laptop start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deacon Vorbis

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Naast mij probleem met mijn keyboard op een andere computer heb ik nu ook een probleem met een laptop.
Sinds enige weken werkt die steeds trager en loopt ie veel en veel vaker vast. Nu ben ik beizg geweest met virusscanner en ook anti-spyware programmas. helaas liepen de anti-spyware programmas ook steeds vast, zodat ik hier niet op kon scannen. nu heb ik gister nog een keer de viruscscanner eroverheen gegooid (5 dagen geleden waren er nog geen virussen ontdekt) en ondertussen ging ik even tv kijken, toen ik terugkwam na driekwartiertjes bleek de laptop uit te staan, en dit terwijl niemand het heeft uitgezet en er stroom op stond. heel raar dus al. en nu probeer ik de laptop vandaag weer op te starten en nu staat er :
Non-System disk or disk error
replace and strike any key when ready

voor dit scherm kreeg ik wel het plaatje van HP te zien, hieronder stond : F10=Rom based setup

kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is en wat ik nu het beste kan doen om het weer aan de praat te krijgen? er staan wel belangrijke documenten op die ik eigenlijk wel nodig heb.

Alvast bedankt.
Gr Deacon Vorbis

Helaas

Deacon ik ben bang dat je HDD overleden is.

Die melding van F10=Rom based setup komt waarschijnlijk omdat hij geen HDD ziet en van jou wil weten waarvan hij op moet starten.

Dus Helaas,

Eric.

Hmm.. dat zou wel heel erg klootte zijn :( ohjah, bij het opstarten hoor ik een een raar geluid, een soort gekraak. normaal gesproken hoor ik dit niet. dit zal er ook wel mee te maken hebben.

hoe kan mn HD dan 'ineens' zijn overleden? toch raar voor zo'n nieuwe aardig snelle laptop (1 jaar oud)

en wat als dit inderdaad zo is. wat kan ik dan het beste doen?

in ieder geval bedankt voor je reactie.

Onderdelen gaan helaas wel eens kapot he, de ene keer wat sneller dan de andere keer.
Ik neem aan dat je nog garantie op je laptop hebt..

nee, garantie is helaas net verlopen.. dat is wel zonde. maar als ik een nieuwe HD voor de laptop koop en erop zet. is er dan een mogelijkheid dat alles weer normaal loopt? en hoeveel gaat het me ong kosten?

thnx

Als je hem niet hebt laten vallen

Als er geen geweld aan te pas gekomen is, willen ze nog wel eens coulant zijn, want zelfs al laat je hem dag en nacht draaien, dan nog zou de HDD het moeten doen.

Dus ik zou het zeker proberen.

Nieuwe HDD kost iets van 60 euro.

Eric.

Normaal gesproken is je garantie verlopen na een jaar maar je mag er vanuit gaan dat zoiets duurs als een laptop wel iets langer mee gaat als een jaar dus je hebt dan recht op gratis reparatie, wettelijke garantie heet dat.

Wettelijke garantie!

Een apparaat dat u koopt heeft een verwachte levensduur. Volgens de wet is het zo dat u recht heeft op wettelijke garantie als u als consument niet hoeft te verwachten dat een bepaald mankement zich voordoet. M.a.w. het apparaat of een onderdeel gaat, buiten uw schuld, kapot maar zou het langer moeten doen. Het apparaat is dan ‘non-conform’ zoals de wet dat noemt in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.

De vraag is steeds: is het normaal dat zich nu bij dit apparaat dit mankement voordoet? Is dat niet ‘normaal’, en u hoefde dat dus niet te verwachten, dan hebt u allerlei wettelijke rechten tegen uw verkoper. Kort gezegd: recht op gratis reparatie, op vervanging (ander apparaat dus dat het wel goed doet), of de koopprijs terug. De verkoper is verplicht tot reparatie, tenzij reparatie onzinnig is of gewoon te duur. In dat geval kan de verkoper u een vervangend aparaat geven. Wil hij dat niet, dan zal de verkoper u de koopprijs moeten teruggeven.
De verkoper kan er voor kiezen om u meteen de koopprijs terug te geven. Zie artikel 7:21 Burgerlijk Wetboek. Nota bene: koopprijs, niet een tegoedbon dus!

U kunt ook als de zaak ‘non-conform’ is, de overeenkomst meteen ontbinden en de koopprijs terugvorderen.
Als u schade lijdt als gevolg dat het apparaat een mankement vertoont dat u niet behoefde te verwachten, kunt u bovendien schadevergoeding vorderen. Dit laatste tenzij het apparaat een veiligheidsmankement heeft, denk aan een ontploffende tv, waardoor u letselschade oploopt; dan is op grond van het Burgerlijk Wetboek in beginsel niet de verkoper, maar de producent (Nederlandse importeur of Nederlandse fabrikant) aansprakelijk.

In de praktijk betekent dit voor veel apparaten dat u langer garantie heeft dan de 1 of 2 jaar die u gebruikelijk van de verkoper krijgt; veelal is dit de fabrieksgarantie waarop de verkoper dan terugvalt.
Als een apparaat kapot gaat voordat dat te verwachten is, moet de winkelier gratis repareren of vervangen, waarbij ook onderzoekskosten, voorrijkosten en arbeidsloon niet berekend mogen worden.

Bij vervanging van een onderdeel of het gehele apparaat is soms wel een redelijke vergoeding toegestaan. Het probleem is vaak dat het voor u als consument moeilijk te bewijzen is dat het apparaat het langer zou moeten doen. U kunt in een andere zaak een second opinion vragen, bij deskundigen navraag doen of u kunt naar de rechter stappen als u het niet eens wordt met de winkelier.
U kunt ook kiezen voor het sluiten van een deal met de winkelier waarbij ieder een deel betaalt. Dit is van toepassing als u na vier jaar bijvoorbeeld een compleet nieuwe motor in uw wasmachine krijgt. Dan heeft u daar ook voordeel van, want uw wasmachine kan dan weer langer mee. U betaalt dan een deel van de kostprijs van die motor; de andere kosten in het kader van de reparatie zijn voor rekening van de verkoper.

De verkoper kan op zijn beurt de kosten die hij moet maken om uitvoering te geven aan de wettelijke rechten van de consument-koper verhalen op zijn voorschakel (groothandel, importeur, fabrikant). Uiteindelijk komen die kosten dan op het bord waar ze thuishoren, namelijk op het bord van de fabrikant die immers dat mankementeuze apparaat op de markt heeft gebracht. Wellicht dat de fabrikant dan het geld dat met die kosten gepaard gaat, investeert om betere producten te maken.

Wat betreft de onderzoekskosten: het is normaal dat een winkelier u onderzoekskosten in rekening brengt. Deze kosten moet hij u echter terugbetalen als blijkt dat het mankement onder de wettelijke garantie valt.

http://www.sta-ik-sterk.nl/

okay thnx. ik zal zeker gaan kijken wat mijn rechten zijn dan. nu is het ook weer geen ramp als dit mankement me 'maar' 60 euro zou kosten.

Nee dat is waar maar als je die 60euro kan besparen kun je dr een leuk avondje van stappen, suc6:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan