laptop start niet meer door na crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

kingcor

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2008
Vanmiddag zat ik op mijn HP Pavillon 9700 te gamen, toen de laptop plotseling ineens veel lawaai maakte en niet meer reageerde. Het lawaai bestond uit hoge tonen, een beetje zoals bij verbinden met een telefoonmodem, maar dan nog wat chaotischer.

Aangezien de laptop ook niet meer reageerde op CTRL-ALT-DEL heb ik 'm toen uitgezet met de aan/uit-knop.
Toen ik de laptop hierna weer op wilde starten, startte de laptop niet meer door.
Hiermee bedoel ik dat de lampjes wel aangaan, je hoort de fan ook starten, hoort dan 2 kraakjes, maar daarna gebeurt er niets meer.
Het scherm blijft dood en de lampjes blijven aan. Na enkele minuten start de fan opnieuw, hoor je weer die 2 kraakjes en dan weer niets.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en of en hoe dit op te lossen is?
Zelf denk ik aan een defecte harde schijf, maar lijkt me een beetje zonde om een nieuwe aan te schaffen als het probleem toch iets anders blijkt te zijn.

Alvast bedankt.

Hallo

Zelfs zonder harddisk dient de laptop nog op te starten.

Je dient dan uiteraard ook nog in de b.i.o.s. te kunnen komen.

De door u beschreven symptomen lijken mij eerder die van een oververhit toestel.

In extreme gevallen is de motherboardchipset/g.p.u. losgekomen van het motherboard.

De meest voorkomende oorzaak --> langdurige oververhitting , met aan de basis een verstopte heatpipe radiator door stof.

Ik hoop voor u , dat ik ongelijk heb , en dat anderen met een of ander lumineus idee afkomen.

Peter

wat je eens zou kunnen proberen:

-batterij uit de laptop halen en stekker uit t stopcontact. dan de aan/uit knop 30 sec ingedrukt te houden (dus zonder stroom) en vervolgens stroom weer aansluiten en kijken of dit het doet.
-je werkgeheugen testen, haal eerst een balkje eruit, kijk of de laptop t doet, zo niet haal t balkje eruit en stop degene die je er uit had gehaald weer in... probeer beide balkjes in beide sloten.

werkt dit niet vrees ik dat er wat serieuzers aan de hand is. maar probeer eerst dit eens.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
De tip van VoidNull had ik reeds geprobeerd, maar had geen resultaat.

Wat ik had gevonden op internet was dat als de harde schijf kapot is, ie niet meer opstart, maar dat ie inderdaad wel opstart als ik de defecte harde schijf eruit zou halen. Klopt dit of zou ie ook met defecte harde schijf nog opstarten?

Ik heb inmiddels ook even het intern geheugen eruit gehaald, maar helaas zit er 1 balkje van 2GB in i.p.v. 2 van 1GB, waardoor er weinig te testen valt.
Aan de hand van de piepjes lijkt het toch een geheugenprobleem te zijn, dus misschien dat ik maar het beste toch even kan proberen ergens aan een balkje te komen om te testen of dit het probleem is.

Videokaart zou ook het probleem kunnen zijn. Er zit een Nvdia Geforce 8600m GS van 512 in. Op de site van HP kon ik nog vinden dat dit een nVidia Discrete PCI Express kaart is. Wilt dat dan zeggen dat die los vervangen zou kunnen worden met behoud van het huidige moederbord?
Bij openmaken zag alles er trouwens nog schoon uit, dus stofophoping lijkt me niet echt waarschijnlijk.

Ook nog gemerkt dat als ik een DVD'tje erin doe, deze wel begint te draaien. Houdt dat in dat het moederbord in ieder geval nog wel werkt, of krijgt die DVD-drive de stroom zonder tussenkomst van het moederbord aangelevrd?

Excuses voor de vele vragen, maar ik wil gewoon bepalen of het nog nut heeft om aan deze laptop te (laten) sleutelen, of dat ik 'm maar gewoon als verloren moet beschouwen.

als het aan de videokaart lag zou hij waarschijnlijk wel gewoon doorstarten. ik vrees dus dat het eerder aan het moederbord of de processor zal liggen, en dat kan inderdaad komen door de redenen die al eerder genoemd werden door de andere gebruikers.

je zou dus eens kunnen proberen om de hele boel uit elkaar te schroeven, een beetje schoon te maken e.d., ook al schat ik de kans dat dit zal helpen erg klein... er na laten kijken zal vermoedelijk ook erg duur zijn en is alleen aan te raden als de laptop nog erg nieuw is, maar in dat geval zal hij ook niet onder de garantie vallen...

afhankelijk van de waarde die je aan je apparaat hecht kan je kiezen om er wel/niet naar te laten kijken, maar reparatie zal vermoedelijk erg duur zijn...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan