Laptop traag na nieuw aanbrengen van koelpasta

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cornelli

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2014
Beste forumleden

Allereerst mijn excuses als deze vraag niet goed staat. Ik ben nieuw hier.

Ik heb probleem met het opstartproces van mijn laptop (HP Pavilion dv7-3120ED), dit is namelijk erg traag.
Gisteren heb ik mijn laptop opengeschroefd om mijn fan te vervangen en om nieuwe koelpasta op de processoren te smeren.
Hierna heb ik de laptop weer dichtgeschroefd en opgestart. Het viel me meteen op dat het opstarten erg traag was.
Vanaf het moment dat je de startknop indrukt tot aan het welkomstvenster duurt het zo'n 7 a 10 minuten (voorheen 45 sec a 1 min).
Na het intikken van de wachtwoord duurde het nog zo'n 4 minuten voordat ik uiteindelijk weer op het bureaublad was (voorheen 20 seconden).
Echter op het bureaublad aangekomen werkt alles weer zoals het hoort.
Nu is er softwarematig niks veranderd. Ik ben dus bang dat het probleem de hardware betreft.

Kan iemand mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Cornelli

Laatst bewerkt:
Als je de FAN hebt vervangen en de koelpasta dan zou dit geen invloed moeten hebben op de opstarttijd. Probeer anders eens in veilige modus te starten of dit wel sneller gaat.

Als je de FAN hebt vervangen en de koelpasta dan zou dit geen invloed moeten hebben op de opstarttijd. Probeer anders eens in veilige modus te starten of dit wel sneller gaat.

Hallo The MitchHD

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik was bang dat ik wat 'verziekt' zou hebben tijden het vervangen van de fan.
Zojuist heb ik hem in veilige modus opgestart, dit ging een stuk sneller!
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Mvg,

Cornelli

Het kan zijn dat er bepaalde programma's zijn die het opstarten beinvloeden.
Volg deze link hoe je dit kunt voorkomen: https://www.schoonepc.nl/optim/msconfig.html

Ik heb de aantal services bekeken, het zijn er aardig wat! Ik zag 1 'vreemde' er tussen staan:
'Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework'.
Het probleem is dat ik verder geen idee heb wat al deze services doen en welke fout zijn, laat staan welke er problemen veroorzaken.
Ook heb ik bij de 'geavanceerde opties'-tab aantal processoren voor opstarten op 2 (max) gezet, maar dit hielp niet echt.
Op de website stond ook nog een tip over een programma 'Soluto'. Heb je hier ervaring mee?
En kan ik de oorzaak door een hardwarematig probleem uitsluiten?

Belangrijk is dag je alleen dingen uitvinkt bij het tabblad opstarten en nergens anders.

De "Wet" van de logica zegt mij dat wanneer er geen 'vreemde' sites zijn bezocht na het vervangen van de koelpasta, het langzaam starten weinig van doen kan hebben met programma's die mee opstarten. Ik ga er namelijk vanuit dat je behalve de koelpasta vervangen, geen andere gekke dingen met de machine hebt gedaan?

Waar je aan zou kunnen denken is het verkeerd hermonteren van een onderdeel zoals bijv. een hdd op een andere 'poort' aangesloten hebben dan waarop deze zat. Daarom maar eerst de vraag : heb je andere hardware moeten verwijderen om bij de fan te komen en zo ja, was / is er een andere mogelijkheid om die hardware terug te plaatsen op een 'verkeerde' manier?

Belangrijk is dag je alleen dingen uitvinkt bij het tabblad opstarten en nergens anders.

Bij het opstart-tabje staan maar 5 programma's (toch wel belangrijke zoals mijn wireless assistent, audio etc). Hier kan ik niks meer uitvinken.

De "Wet" van de logica zegt mij dat wanneer er geen 'vreemde' sites zijn bezocht na het vervangen van de koelpasta, het langzaam starten weinig van doen kan hebben met programma's die mee opstarten. Ik ga er namelijk vanuit dat je behalve de koelpasta vervangen, geen andere gekke dingen met de machine hebt gedaan?

Waar je aan zou kunnen denken is het verkeerd hermonteren van een onderdeel zoals bijv. een hdd op een andere 'poort' aangesloten hebben dan waarop deze zat. Daarom maar eerst de vraag : heb je andere hardware moeten verwijderen om bij de fan te komen en zo ja, was / is er een andere mogelijkheid om die hardware terug te plaatsen op een 'verkeerde' manier?

Deze 'wet' was mij inderdaad ook bekend. Ik heb de gehele laptop uit elkaar moeten schroeven (onderdelen als harde schijf & ram geheugen moesten er ook uit). Om nog preciezer te zijn, dit is het filmpje dat ik gebruikt heb:

https://www.youtube.com/watch?v=zwxQwLfqQxc

Dus op je eerste vraag zeg ik ja, ik heb zowat alle hardware er uit moeten halen. Maar op je vervolgvraag moet ik helaas nee antwoorden. Ik heb maar 1 hdd 'slot', 2 'RAM-sloten' en de rest van de hardware (speakers, monitor, toetsenbord etc.) kan allemaal maar op 1 plek. Ook doet alles het. Het enige waar ik echt last van heb zijn de tergend trage opstarttijden, die ik vóór het vervangen van mijn fan en koelpasta nog niet had. Ik heb echter (misschien ook geen onbelangrijk detail) met IObit Smart Defrag mijn systeem volledig gedefragmenteerd en geoptimaliseerd na het re-assembleren van de laptop. Nu heb ik gehoord dat een (oudere) hardeschijf hier op den duur sneller door slijt. Of zou dit iets te toevallig zijn?

Dan zou ik, als het een weddenschap zou zijn, mijn geld volledig inzetten op oorzaak : IObit Smart Defrag.
Als er niets bijzonders met de machine is gedaan en de hardware ''past" maar op één wijze / poort én je het een tool gebruikt die je nog niet eerder had gebruikt (?) en waarvan je kennelijk de gevolgen dus nog niet kon overzien, tja dan.............

Maar nu de oplossing nog..........? Ik zou 'm eerlijk gezegd niet weten, anders dan de eigen bestanden even backuppen en het OS opnieuw fris installeren. Als namelijk IObit de oorzaak is, dan mis je mogelijk programma-onderdelen en dan zou een oplossing zoeken wel eens meer tijd kunnen zoeken dan Windows even opnieuw installeren.

Dan zou ik, als het een weddenschap zou zijn, mijn geld volledig inzetten op oorzaak : IObit Smart Defrag.
Als er niets bijzonders met de machine is gedaan en de hardware ''past" maar op één wijze / poort én je het een tool gebruikt die je nog niet eerder had gebruikt (?) en waarvan je kennelijk de gevolgen dus nog niet kon overzien, tja dan.............

Maar nu de oplossing nog..........? Ik zou 'm eerlijk gezegd niet weten, anders dan de eigen bestanden even backuppen en het OS opnieuw fris installeren. Als namelijk IObit de oorzaak is, dan mis je mogelijk programma-onderdelen en dan zou een oplossing zoeken wel eens meer tijd kunnen zoeken dan Windows even opnieuw installeren.

Deze tool was mij al wel bekend, ik gebruik deze in combinatie met Advanced System Care. Alleen zijn deze 2 software zojuist geüpdate (geen idee of dit ook maar iets uitmaakt). Maar ik zal je raad opvolgen. Om hier nog veel meer tijd in te steken dan nodig is, is zinloos. Ik zal van 't weekend mijn laptop geheel opnieuw installeren, hoe dat uitpakt zal ik hier dan nog wel posten.
Voor nu: TheMitchHD en gast0225, heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben erg blij met de hulp.

Met vriendelijk groet,

Cornelli

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan