laptop start niet meer; adapter ok

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmpauw

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Ik heb een al wat oudere Dell Inspiron. Vandaag stopte hij ermee: hij reageert niet meer op de aan/uit knop.

Als ik de (originele) adapter op het elektriciteitsnet aansluit, gaat er een blauw lampje branden op de adapter.
Op het moment dat ik de adapter aansluit op de laptop, gaat het blauwe lampje uit.
Als ik de stekker van de adapter uit het stopcontact haal en er weer instop, brandt het blauwe lampje weer.

De adapter werkt nog steeds bij een andere laptop. Het lijkt dus niet aan de adapter te liggen.

Enig idee waar ik de oplossing van dit probleem moet zoeken? Hopelijk niet bij de vervanging van het moederbord...

Als het moederbord kapot is, stopt de adapter er dan mee als je 'm aansluit op de laptop? Of is dit (het stoppen van de adapter) een aanwijzing dat er iets anders aan de hand kan zijn?

Haal de accu eruit, druk de Aan/Uit knop 10 seconden in en plaats dan de accu weer terug. E.e.a. uiteraard zonder dat de adapter aangesloten is. Kijk eens of hij dan weer aan wil.

Haal de accu eruit, druk de Aan/Uit knop 10 seconden in en plaats dan de accu weer terug. E.e.a. uiteraard zonder dat de adapter aangesloten is. Kijk eens of hij dan weer aan wil.
Nope, geen respons.

Heb je ook de de adapter weer aangesloten?

Hij moet ook werken zonder accu; dus accu er uit laten en dan de adapter aansluiten. Doet hij het dan nog steeds niet?

Inmiddels alle aansluitcombinaties geprobeerd: met/zonder accu, na 20sec. op powerknop gedrukt te hebben met/zonder accu, adapter er weer in met/zonder accu.

Het enige resultaat is dat het lampje van de adapter telkens uitgaat, zodra ik de adapter op de laptop aansluit.

Dan zit er ergens kortsluiting in het stroomcircuit, die conclusie mag je dan wel trekken.
Afhankelijk van wat het je waard is kun je overwegen hem ter reparatie aan te bieden bij een lokale computerwinkel maar maak dan eerst een prijsafspraak.

Laatst bewerkt:
Trek het geheugen er eens uit, bios beeps bij booten of gebeurt en nog helemaal niets?

Dag, het zou makkelijk zijn als het BIOS batterijtje leeg was.

Op internet zie ik veel meer klanten met dit probleem en meestal wordt dan de diagnose defect moederbord gesteld of onvindbaar probleem van het moederbord. Zoals hier: http://www.tomsguide.com/answers/id...ptop-adapter-light-turns-boot-laptop-17r.html

Volgens sommigen echter, is de printplaat van de adapter aansluiting vervangen voldoende. Op YouTube kan je die reparatie hier zien:

https://www.youtube.com/watch?v=n0FZ6WIFnH8&feature=youtu.be

Bij laptops is vaak de connector voor ontvangst van het stekkertje intern gebroken. Dat is niet te zien maar wel door te meten en vaak afhankelijk van hoe je het stekkertje er in steekt. Bij geen van de berichten over een blauw adapter lampje wat uit gaat, zoals u beschrijft, lees ik dat de laptop het af en toe nog doet. Dan valt er ook niets te solderen maar misschien kan iemand de plug zelf dus nog doormeten.

Het printplaatje is beslist geen groot onderdeel. Wanneer het niet meer te bestellen is dan zou u met advertentiezoeker.nl een zelfde laptop kunnen zoeken. Bij demonteren van de laptop kan u zien of er iets zichtbaar stuk zou kunnen zijn en de onderdelen voorzichtig schoonmaken. Condensatoren torens kunnen opgezwollen zijn (ook bovenkant) en losse hulzen hebben. Chips smelten soms een klein kuiltje als ze doorbranden. Bij kortsluiting is er brandlucht en zijn er sporen.

Nog een advies: schroefjes hebben vaak verschillende lengte. Houdt ze dus goed uit elkaar. Succes

Hallo

"Ik heb een al wat oudere Dell Inspiron" :o:o

Jammer genoeg .... ook hier weerom geen duidelijke vermelding v/h typenr van deze laptop ...

Lijkt sterk op kortsluiting in de laptop ... kan natuurlijk nog iets anders zijn ... maar met de geleverde info is dit koffiedik kijken ...

Mocht deze laptop lang met een defekte (lees gedeeltelijk kortgesloten) batterij hebben gewerkt , kan het laadcircuit/voedingsvermogencircuit geraakt zijn ...

Meestal shottky diodes / mosfet's , etc.. die moeten gecontroleerd worden.

Vraagt uiteraard de nodige kennis en ervaring , daar schema's meestal niet verkrijgbaar zijn ...

Indien je geluk hebt ... is er slechts sluiting in de "netentree" van de laptop ... die misschien zelfs niet vast op het motherboard is gesoldeerd ???

Hopelijk heb jij , of iemand dit dit ooit mocht lezen ... iets aan deze info.

P.s. als voorbeeld wat ik bedoel :

Te solderen :

http://www.benl.ebay.be/itm/DC-JACK...286637?hash=item3f3fdb752d:g:Md8AAOSwdpxUVR6e

Met connector :

http://www.benl.ebay.be/itm/DELL-50...879825?hash=item3a87688f91:g:TTIAAOSwirZTtp5i

Peter

Bleek toch het moederbord te zijn. Jammer... Dank voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan