laptop start steeds vijf sec op en begint dan weer opnieuw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markoezie

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2007
Berichten
40
Gisteren bevroor het scherm plotseling (bleef hangen). Kon ook niet meer uitzetten met de uitknop. Spanning eraf gehaald en opnieuw opgestart maar dat doet ie niet meer. Hij lijkt te gaan opstarten, hoor de harde schijf beginnen, maar na een seconde of vijf stopt ie en begint daarna weer opnieuw. Dit gaat door tot ik de accu eruit haal en/of de spanning er af haal.
Valt ook op dat het lampje van de voeding niet meer brand als ik de spanning er dan weer op zet. Als ik dan op de startknop druk begint het steeds weer opstarten weer opnieuw. Tijdens die vijf seconden brandt het groene lampje voorop wel. Gaat dan net als de pc even uit en dan weer aan met het opstarten.
Ik hoor dan na ca 5 sec ook de harde schijf stoppen. Het draaien stopt en er volgt een klein tikje (zou normaal kunnen zijn). De Bios haalt ie dus niet bij het opstarten.
Wat zou dit kunnen zijn? voeding/draadje los bij voeding of iets anders zoals harde schijf of moederbord??
het is een acer 7520 met vista.

Dank.
Marc
 
Laatst bewerkt:
ff windows opnieuw installeren en anders is denk ik de harddisk stuk! ff nieuwe kopen.
 
Windows opnieuw installeren valt niet mee als ie het niet doet! ;)

Er zitten twee harde schijven in, dus dan zou die 2e nog goed moeten zijn. Het is ook een dual boot met linux maar hij sluit zo snel af dat ie zover niet komt dat ik daarheen kan gaan.
Marc
 
weet je zeker dat het 2 losse harde schijven zijn en niet 2 virtuele want acer maakt meestal 2 virtuele
 
Tja,
Bijkomend probleempje is dat de cd-speler al lang kapot is.
Kan me eigelijk ook niet voorstellen dat ie dat doet omdat ie al stopt voordat de Bios ook maar in zicht komt. Heb wel een zelfstartende usb en dat al geprobeerd maar ook dat lukt niet.
Het lijkt of er steeds even power is die steeds uitschakelt.
Marc
 
zover ik weet zijn het twee schijven van ieder 160 GB. Op de pc staat "320 GB dual HDD (160 GB x2)".
 
ik heb nog eens rondgezocht op dit forum. Kom hetzelfde probleem bij dit type vaker tegen. Zou door warmte een losse chipset kunnen zijn. Probleem is dat er bij die onderwerpen nooit bij staat of het dat ook echt was. Blijft dus gissen.
 
Hallo

Volgens uw omschrijving = het inderdaad bingo.

Zo goed als zeker een losgekomen chipset.

Indien ik mij niet vergis is de g.p.u. en de chipset geintegreerd in 1 i.c.

Een "reflow" is de enige goedkope oplossing.

Heel veel werk is het niet bij dit model.

Indien er dan achteraf deftig met de laptop wordt omgegaan , is deze "herstelling" zo goed als definitief.

De hoofdoorzaak van dit defekt is een gebrekkige koeling "heatpipe radiator verstopt door stof"

Bijkomend probleempje is dat de cd-speler al lang kapot is.

Je vermeld niet wat er defekt is .... deze drive kan of hersteld worden , of vervangen door een ander werkend 2e hands exemplaar.


Peter
 
@CDK_P (peter),
Heel veel werk is dit niet schrijf je. Is daar ergens een beschrijving van te vinden? Heb geen idee welk onderdeel dit zou moeten zijn.
Dank
Marc
 
peter bedankt,
vond op youtube ook een filmpje waarop met een fohn de cpu/chipset warm werd gemaakt gedurende een paar minuten.
Ik dacht, gewoon proberen, en zit nu dus weer op mijn eigen PC te werken!!!
Had een behoorlijk goede backup (miste alleen wat bestanden van de laatste weken) en ben nu dus een nieuwe backup van de bestanden aan het maken. Is nogal veel, en draait dus al twee uur zonder problemen. Hoe lang het goed blijft gaan weet ik niet. Ben benieuwd of ie straks weer opstart (of niet).
Marc
 
Hij startte inderdaad niet meer op. Heb er toen weer wat aan gedaan met de föhn, dat werkte en hij startte weer op. Na even gewerkt te hebben bleef hij weer hangen en moest ik hem even laten staan, en dan deed hij het weer. Steeds valt hij na korte tijd weer uit nadat hij is blijven hangen.
 
Hallo

Ik vermoed dat je met "föhn" een haardroger bedoelt :eek:

De temperatuur van deze is noooooooit hoog genoeg om de honderden soldeerverbindigen egaal/homogeen in elkaar te laten vloeien.

Het enige dat je nu hebt gedaan , is deze soldeerverbindingen extra laten oxyderen , dewelke de kans op een deftige/permanente reflow kleiner maken.


Peter
 
peter,
was inderdaad een haardroger en het resultaat is/was maar tijdelijk.
Heeft wel een complete backup gemaakt maar viel daarna weer diverse malen uit. Afsluiten en weer opstarten etc.

Doet het nu wel weer maar is afwachten hoe lang ben ik bang. Daarin heb je gelijk schat ik zo in.
Marc
 
De laptop doet het nog steeds, dus er is hoop.
Probleem voorlopig opgelost dus.
marc
 
Hallo

Indien je deze laptop nu zuiver/stofvrij houdt "heatpipe en fan" , zodat deze zijn warmte vlot wegkrijgt zal er veel minder expansiestress op de "gerepareerde" solderingen ontstaan , wat de levensduur enkel maar kan verlengen.

Enjoy

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan