Laptop start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trustno1

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
13 okt 2000
Heb een probleem met het opstarten van mijn laptop. Als mijn laptop opstart krijg ik een zwart beeld met een cursor die knippert. Verder komt hij niet. Heb geprobeerd met de rescue cd mijn systeem weer goed te krijgen. Dit heeft geen resultaat gehad. De harde schijf die erin zit is een sata harde schijf van fujitsu. Daarna heb ik met een windows xp pro cd geprobeerd de harde schijf opnieuw te partitioneren of te formateren, maar ook hier blijft hij hangen als hij gaat zoeken of er al een windows versie geinstalleerd is. Heb ook nog geprobeerd met een erd commander te kijken of de harde schijf te benaderen is en deze blijft ook hangen.
Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Kun je booten op floppy? Of booten op xp-cdrom en dan je harddisk benaderen?
Kun je in de bios komen?

Zelf enig idee wat dit veroorzaakt kan hebben?

Heb je de laatste tijd iets met je laptop gedaan (gepartitioneerd, bios upgrade of open gemaakt ofzo).

Er zit geen floppy drive in maar heb met de windowsxp cd en met een winternals erd commander 2005 cd de harde schijf niet kunnen benaderen. De laptop is niet van mijzelf dus weet niet echt wat de eigenaar heeft uitgespookt. Het lijkt erop of de hardeschijf is gecrashed. Weet iemand hoe ik dit kan testen zonder floppy drive?

Ik heb ook eens gehoord dat je voor een serieele harde schijf drivers moet installeren voordat je systeem deze herkent. Is dat zo en waar vind ik deze drivers?

Heb het testprogramma van fujitsu gebruikt om de harde schijf te testen. Deze kan echter geen hardeschijf vinden. Zijn er nog drivers voor de SATA hardeschijf die ik moet installeren of kan ik er nu van uit gaan dat de hardeschijf defect is?

Ja, voor een SATA schijf moet je meestal de sata drivers eerst laden, die vind je bij de fabrikant van de chipset, of bij de fabrikant van de laptop.

Het euvel is alleen dat je die met de flop moet laden, of je moet ze op een USB stick zetten, en de emulatie in de bios aanzetten, misschien dat het wil, of de drivers slipstreamen in een XP cd.

Alleen voor Intel heb je die vaak niet nodig, indien die zijn gebruikt, maar dan wordt het wat moeilijker, want dan zou de hdd het hebben begeven.

Het is een toshiba notebook en hier kan ik geen drivers vinden voor de harde schijf. Er zit een fujitsu harde schijf in en ook hier kan ik niks vinden over drivers voor de schijf.

En welk type Toshiba?

Wat ik al aangaf, je hebt de drivers nodig van 3e party chipsets of, niet voor Intel, maar dan is , of de sata niet in orde, kabel o.i.d., of de harde schijf overleden.

Download de bootdisk van windows 98. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Start hiermee je pc eens op.
Typ dan eens fdisk in en kijk of je hd erkend wordt.
Typ ook eens c:/dir in om te zien of er wel nogiets op je hd staat?

Lange Pier zei:
En welk type Toshiba?

Wat ik al aangaf, je hebt de drivers nodig van 3e party chipsets of, niet voor Intel, maar dan is , of de sata niet in orde, kabel o.i.d., of de harde schijf overleden.

Het gaat om de toshiba Satellite A100-534

jean42 zei:
Download de bootdisk van windows 98. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Start hiermee je pc eens op.
Typ dan eens fdisk in en kijk of je hd erkend wordt.
Typ ook eens c:/dir in om te zien of er wel nogiets op je hd staat?

Ik heb fdisk nog niet geprobeerd, maar ik heb wel gekeken of ik met de opstart diskette c kon benaderen en dat ging niet.

Zie je die hd in je bios?
Zo neen dan zet eens alles op auto in de bios en zien wat die dan doet?

Trustno1 zei:
Het gaat om de toshiba Satellite A100-534

Daar zit een ATI Radeon Xpress 200M chipset in, daar heb je geen drivers voor nodig voor de SATA schijf, dat wordt of vervangen, of deze in een pc erbij hangen, en daar repareren, weet alleen niet of je daar dezelfde aansluitingen hebt, of dat er een converter nodig is.

jean42 zei:
Zie je die hd in je bios?
Zo neen dan zet eens alles op auto in de bios en zien wat die dan doet?

In de bios wordt hij wel herkend. Kan voor deze poort alleen niks wijzigen. Kan hem niet op automatisch zetten.

Het probleem was inderdaad een defecte hardeschijf. Ben nu bezig met het programma hdd regenerator om te kijken of deze nog te repareren is. Hij is nu al een dag bezig en is voorlopig nog niet klaar. Hopen dat het nog lukt....:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan