Laptop schakel "spontaan" uit

• Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Goedemorgen. Sinds een week schakelt onze laptop af en toe spontaan uit (auto-opstarten staat uit). Dit gebeurt om de paar dagen. Er verschijnt geen blauw scherm, geen foutmelding of bericht op het scherm, het uitschakelen gebeurt alsof de stroom eraf gehaald wordt. Maar de adapter werkt goed (ook nog andere adapter gebruikt) en de accu was gewoon vol.De laatste keer herstartte de laptop toen ik aan het opstarten was met de opstart cd van True Image erin. Na uitschakelen kan ik niet direct opstarten, maar na 5 minuten kan ik wel weer opstarten en dan gaat het weer een paar dagen goed. De temperatuur op het moment van uitschakelen is volgens Speedfan ongeveer HD 40° C en temp1 76°C. Dit zijn temperaturen die deze laptop vanaf aankoop had (HD tot 50 graden, en deze temperaturen geeft onze andere laptop ook aan). In het AIDA rapport kon ik de temperaturen niet vinden. De laptop is een half jaar geleden schoongemaakt. De eerste keer dat het gebeurde had ik net Windows en Flashplayer geupdate. Opvallend: na het uitgaan ben ik steeds Excell kwijt (Windows installer wil het weer installeren) en herstelpunten terugzetten mislukt. Ik heb een image van 2 maanden geleden teruggezet (en weer geupdate), daarna leek alles weer als vanouds te werken, maar na een paar dagen schakelde de laptop weer spontaan uit. Ik heb met verschillende programma's gescand op virussen en spyware, maar niets gevonden. Bij energiebeheer staat alleen scherm uitschakelen op 30 minuten, de rest staat op nooit. Het programmaatje HDD-health draait nu ongeveer een jaar mee en geeft aan: nearest TEC 28.9.2014. Ik heb de memtest tot 100% gedaan en die gaf daarbij geen fouten aan.

Ik heb hier in het forum al overal gelezen dat er veel reden kunnen zijn waardoor een laptop/computer spontaan uitschakelt. Daarom dit lange verhaal met zoveel mogelijk gegevens. Ik begrijp dat het moeilijk is via dit forum uit te zoeken wat er aan de hand is, maar ik zou al heel erg geholpen zijn als ik weet of ik het in de richting van een dure reparatie of een goedkope moet zoeken.
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. Alvast bedankt,
Angela

temperaturen zijn wel flink hoog hoor. 50ºC voor een HDD :confused: en 76º voor een CPU? :shocked: ieeeeks.... ! Wat voor CPU is dat?

Bedankt voor je reactie. Ik heb me inderdaad vaak afgevraagd of die temperaturen niet te hoog zijn en heb heel wat keren internet afgestruind naar welke temperaturen redelijk zijn. Dat liep uiteen van 40 graden tot veel hoger dan mijn temperaturen, dus nam ik aan dat het voor een laptop wel een aardig gemiddelde was. Ook omdat alletwee onze laptops, van verschillende merken, dezelfde temperaturen heben. CPU is een Intel Pentium 4 CPU 3.00GHz. Kloksnelheid 3.00 GHz, 480MB

Laatst bewerkt:
Om te kunnen weten wat normaal is voor precies dat type processor is meer specifieke info nodig, maar desalniettemin.... 76ºC voor een P4 is VEEL te veel hoor.
De maximale temperatuur voor een doorsnee-pentium 4 ligt zo rond de 70ºC, daarboven wordt het kritiek. Als die cpu echt zo warm is, kand dat dus nooit lang goed gaan... ik zou er maar eens naar laten kijken bij de plaatselijke pc-boer, voordat de boel samensmelt tot één grote klont koper

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je reactie en duidelijkheid over de temperatuur die een CPU zou mogen hebben. We hebben de laptop gisteren naar de plaatselijke pc-boer gebracht.Wat daar uitkomt zal ik hier natuurlijk melden. Hopelijk nog geen klont koper...
Angela

Nou inderdaad hoor, een dikke laag stof op de CPU. Schoongemaakt en gereset met een andere CPU erin en de laptop werkt weer prima. Niet meer uitgevallen en de CPU-temperatuur komt nu alleen nog incidenteel boven de 60! Terwijl ik me hiervoor niet eens kan herinneren dat ie ooit onder de 60 kwam, eigenlijk niet eens onder de 70. Gelukkig geen klont koper! Ik ga wel over een half jaar al terug om de laptop weer schoon te laten maken, want hij is wel heel snel stoffig geworden. Misschien door de externe ventilator die de meeste tijd aanstaat? (Nee, heus, ons huis is niet stoffig ;-)) Even in de gaten houden dus, ook al omdat de harde schijf nog steeds al gauw 50 graden is als de externe ventilator niet aanstaat en ik me niet nog eens aan dezelfde steen wil stoten.
Bedankt voor je reactie!
Angela

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan