laptop start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

thenan

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2011
Ik heb een Lenovo Z50-70 (20354) die niet meer opstart.
Met een Windows 7 installatie CD wilde ik Windows 7 opnieuw installeren.
Na het plaatsen van de cd en opnieuw inschakelen van de laptop verscheen 2 minuten lang het Lenovo logo waarna "loading files" microsoft startte hetgeen weer 2 minuten duurde.
Hierna verscheen de muisaanwijzer waarna er niets meer gebeurde.
Met de Hirens boot cd lukte het mij om Mini Xp op te starten en zag ik in de verkenner alleen de (B) RAM Drive (in blauwe tekst) en (X): MiniXP maar geen c-schijf.
Ik neem aan dat er iets met de hard disk mis is.
Volgens de specs zit er een 1TB+8GB SSHD in.
Wat kan ik ev. nog meer controleren?

Check eerst eens of in het bios van de machine de CD / DVD als 1e bootoptie staat vermeld.
Zo ja, stop de CD in de lade, reboot en let goed op want vrij snel in beeld verschijnt de melding :

'press any key to boot from CD'.

Deze regel staat een seconde of 5 tot 10 in beeld en verdwijnt daarna, waarna van harddisk wordt gestart en aangezien jij dus een harddiskopstartprobleem hebt, wil dit laatste never lukken.
Je moet dus vrij snel nadat die ene regel op je scherm verschijnt op een willekeurige toets drukken, dan start de machine vanaf CD en kun je Windows opnieuw installeren.

Maarre, is er geen recoverypartitie aanwezig op de machine? Die start je door een bepaalde toets(combinatie) in te drukken bij het aanzetten van de laptop. (zie de Lenovo documentatie voor de juiste toets (combinatie).

Daarnaast is het natuurlijk heel goed mogelijk dat de C schijf overleden is, maar daar kom je definitief achter als je Windows onieuw wil gaan installeren middels de Windows CD.

Laatst bewerkt:
IK dacht in mijn beschrijving aangegeven te hebben dat met de Windows 7 installatie cd de laptop opgestart kon worden en de files ingeladen konden worden. Hierna stopte de rest van de installatie.
Als ik met de mini XP vanuit Hirens boot cd geen c-schijf zie, dan is er toch ook geen recoverypartitie aanwezig denk ik.
Hoe kan ik nu met zekerheid ontdekken dat de SSHD defekt is?

De eenvoudigste manier is de schijf uitbouwen en via een dock of SATA naar usb-kabel op een werkende pc aansluiten.
Je kunt ook booten van een Linux usb-stick en kijken of je daarmee de HDD wel ziet.

Lenovo levert One Key Recovery mee op een verborgen partitie sinds Win8, daarvoor heb je een recovery-cd/dvd nodig.
Starten van deze recovery-tool doe je door na het aanzetten een paar keer op de "Novo"-toets op je toetsenbord te drukken.

IK dacht in mijn beschrijving aangegeven te hebben dat met de Windows 7 installatie cd de laptop opgestart kon worden en de files ingeladen konden worden. Hierna stopte de rest van de installatie.
Als ik met de mini XP vanuit Hirens boot cd geen c-schijf zie, dan is er toch ook geen recoverypartitie aanwezig denk ik.
Hoe kan ik nu met zekerheid ontdekken dat de SSHD defekt is?
Ja, je hebt gelijk, ik heb dat niet helemaal goed ingeschat. Er was bij het lezen van de vraag een heel klein beetje twijfel bij mij. Maar goed, resteren nog de opties die worden aangedragen. Het minst ingrijpende is het (proberen te) starten van de recovery partitie. Dan ben je het snelst klaar.

Ik zou, vanaf de Hiren's boot CD, niet Mini Windows XP starten maar de Linux based rescue Environment.
Daarin is (o.a.) Parted Magic ("Partition Editor") beschikbaar op het bureaublad, dus kun je daarmee kijken of de schijf te zien is, of er nog partities op staan en of die partities dan ook wel echt een schijfletter hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Recovery blijft hangen.
Hirens boot blijft hangen op creating /etc/fstab.
M.i. HDD defect.
Nog meer suggesties?
Voor alsnog bedankt voor jullie support.

Ik begin ook een kapotte HDD te vermoeden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan