Laptop oververhit en valt uit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Midia
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Midia

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2013
Hallo, ik heb een laptop van mijn neef gekocht en hij had bij de aankoop gezegd dat de laptop erg traag ging en ook om het halfuur warm werd en uit viel.
Aangezien ik wat ken van laptops heb ik besloten om hem aan te kopen voor een klein prijsje en hem te gebruiken.

Wat ik al heb gedaan:
-Windows 7 opnieuw geïnstalleerd en alles gewist, nu gaat hij terug snel, blijft niet meer hangen en alles doet het perfect
-Ventilator met een haardroger uitgeblazen
-Nieuwe koelpasta op de processor gedaan

Nu is het zo dat hij warm wordt, maar pas na 3 a 4 uit valt.
Ik weet niet wat ik moet doen nu zodat hij absoluut niet meer uit valt.

Dit zijn gegevens van de laptop;
-Packard Bell Easynote TM86
-4GB RAM
-320GB Intern
-Intel Core i3-330M processor

Wat zou ik kunnen doen?

Hallo

Laptop deftig zuiver maken ...

Hoe :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/899617-Ventilator-maakt-zoemend-ratelend-geluid

Mocht je deze laptop willen openen ... hier opend men een tm85 , die waarschijnlijk bijna identiek is :

https://www.youtube.com/watch?v=-HHo02d1xW8

De t° eens controleren met b.v.b. "speccy" .

Persoonlijk zou deze eerst proberen zuiver te maken zonder openen ... indien de t° dan toch nog te hoog mochten zijn ... dan pas demonteren.

Een "haardroger" geeft onvoldoende druk/debiet om een dftig resultaat te behalen ...

Dit model bezit vermoedelijk 2 heatpipes na elkaar , en zal zo goed als zeker iets meer moeite vragen om zuiver te maken.

Dit :

http://www.benl.ebay.be/itm/4-x-Rub...468365?hash=item3acb09020d:g:AQsAAOSwezVWwO~T

Kan ook nuttig zijn ... en kost bijna niets.

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

Laptop deftig zuiver maken ...

Hoe :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/899617-Ventilator-maakt-zoemend-ratelend-geluid

Mocht je deze laptop willen openen ... hier opend men een tm85 , die waarschijnlijk bijna identiek is :

https://www.youtube.com/watch?v=-HHo02d1xW8

Peter

Ik zei dat ik nieuwe koelpasta erop had gesmeerd, dat wil zeggen dat ik weet hoe ik hem moet demonteren, filmpje is dus niet nodig.
Temperatuur zit na een tijdje rond de 85 graden en bij 90 valt die uit.
Dit gebeurt al ik windows updates uitvoer en tegelijk films kijk, dat zou dus eigenlijk niet mogen.

Ik ga hem straks nog een keer demonteren en alles goed uitblazen en koelpasta nog een keer nakijken.

Hallo

Controleren of er geen stof/haar in de heatpiperadiator zit .

Controleren of er goed thermisch kontakt is tussen koeling en c.p.u/g.p.u.

C.p.u. zal zo goed als zeker goed zijn ... meestal zit het probleem in de g.p.u.

Desnoods terug demonteren om te controleren.

Een laptop die zo heet wordt , kan de thermalpad (g.p.u.) gesmolten of versteend zijn indien gemonteerd.

Werkt de fan soepel ???

Controleer ook of de heatpipreadiator niet heeft gelekt (koelvloeistof) ... er zijn dan uiteraard visuele sporen hiervan ... meestal een ietsje vettig.

Mocht de fan te smeren zijn (onder de sticker) ... doe dit dan ... toestel is nu toch open ... heb je meteen de zekerheid dat deze nooit meer vastloopt.

Peter

Hallo

Controleren of er geen stof/haar in de heatpiperadiator zit .

Controleren of er goed thermisch kontakt is tussen koeling en c.p.u/g.p.u.

C.p.u. zal zo goed als zeker goed zijn ... meestal zit het probleem in de g.p.u.

Desnoods terug demonteren om te controleren.

Een laptop die zo heet wordt , kan de thermalpad (g.p.u.) gesmolten of versteend zijn indien gemonteerd.

Werkt de fan soepel ???

Controleer ook of de heatpipreadiator niet heeft gelekt (koelvloeistof) ... er zijn dan uiteraard visuele sporen hiervan ... meestal een ietsje vettig.

Mocht de fan te smeren zijn (onder de sticker) ... doe dit dan ... toestel is nu toch open ... heb je meteen de zekerheid dat deze nooit meer vastloopt.

Peter

Ik heb hem gedemonteerd, maar ik zie geen koelpasta op de GPU, kan dat?
Moet ik er koelpasta op doen?

Edit: ik heb dat ding opgezocht waar geen koelpasta op zit en dat is de chipset. Moet daar koelpasta op?

Laatst bewerkt:
Hallo

"Ik zei dat ik nieuwe koelpasta erop had gesmeerd, dat wil zeggen dat ik weet hoe ik hem moet demonteren, filmpje is dus niet nodig." :confused:

Normaal gezien moet er uiteraard koelpasta op zitten.

Deze dient om minuscule oneffenheden op te vangen.

Indien het hoogteverschil tussen de chipset dikker is dan pakweg een sigaretteblaadje , gebruikt men een thermalpad.

Doe een rijstkorrel koelpasta als "test" op de chipset / c.p.u. ....

Monteren / demonteren ... zijn deze homogeen uitgespreid door de druk is alles o.k. en kun je na reinigen alles definitief monteren.

Het een en ander zal wel terug te vinden zijn op you tube o.i.d.

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

"Ik zei dat ik nieuwe koelpasta erop had gesmeerd, dat wil zeggen dat ik weet hoe ik hem moet demonteren, filmpje is dus niet nodig." :confused:

Normaal gezien moet er uiteraard koelpasta op zitten.

Deze dient om minuscule oneffenheden op te vangen.

Indien het hoogteverschil tussen de chipset dikker is dan pakweg een sigaretteblaadje , gebruikt men een thermalpad.

Doe een rijstkorrel koelpasta als "test" op de chipset / c.p.u. ....

Monteren / demonteren ... zijn deze homogeen uitgespreid door de druk is alles o.k. en kun je na reinigen alles definitief monteren.

Het een en ander zal wel terug te vinden zijn op you tube o.i.d.

Peter

Ik heb hem gedemonteerd, koelpasta aangebracht op de CPU en chipset, vastgeschroefd en terug er af gehaald om te zien of de pasta goed verdeeld was.
Daarna terug de pasta verwijderd en nieuwe aangebracht en de schroeven dichtgedraaid.
Alles terug gemonteerd en laptop opgestart, alles deed het goed tot ik besefte dat ik de stekker van de ventilator vergeten was erin te steken.
Dus vervolgens weer alles uit elkaar gehaald en terug van ventilator erin en dan alles gemonteerd, maar ik krijg hem plotseling niet meer gestart.

Ik weet even niet wat ik moet doen nu, ik heb alles weer gedemonteerd en terug gemonteerd, maar totaal geen teken van leven.
Als ik de lader aansluit, dan brandt het lampje van de batterij, maar eens ik op de AAN/UIT knop druk, dan gaat het lampje uit en doet hij gewoon niets.
De AAN/UIT knop brandt niet eens...
Iemand een oplossing? Ik word hier gek zo

Hallo

"Iemand een oplossing?"

Deze laptop heeft al een historiek van te lang te warm worden ....

Mits deze zelfs uitschakelde op zijn thermische beveiliging , mogen we i.p.v. warm zelfs heet zeggen ...

C.p.u. kan er tegen ... de i.c. voet waarin deze zit ook ...

Probleem is echter dat de g.p.u./chipset (gesoldeerd) op dezelfde heatpipe/koeling gemonteerd daar veel minder goed tegen kan (soldeerverbinding).

Het lijkt er sterk op , met deze symptomen dat deze van het motherboard is losgekomen.

Ziet er dus niet rooskleurig uit ...

Peter

Hallo

"Iemand een oplossing?"

Deze laptop heeft al een historiek van te lang te warm worden ....

Mits deze zelfs uitschakelde op zijn thermische beveiliging , mogen we i.p.v. warm zelfs heet zeggen ...

C.p.u. kan er tegen ... de i.c. voet waarin deze zit ook ...

Probleem is echter dat de g.p.u./chipset (gesoldeerd) op dezelfde heatpipe/koeling gemonteerd daar veel minder goed tegen kan (soldeerverbinding).

Het lijkt er sterk op , met deze symptomen dat deze van het motherboard is losgekomen.

Ziet er dus niet rooskleurig uit ...

Peter

Ik heb alles nog eens gedemonteerd en gemonteerd en nu doet die het weer perfect.
Ik gebruik hem al een halfuur en temperatuur is nog niet hoger dan 53 graden gekomen, hij zit constant rond de 48 graden.

Is dit goed?

Hallo

"Ik gebruik hem al een halfuur en temperatuur is nog niet hoger dan 53 graden gekomen, hij zit constant rond de 48 graden ... "

Oef ... gelukkiglijk voor u ....

Deze t° zijn perfekt ... een heatpiperadiator begint slechts "te werken" van +/- 55°C.

Peter

Hallo

"Ik gebruik hem al een halfuur en temperatuur is nog niet hoger dan 53 graden gekomen, hij zit constant rond de 48 graden ... "

Oef ... gelukkiglijk voor u ....

Deze t° zijn perfekt ... een heatpiperadiator begint slechts "te werken" van +/- 55°C.

Peter

Ja, heb hem heel de dag gebruikt en updates gedaan, films gekeken en muziek geluisterd. Hij zat maximum aan 60°. Lijkt me wel oké. Bedankt voor de reacties Peter!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan