Laptop te heet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

creations

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2010
Hallo,

Ik heb een Dell Inspiron 1564

Specs:
I5 520M 2.4 Ghz
Ati 5450 1024 Mb
4.000 Mb werkgeheugen 1066 Mhz (ongeveer)

En dan nu het probleem. De laptop wordt erg snel heet, zelfs als je er geen zware dingen mee doet voelt hij al aardig warm aan. Als ik dan een zwaar spel wil gaan spelen kan dit maar voor een korte duur van ong. een half uur, dan moet hij weer afkoelen. Na een die bepaalde tijd van normaal gamen komt er een ruis door mijn geluid heen en beweegt het beeld met veel lag.

Kan ik hier iets aan doen? Ik heb al een coolerpad gekocht maar zonder succes. Of heeft er iemand misschien nog tips om de duur van gamen te verlengen?

Bij voorbaat dank
gr. Creations

Hier nog een kleine toevoeging:

Na een half uurtje gamen...

GPU Temperature: 64 graden
ACPI Thermal Zone: 32 graden
Hardeschijf: 34 graden

Ik heb eerlijk gezegt geen idee, hoe zou ik hier achter kunnen komen?

Bedankt voor uw snelle reactie.

Hoi....

Mochten deze themps correct zijn dan vind ik ze nog meevallen voor een laptop.Waar meet je de themps mee?
Ook al eens de laptop van binnen schoongemaakt?

Daarbij...wie zegt dat laggen door de themps komt?

EDIT:vliegtuigfan is helderziend??cpu themp??:p

Laatst bewerkt:
Temps gemeten met PcWizard 2008 en met Speccy. Ik heb de laptop nog niet schoongemaakt dat zou ik, nog moeten doen. Het punt is alleen dat vanaf het begin te laptop altijd al warm heeft aangevoelt.

Niemand zegt dat het door de temps komt maar dat is de enige reden die ik ervoor zou kunne bedenken aangezien de laptop het eerst normaal doet en na een tijd warm word en sloom.

Oke dan zal ik me daar als eerste op storten heb het nog nooit gedaan is er nog iets waar ik aan moet denken/rekening mee moet houden bij het schoonmaken?

Doe voorzichtig aan...:p:p

Nogmaals..deze themps zijn normaal gesproken niet verontrustend.wel geef je aan dat je zware games wilt spelen...daarbij je laptop dus harder"werken"moet en dus warmer wordt.

64 graden voor een GPU onboard op een laptop is niet warm.

Als ik mijn macbook flink grafisch bezig laat zijn in een game komt hij rond de 85 graden(CPU dan, GPU heeft geen sensor). En dat is wel aan de warme kant :P

Hoi,

Dit dan:

PCW-2.jpg

Binnen de kortste keren nadat ik een 'stream' heb gestart (Uizendinggemist of Secret story) Bij dat laatste gaat het er nogal heet aan toe soms, misschien is dát de oorzaak ... :P

Dan zou de warmte het probleem misschien niet zijn maar hoe verklaar ik het ruizen en ernstige lag na een half uur spelen? Waar zou dit aan kunnen liggen?

@schoonmaken, dit is helaas niet gelukt vanwege het feit dat ik de hele laptop uitelkaar zou moeten halen en dat zie ik niet zitten om zelf te doen. Dit ga ik binnekort nog laten doen.
Maar als er word gezegt dat dit het probleem niet zou zijn zou ik wel graag suggesties willen over wat de oorzaak dan wel zou kunnen zijn.

Hoi,

PC-Wizard ... probeer die eens. Start het programma'tje terwijl je gamed en kijk regelmatig even wat de temperaturen zijn.
Het meet zowel de processor áls de grafische kaart (GPU).
Bij mij lopen de temperaturen zoals je in de bijlage ziet, erg hoog op.
Als je al een cooler extra gebruikt is dat wel zo'n beetje wat je kan doen
Het schoonmaken ... je kunt ook alvast eens kijken of er stof zit in de ventilatie-openingen aan de onder- en zijkant.

Hou bij het gebruik van coolpads en dergelijke in de gaten dat laptops vaak goed ingericht zijn op een bepaalde airflow. als de coolpad de laptop op bepaalde punten koelt waardoor de beveiliging niet meer aanslaat kunnen andere onderdelen te heet worden die geen sensortje hebben.

Als voorbeeld: Als je wang verdooft bij de tandarts doet het niet pijn als je er op bijt maar ondertussen kun je je wang wel helemaal stuk bijten ;).
Dus Als je de CPU sensor koelt slaan de temp beveiligingen niet aan en blaas je je geheugen op (overdreven maar je snapt mijn punt)

Mijn advies: gebruik zo'n koelpad alleen tijdelijk en als het echt niet anders kan.

En wat betreft het zelf openen van je Dell... als er nog garantie opzit: niet doen, zit er geen garantie meer op en je kunt een beetje engels... De perfecte handleiding (servicemanual) welke dell voor elk model beschikbaar heeft (LINK) Nou hoef je voor het schoonmaken niet echt je fan los te halen maar je komt zo wel bij alle plekken waar stof kan zitten :))

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja, op zich niet zo'n probleem, die onderkant er af halen. Als je maar let op wélk schroefje je wáár los moet halen en wat voor schroefje dat is.
- accu eruit
- dekseltje voor RAM eraf en evt. andere 'dekseltjes'
- de nodige schroefjes loshalen en 'opletten' op welke waar.
etc.

Meermaals gedaan hoewel ik mezelf beschouw als niet meer dan een 'gevorderd gebruiker' in dit opzicht.
Trouwens, als hij nog niet zo oud is, zal stof mogelijk toch niet de oorzaak zijn. maar meer het intensieve gebruik van processor en grafische kaart ..... de temperaturen zijn niet echt verontrustend. Maar zoals gezegd PC Wizard laten controleren terwijl je aan het gamen bent geeft de beste indicatie ...

Ik bedankt iedereen voor zijn/haar reacties. Hierbij meld ik ook dat het probleem zo goed als, is opgelost. Ik heb gisteren een BIOS update gedownload, dit blijkt dan het probleem te zijn, geen idee wat het met de warmte van mijn laptop te maken kan hebben maar hij doet het allemaal een stuk beter ingame. Ook lijkt hij een stuk minder warm te zijn.

Gr.

Creations

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan