhitting mag je van geluk spreken dat hij nog werkt, dat is het moment dat de processor het genoeg vind en gepland uitschakeld om 'verdere' schade te voorkomen...
Als je wilt gamen op een laptop kan je beter kiezen voor een laptop met een Nvidia videokaart, die zijn vaak duurder hoewel er ook laptops zijn met zowel de Intel HD 300 als bijvoorbeeld een NVidia Geforce 540m, via Nvidia optimus kan je dan per programma instellen of die op de simpele intel of de zwaardere nvidia kan.
Zo bespaar je stroom, en als je wilt gamen komt de zware videokaart naar boven.
Voor nu: je kan niet de videokaart van je laptop vervangen, ik zou zeggen een coolpad, een soort blad met één of meerdere coolers erin die hete lucht afvoeren.
Of je laptop dan koel blijft?
Je wilt de temparatuur het liefst onder de 60 graden houden, als je de laptop op je schoot zet en het doet pijn, dan is de buitenkant ruim 60 graden en de binnenkant nog erger...

Misschien zit er stof in!Dat is altijd een van de grootste problemen want bij gebeurde het ook.Maak je laptop open en blaas wat of gebruik voorzichtig een stofzuiger.
Controleer jou computer op problemen met Ccleaner en controleer ook jou harde schijf enz.

PS Zit wat programma's uit die tijdens het opstarten word mee opgestart
Ga naar:Uitvoeren(Run)of klik op het knoop start+r schrijf daar msconfig klik op enter en daarna boven aan opstarten en de programma's die niet nodig zijn uitzetten!
Bij Ccleaner kan je het ook doen

Download link Ccleaner:
http://www.piriform.com/ccleaner/download

Laatst bewerkt:
@radicalgamer
Vreemde is dat de laptop bij zeer lichte belasting als 60 graden word.. Dat is ook niet helemaal goed dus.. Jammere is dat de laptop nog geen jaar oud is en ik het dus zonde vind om een alweer een paar honderd euro uit te geven aan een nieuwe laptop..

@Wakmen
Heb 2 weken geleden m'n hele windows opnieuw geïnstalleerd, dus programma's die mee opstaten is het probleem niet lijkt me ;')
Ontstoffen zal ik zo even proberen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemde is dat de laptop bij zeer lichte belasting als 60 graden word.. Dat is ook niet helemaal goed dus.. Jammere is dat de laptop nog geen jaar oud is en ik het dus zonde vind om een alweer een paar honderd euro uit te geven aan een nieuwe laptop..

Als je er zelf niets meer aan kunt doen en er ook niet uitkomt met de reacties op dit forum, zou je, indien de laptop is gekocht bij een winkel, terug kunnen gaan en hem kunnen laten maken onder garantie.

Als je er niet te veel geld aan uit wilt geven, zeg dat tegen de verkoopmedewerker van de winkel dat je hem alleen wilt laten maken onder garantie. Mocht de oorzaak niet onder garantie vallen, dan betaal je alleen de verzendkosten.

..laten maken onder garantie
Je hebt t hier over laten maken.. maarr, eigenlijk werkt de laptop gewoon, alleen word ie te heet.. valt dit ook onder de garantie dan?

Daarbij;
De laptop is ook verzekerd, maar dit is alleen door 'Eigen gebrek' of 'Externe onheilen', maar ik denk niet dat dat hier van toepassing is? :(

Of het onder de garantie valt, hangt af van de voorwaarden van de verkoper. Mijn desktop had hetzelfde probleem. Deze had ik gekocht bij Mediamarkt. Vervolgens zijn ze met een busje perslucht door mijn computer geweest en het probleem was verholpen. Het kostte me in totaal een keer naar de Mediamarkt lopen en weer terug.

Als je er dus niet meer uitkomt, zou je misschien een keer langs de winkel kunnen gaan en wat meer informatie kunnen vragen over de garantie.

zet de stofzuiger op de zijkant van de laptop waar de koelribben zitten, als dat niet voldoende werkt, de koelribben leegspuiten met een airduster( fles perslucht).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan