laptop stuk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stykurgh

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
Hallo,

Als ik mijn laptop opstart dan krijg ik streepjes over het beeld, dit is redelijk vaag en zie je alleen bij het begin scherm van de bios. Daarna is het weg, maar Windows wil ook niet meer opstarten. Ik had hiervoor Ubuntu erop maar kreeg hiermee een error vanwege en hdd fout. Toen kwam wilde ik de live cd opstarten alleen toen kreeg ik allemaal rare strepen en kleurtjes op mijn scherm. Hierna heb ik nog Windows geïnstalleerd,dat werkte eerst wel alleen toen ik de drivers voor de videokaart installeerde kreeg ik een fout melding als ik naar de instellingen wilde van nvidia. Iets met dat mijn beeldscherm niet was aangesloten op mijn videokaart of chip oid. Is hier iets aan te doen of is mijn videokaart het aan het begeven?

Mvg

Michel

Hallo

Is ook bitter weinig info ...(merk/typenr/ouderdom)

Heb je dezelfde symptomen ook via een extern aangesloten scherm ???

Vermoedelijk wel.

De omschreven symptomen duiden op een heet gelopen videochipset (gesmolten soldeerverbindigen tussen g.p.u. en motherboard)

Vermoedelijk door een langdurig gebrek aan koeling (stof??)

Om dit te herstellen dient de laptop te worden geopend , en dient de g.p.u. opnieuw te worden gesoldeerd "reflow" met een mooi woord.

Indien dit korrekt wordt uitgevoerd , is de laptop ondanks deze interventie zo goed als nieuw.

Peter

Bedankt voor je reactie.
Ja, ik heb de zelfde symptomen op een extern scherm, dit had ik direct geprobeerd. Het gaat om een Acer Aspire 5520G. De videokaart is geïntegreerd. Kan dat ook gesoldeerd worden? of is dit lastiger?

Hallo

Uiteraard kan dit ook worden gesoldeerd.

Het meeste werk is om de laptop te openen/dichtdoen , het soldeerwerk zelf is slechts enkele minuten werk.

Indien de g.p.u. toegangkelijk is via de onderkant (luikje) , is het uiteraard nog eenvoudiger.

Peter

oke bedankt ik zal eens kijken. Hopen dat ik hier via de onderkant bij kan.

Hallo

Post eens een duidelijke foto.

Kan ik mee zien of dit haalbaar is.

Weet niet in welke mate je soldeer ervaring bezit , maar indien de g.p.u. vlot bereikbaar is , kan/wil ik dit wel voor u uitvoeren (uiteraard gratis).

Peter

Hallo

Videokaart kan worden uitgeplugd worden , en alles is eenvoudig toegangkelijk , dit is "voor mij" een eenvoudige herstelling.

Of dit natuurlijk zal leiden tot een terug werkende laptop weet ik niet , kun je maar weten na hersolderen .

De beide heatpipes dienen te worden zuiver/stofvrij gemaakt , alsook radiators en fans .

Uiteraard dient de therm. geleidende pasta te worden vervangen.

Peter

oke dushet is allemaal niet zo heel erg moeilijk :). Ik heb een kameraad die doet een techniek opleiding en die kan heel goed solderen dus ik laat hem het doen. Komt vast goed. Dan alleen hopen dat hij het daarna weer doet. Ik ga het dit weekend doen en laat nog wel weten of het allemaal weer werkt. Bedankt voor je hulp!

Met vriendelijke groet,

Michel

Hallo

Mits de nodige voorzichtigheid , en indien uw "een kameraad die doet een techniek opleiding ..." de nodige ervaring heeft met chipsets solderen , kan er niets verkeerd gaan.

Indien je twijfelt , kan ik dit gerust gratis voor u doen zoals ik reeds eerder voorstelde.

Je kunt dit hersolderen slechts 1 maal doen zoals het hoort. (dit dient dus meteen korrekt te gebeuren)

Peter

Laatst bewerkt:
het bleek dat er iets niet helemaal goed was gegaan bij het formateren van mijn harde schijf. raar.... maar het werkt weer :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan