laptop start niet op, alleen bios scherm, bios ziet geen harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albers

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Hallo,
gisteren upgrade naar Windows 10. Vandaag laptop gewoon aangehad (staat dan constant aan). Na iets anders gedaan te hebben laptop willen gebruiken: zwart scherm, dacht uiteraard slaapstand maar na gebruik muis en toetsenbord: niets. Met aan/uit knop uiteindelijk maar uit- en weer aangezet. Geen opstartscherm maar bios scherm. In bios zie ik geen hdd. In bios opstart volgorde gemuteerd naar usb en via mini XP en andere tools op opstart usb (Hirens Boot) kan ik ook geen harddisk vinden. Heb een externe hd aangesloten en deze wordt door tools op opstart usb wel gewoon gevonden.
Heb geen foutmeldingen of iets dergelijks gezien.
Blijkbaar start laptop niet op omdat hd (met os) niet gezien wordt. Kan mij niet voorstellen dat hd dood is. Betreft een relatief nieuwe laptop (1 jaar). Kan helaas nu niet laptop open schroeven. Schroefjes net iets te klein voor wat ik aan gereedschap heb. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Heeft de upgrade naar Windows 10 hier iets mee te maken?
Betreft een Asus NJ550JK met hybride schijf. Bios is van American Megatrends versie 2.07 GOP versie 5.0.1035

Hoogstwaarschijnlijk is de upgrade naar Win 10 de schuldige, ik ben het met je eens dat het vrijwel zeker niet aan je HDD ligt.
Wat jij nu ervaart is / wordt vaker gemeld, Win 10 heeft nog steeds de nodige problemen wat betreft hardware-ondersteuning, met name op het gebied van videokaarten, usb aangesloten randapparatuur etc.
Google er maar eens naar, je zult versteld staan.
Probleem is dat je HDD niet herkend wordt dus systeemherstel draaien is er ook niet bij....
Naar wat ik op internet vind zou dit probleem in de laatste grote upgrade van Win 10 opgelost moeten zijn.
Misschien is het een optie om de laatste uitgave van Win 10 te downloaden en deze er overheen te installeren..?

Hoe kan ik iets installeren als mijn systeem geen harddisk vindt waarop geïnstalleerd kan worden?

Of garantie claimen of een bouwmarkt binnen stappen, meeste zijn open op zondag.
Vermoedelijk Philips kruiskop nr.0.

Indien de schijf niet is te zien zou het zomaar de sata connectors kunnen zijn, maar dat is ook gissen.

Hoe kan ik iets installeren als mijn systeem geen harddisk vindt waarop geïnstalleerd kan worden?
Ik kan me voorstellen dat de nieuwe upgrade een verbeterde installer aan boord heeft die de HDD mogelijk wel ziet en dus wel kan installeren..
Je zou daarvoor van de laatste Win 10 versie het ISO-bestand moeten downloaden en er een opstartbare usb-stick van moeten maken en daarvan opstarten..dan wijst het zich snel genoeg of het opgelost is of niet.
Ik kan me nl. niet voorstellen dat het "ineens" iets met de HDD-aansluiting zou zijn maar niks is onmogelijk uiteraard.

OK, bedankt. Zal op mijn gemak jullie tips uitproberen zodra dat voor mij mogelijk is.

Sorry dat ik eerst nu weer reageer maar heb intussen een ander probleem op moeten lossen met mijn andere laptop.
HDD bleek stuk te zijn. Was niet een hybriede maar een SSD van 8 maanden oud!! Dat een SSD zo snel en zonder eerdere haperingen zo maar stuk gaat vind ik maar verdacht. Ik heb dus nog steeds het vermoeden dat Windows 10 toch de boosdoener is geweest. Of dat zo is weet ik niet (kan ook toeval zijn geweest) maar dat er problemen zijn met upgraden naar Windows 10 is mij via internet wel duidelijk geworden. Mijn advies: vóór upgraden een back up (image) maken (en deze ook testen).
Dank voor het meedenken.
Deze vraag kan gesloten worden.

Sluiten kun je zelf doen door de vraag op "Opgelost" te zetten.
Overigens kan een SSD wel degelijk zomaar stuk gaan, bij mij na 3 weken reeds ( met Win7 ), waarschijnlijk een maandagmorgen-produkt geweest want de garantie-SSD doet het nu, bijna 4,5 jaar later, nog steeds probleemloos :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan