Laptop start verschrikkelijk traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

vvanasperen

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2009
Dag mensen,

De laptop van mijn schoonmoeder start echt verschrikkelijk langzaam op. En dan bedoel ik echt dat het zeker 4 a 5 minuten duurt voor het bureablad zichtbaar is. Eenmaal opgestart werkt alles wel naar behoren. Mocht er iemand een oplossing weten dan zou dat zeer op prijs worden gesteld.

Hierbij het hijackthis.log:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4
Scan saved at 22:44:21, on 16-3-2012
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v9.00 (9.00.8112.16421)
Boot mode: Normal

KNIP

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
HJT logs worden op Helpmij.nl niet nagekeken.
Daar zijn professionals voor nodig.

Log verwijderd.

Begin eens met een virusscan met MBam (klik) en draai daarna eens cCleaner (klik).
Downloads starten vanzelf.

Laatst bewerkt:
Gisteren had ik een wat oudere laptop met Win xp die er 30 minuten over deed om op te starten.
Bleek het Norton360 te zijn die dat deed. Die stond vrolijk een kopie van het systeem te maken en tegelijkertijd de boel te indexeren.
Helemaal erg vond ik dat, na inspectie met twee gratis AV-tools (Malwarebytes en Emsisoft antimalware) er 75 virusbesmettingen op de laptop te zitten!
Na verwijdering van Norton360 en installatie van AVAST free daar voor in de plaats, en natuurlijk na een schoonmaakslag met beide genoemde gratis AV-producten, liep de laptop weer als een zonnetje :-)

Dus mijn advies: kijk eens wat voor een AV-product er nu op staat, schakel dat eens uit en kijk of ie dan sneller opstart en controleer de PC eens met Emsisoft en Malwarebytes. Hier vindt u de downloadlinks: http://www.sr-pc-hulp.nl/links.htm

Paul-RT

HJT logs worden op Helpmij.nl niet nagekeken.
Daar zijn professionals voor nodig.

Log verwijderd.

Begin eens met een virusscan met MBam (klik) en draai daarna eens cCleaner (klik).
Downloads starten vanzelf.

@Paul-RT: Oke, dat van die hijackthis logs wist ik niet.
Malwarebytes' Anti-Malware heb ik al geprobeerd en cCleaner heb standaard al in gebruik. MBam heeft overigens geen kwaadaardige objecten gedetecteerd. Nog andere suggesties?

Dus mijn advies: kijk eens wat voor een AV-product er nu op staat, schakel dat eens uit en kijk of ie dan sneller opstart en controleer de PC eens met Emsisoft en Malwarebytes. Hier vindt u de downloadlinks: http://www.sr-pc-hulp.nl/links.htm

@srpchulp: Ik heb Avira AntiVir Personal Free geïnstalleerd. Als ik deze deactiveer en dan opnieuw opstart geeft dit geen beter resultaat. Maar jij geeft zelf de voorkeur aan AVAST Free? Kun je me vertellen waarom? Ga nu in ieder geval Emsisoft Anti-Malware proberen. Ik laat zo even weten wat daar uit is gekomen en, nog belangrijker, of er positieve resultaten zijn geboekt.

Avira staat als een goed AV-product bekend dus dat zal denk ik het probleem niet zijn.

Daar het alleen bij het starten van windows is, kijk dan eens naar de volgende zaken:
- Kijk eens wat er zo al opgestart wordt (Ga naar Start-Progranmma's-Opstarten en
Ga naar Start >> Uitvoeren.
Typ msconfig + [Enter]
Ga naar het tabblad "Opstarten".

Vaak staan er heel veel zaken die totaal overbodig zijn om bij windows al te starten en schakel die dan uit.
Om te weten wat uitgeschakeld kan worden doe ik altijd het volgende: zoek in Google de naam op van het programma of de service die gestart wordt en kijk wat er over gezegd wordt.

Kijk ook eens in de Logboeken van Windows of daar foutboodschappen staan.
Ook is het goed om eens naar het hardwareoverzicht van windows te kijken of er daar soms hardware met een kruisje of vraagteken aangeduid is.

Laatst bewerkt:
@srpchulp: Ik neem aan dat ik het log van Emsisoft wel even voor jou mag plaatsen? Ik heb de vier gevonden sporen in quarantaine gezet. Opstarten gaat weer iets sneller, ik heb er een stopwatch bijgehouden. ;-)

Emsisoft Anti-Malware - Versie 6.0
Laatste Update: 17-3-2012 12:53:04

Scaninstellingen:

Scantype: Slimme Scan
Objecten: Rootkits, Geheugen, Sporen, C:\Windows\, C:\Program Files\
Scan archieven: Uit
ADS Scan: Aan

Scan gestart: 17-3-2012 12:53:22

Value: hkey_classes_root\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0} --> appid Ontdekt: Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1
Value: hkey_classes_root\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0}\inprocserver32 --> threadingmodel Ontdekt: Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1
Value: hkey_local_machine\software\classes\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0} --> appid Ontdekt: Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1
Value: hkey_local_machine\software\classes\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0}\inprocserver32 --> threadingmodel Ontdekt: Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1

Gescand 395378
Gevonden 4

Scan Geëindigd: 17-3-2012 14:52:30
Scantijd: 1:59:08

Value: hkey_classes_root\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0} --> appid In Quarantaine Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1
Value: hkey_classes_root\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0}\inprocserver32 --> threadingmodel In Quarantaine Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1
Value: hkey_local_machine\software\classes\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0} --> appid In Quarantaine Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1
Value: hkey_local_machine\software\classes\clsid\{3ea4fa88-e0be-419a-a732-9b79b87a6ed0}\inprocserver32 --> threadingmodel In Quarantaine Trace.Registry.dl.tvunetworks.com!E1

In Quarantaine 4

Daar het alleen bij het starten van windows is, kijk dan eens naar de volgende zaken:
Kijk eens wat er zo al opgestart wordt (Ga naar Start-Progranmma's-Opstarten en
Ga naar Start >> Uitvoeren.
Typ msconfig + [Enter]
Ga naar het tabblad "Opstarten".

Vaak staan er heel veel zaken die totaal overbodig zijn om bij windows al te starten en schakel die dan uit.
Om te weten wat uitgeschakeld kan worden doe ik altijd het volgende: zoek in Google de naam op van het programma of de service die gestart wordt en kijk wat er over gezegd wordt.

Ik heb een aantal programma's en één service uit kunnen schakelen. Dit helpt ook echt een beetje. Heb het probleem met alle tips al kunnen terugbrengen tot een opstarttijd van 1.45 minuten.

Kijk ook eens in de Logboeken van Windows of daar foutboodschappen staan.
Ook is het goed om eens naar het hardwareoverzicht van windows te kijken of er daar soms hardware met een kruisje of vraagteken aangeduid is.

In het hardwareoverzicht en in de logboeken heb ik geen merkwaardige dingen kunnen vinden.

Mochten er nog andere tips en/of tricks zijn, dan hoor ik het graag. Mocht ik zelf een 100% oplossing vinden, dan laat ik dat natuurlijk ook weten.

Groeten Vincent

Tot het moment dat ik de laptop helemaal kan leeggooien, formateren en opnieuw kan 'opbouwen' is dit wel een aanvaardbare opstarttijd. Ik zal dit topic dan ook sluiten.
Bedankt voor de reacties.

Groeten Vincent

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan