Laptop start niet meer - Windows opstartbeheer zit vast ? Of toetsenbord werkt niet ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

shadoogie2960

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 feb 2015
Ik heb een Samsung RC530 waarvan het moederbord defect was, hersteld door het moederbord te vervangen door een tweedehands moederbord.
Toen ik de laptop opstartte deed hij het en kreeg ik het normale bureaublad te zien.
Wanneer ik de pc afsloot en herstartte, zag ik enkel het Samsung startscherm met F2 en F4 (maar die werken niet !) en nadien het Windows opstartbeheerscherm.
Ook daar reageert de laptop niet op.
F8 - ENTER - TAB - ESC: niets werkt.
Ik probeer in het bootscherm te komen om met een live-DVD van Ubuntu op te starten als test, maar dat lukt dus niet !
Het lijkt of het toetsenbord niet werkt, maar waarom deed ie het de eerste keer dan wel ?
Weet iemand raad ? Of moet ik 'm terug open vijzen ?

Bedankt voor elke tip.

Misschien is de lintkabel van je toetsenbord niet goed vastgezet en is deze weer losgeraakt? Zou zomaar kunnen bij het vervangen van het moederbord.

Bedankt voor de tip !
Heb 'm juist terug open gemaakt en zag dat de lintkabel van ... de DVD-recorder los was ...
Die van het klavier is moeilijk te bereiken; ik denk dat die wel vast zit (heb er lichtjes aan getrokken en voelde toch wel vast ...)
Nu kan ik wel de live DVD opstarten maar geen keuzes maken ...!?
Het klavier reageert niet

Als het toetsenbord het niet doet, dan zit die lintkabel toch niet goed vast (of scheef, of zit er stof tussen etc.). Een toetsenbord gaat niet spontaan stuk. Kijk eens of je toch bij die lintkabel kunt komen. Ontkoppel deze vervolgens en blaas er even overheen, schuif deze weer in de aansluiting en probeer de bios te benaderen. Daar zal het toetsenbord het 100% zeker moeten doen als de lintkabel goed zit.

Ik heb er een extern klavier aan gehangen. Zo kan ik op de 'Enter'toets drukken en start Windows verder op.
Wanneer ik echter iets wil ingeven (bijvoorbeeld de sleutel voor de WiFi) dan zie ik de cursor snel verder lopen (net of er spaties getypt worden).
Gekke toestand !
Ik heb de laptop opnieuw geopend en de lintkabel opnieuw vast gemaakt.
Resultaat is hetzelfde.
???
Er is dus wel degelijk iets mis met het klavier, want zonder extern klavier geraak ik niet opgestart.

Als ie constant verder loopt zit er inderdaad iets niet goed in die spatiebalk. Waarschijnlijk zit het mechaniekje niet goed onder het toetsenbord. Tik een paar keer hard op de spatiebalk en druk deze eens goed in. Dat mechaniekje zit vast in een bepaalde stand (mogelijk door vuil etc.). Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de laptop niet start. Een hele hoop spaties blokkeert de toegang van andere toetsen (de bios ziet niet twee toetsen tegelijk als er constant één is ingedrukt). Je kunt eventueel ook nog met een busje perslucht door het toetsenbord heen mocht je het mechaniekje niet goed krijgen omdat er iets tussenzit. Maar ik neem aan dat na een beetje rammelen met de spatiebalk dat mechaniekje vanzelf goedklikt.

Bedankt, bassie9, voor de tip !
Ik ben nu wel zeker dat de fout niet in Windows zit of in het moederbord. Ik heb de lintkabel van het toetsenbord losgemaakt en een extern klavier aangekoppeld. Zo kan ik voorlopig normaal werken en loopt alles goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan