laptop te gauw heet na 3.5jr. ventilatoren opvoeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dgsegs

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Ik merk nu na 3,5jr dat mijn Toshiba Satellite L550-117 helaas erg gauw heet wordt. Je hoort dat de ventilator bij een mildzware toepassing al heel snel hard gaat aanzuigen. Vervolgens gaat de snelheid achteruit, als bescherming tegen een te hete computer. Ik merk bijv. dat games minder soepel gaan. Waar vlak na aankoop GTA 4 soepeltjes draaide op goede instellingen, heb ik nu problemen met games als witcher 2 en diablo 3 in minimaal, terwijl deze games lichtere eisen hebben.

Ik wil mijn laptop graag weer sneller maken door de koeling op te voeren. Stof hou ik al regelmatig bij. Ik had gedacht als oplossing:

- ventilator snelheid opvoeren.
Voordeel: betere koeling, snellere computer
Nadeel: meer geluid, slijt sneller (is niet zo erg want ik neem uiteindelijk na jaren wel weer een nieuwe)

Is dit een goed idee? En hoe doe ik dit het beste?

Ik hoorde ook ergens anders op internet: CPU undervolten oid. is dit of een hele andere optie een mogelijkheid? Graag hoor ik jullie mening.

Hoi

Het zou ook kunnen zijn dat er een vettige aanslag op de ventilator zit dit beïnvloed de koeling ook negatief ,dit kan ontstaan ondanks je regelmatig het notebook stofvrij maakt.

wat het makelijkste is is naar de computer winkel te gaan en door hun te laten kijken wat het is (dan moet je wel het geld hebben) wat ik wel weet is dat het niet goed is om steets je laptop open te draaien maar voer hem maar niet op dan kan het kapot gaan en dan ben je verder van huis

@martijn: dat is een goeie.
Heb nu alleen een legale vista erop staan, en zou het wijs zijn over te gaan op een illegale 7? Ik zou niet eens weten hoe ik dit goed kan laten werken, maar wil het wel proberen (tips?).

@modag: zou dit zoveel uitmaken? Ik heb hem zojuist stofvrij gemaakt (opengehaald en alles) en er viel niets van verstopping te zien met 'aanslag'. Ik merkte dat de computer echt pas moeilijker koelde wanneer een groot deel (25%+) van het uitlaatblok volgepakt zit met stof, dus het lijkt me sterk dat een minimaal laagje wat doet, als het er al zit (want ik zag niks).

wat het makelijkste is is naar de computer winkel te gaan en door hun te laten kijken wat het is (dan moet je wel het geld hebben) wat ik wel weet is dat het niet goed is om steets je laptop open te draaien maar voer hem maar niet op dan kan het kapot gaan en dan ben je verder van huis

Slecht idee dus? Ik denk, nu is het toch al het begin van het einde, kan ik net zo goed eruit halen wat er in zit, en uiteindelijk een nieuwe kopen...
Wat kan zo'n winkel suggereren wat jullie niet kunnen? PC forum lui weten toch alles? :p

Hallo

"Stof hou ik al regelmatig bij."

Controleer de binnenzijde van de heatpipe.

De meeste (alle) stofopbouw gebeurt daar.

Indien dit zeker in orde is , en je hebt nog steeds deze problemen ---> mogelijkheid op versteende koelpasta/gesmolten thermalpads.

De enige mogelijkheid is deze te vervangen.

Peter

De heatpipe is 100% vrijgemaakt.

Is het goed te doen koelpasta/heatpads te vervangen?

Laatst bewerkt door een moderator:
De temp in CPU loopt op tot max 80. Beetje rondzoeken op inet wijst uit dat dit wel meevalt.
Ik zit te denken dat het andere oorzaken kan hebben.

Ik wil ten eerste even windows helemaal overnieuw installeren. Alles met een schone lei.

Andere trucs voor extra snelheid? (drivers oid)

Laatst bewerkt:
Iemand tips of trucs om w7 illegaal te verkrijgen?
Dit forum Proberen we legaal te houden

Ja,en we hebben allemaal boter op ons hoofd want we doen allemaal downloaden van torrent sites

is windows 7 zo duur dan ?? maar als je toch een nieuwe laptop koopt zal ik dat gw doen

De temp in CPU loopt op tot max 80. Beetje rondzoeken op inet wijst uit dat dit wel meevalt.
Ik zit te denken dat het andere oorzaken kan hebben.

Ik wil ten eerste even windows helemaal overnieuw installeren. Alles met een schone lei.

Andere trucs voor extra snelheid? (drivers oid)

80C valt niet mee en is te warm de processor word dan terug geschroefd om verhitting te voorkomen
als het goed is zit er een recovery partitie op deze laptop maak daar gebruik van voordat je windows 7 gaat aanschaffen
ik denk eerlijk gezegd dat een nieuwe windows de pc niet sneller gaat maken tenzij je het hitte probleem hebt opgelost

laptop openshroeven is niks miss mee zolang je niet vergeet waar de schroefjes in moeten

zorg ervoor dat je nieuwe koelpasta op cpu gpu chips heb zitten 1 druppel is genoeg en niet meer!
goeie koelpasta is Arctic silver

Laatst bewerkt:
80C valt niet mee en is te warm de processor word dan terug geschroefd om verhitting te voorkomen
als het goed is zit er een recovery partitie op deze laptop maak daar gebruik van voordat je windows 7 gaat aanschaffen
ik denk eerlijk gezegd dat een nieuwe windows de pc niet sneller gaat maken tenzij je het hitte probleem hebt opgelost

laptop openshroeven is niks miss mee zolang je niet vergeet waar de schroefjes in moeten

zorg ervoor dat je nieuwe koelpasta op cpu gpu chips heb zitten 1 druppel is genoeg en niet meer!
goeie koelpasta is Arctic silver

Ik heb een nieuwe windows en met drivers en alles perfect ingesteld, maar dat helpt idd helemaal niets. Heb namelijk wat geruchten gehoord van de internetcommunity dat vista na verloop van tijd langzamer wordt.

Maar bedankt voor de info, dan wil ik dit wel proberen. Heeft iemand instructies voor hoe ik het beste de nieuwe koelpasta kan aanbrengen? En denken jullie dat dit een goeie kans heeft het probleem op te lossen?

En nog iets: een oplossing om oververhitting verder te voorkomen: Is er een mogelijkheid een laptop fan sneller te laten draaien? Dus preventief, om de hitte minder te laten oplopen. Met een programma speedfan oid? Bij mijn laptop kan Speedfan de fans niet detecteren helaas.

Kunnen moederbord driver updates dit verhelpen?
En welke moederbord driver updates kan ik vinden voor een toshiba satellite L550-110 (PSLN8E-00S011DU)?
Mobo chipset: Intel GM45 Express

speedfan is niet betrouwbaar ik denk eerlijk gezegd dat de fan zelf vol zit met stof heb je deze al schoon gemaakt?
luchtdruk busje etc

speedfan is niet betrouwbaar ik denk eerlijk gezegd dat de fan zelf vol zit met stof heb je deze al schoon gemaakt?
luchtdruk busje etc

Ik heb hem van het weekend volledig stofvrij gemaakt. (opengehaald en gestofzuigd/schoongeblazen, elk hoekje en gaatje)

Ik ga koelpasta proberen. Arctic silver. Ik rapporteer de resultaten.
Kent iemand een goedkope webshop?

Koelpasta heeft goed geholpen.

Nog even 1 vraag: een laptop cooling pad, kan zoiets voor verbetering zorgen? Iemand ervaring met die dingen?

heb er zelf geen ervaring mee en als ik rond google krijg ik verschillende verhalen te horen dus kan je hiervoor niet echt gericht advies geven.

wat zijn de temps nu dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan