Laptop traag tijdens opladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WildHoney

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2005
Hallo,

sinds een paar dagen heb ik opeens een probleem met mijn laptop (Acer Aspire). Hij is meestal mooi snel, maar als de batterij leeg is en ik doe de stekker in het stopcontact om 'm op te laden, wordt het beeld ietsje donkerder en ineens gaat alles hartstikke traag.
Internetpagina's laden langzaam, programma''s starten niet snel op enz.

Ik vind dit best vreemd en ik kon er met Google eigenlijk niets over vinden, dus hier maar eens proberen.
Ik heb al veel van de computer verwijderd, misschien dat ie te vol stond, maar daar ligt het blijkbaar niet aan. Virusscanners aangezet, maar nee.

Hopelijk weet iemand hier raad mee.

Verder wordt ie af en toe ook zo warm (of ie nu oplaad of niet) dat ie ineens zomaar *poef* uitgaat. De eerstvolgende minuten wil hij dan ook niet meer aan en moet ie echt afkoelen.

Hallo,

sinds een paar dagen heb ik opeens een probleem met mijn laptop (Acer Aspire). Hij is meestal mooi snel, maar als de batterij leeg is en ik doe de stekker in het stopcontact om 'm op te laden, wordt het beeld ietsje donkerder en ineens gaat alles hartstikke traag.
Internetpagina's laden langzaam, programma''s starten niet snel op enz.

Ik vind dit best vreemd en ik kon er met Google eigenlijk niets over vinden, dus hier maar eens proberen.
Ik heb al veel van de computer verwijderd, misschien dat ie te vol stond, maar daar ligt het blijkbaar niet aan. Virusscanners aangezet, maar nee.

Hopelijk weet iemand hier raad mee.

Verder wordt ie af en toe ook zo warm (of ie nu oplaad of niet) dat ie ineens zomaar *poef* uitgaat. De eerstvolgende minuten wil hij dan ook niet meer aan en moet ie echt afkoelen.

Koelproblemen denk ik. Ik zou er mee naar de PC Boer gaan.

Beste wildhoney,

Controleer of je koeling niet vol met stof o.i.d zit,
( door hem open te schroeven natuurlijk :thumb: )

Als er niets in zit, probeer de laptop dan, met de plaats v/d koeler iets omhoog te leggen,
zodat hij makkelijker meer lucht kan aanzuigen...

Als dit beiden geen optie is, houd je dan vooral niet in om te kijken naar een andere koeler

-- CONTROLEER OOK OF DE KOELER HET WEL DOET :D --

M.V.G.

Marco

hoe komen jullie bij een koelprobleem :shocked:
er is een fout in energiebeheer, als die op stroom gaat sprint ie om naar energiebesparing, werk je in vista? dan kijk ik hoe je het moet instellen

hoe komen jullie bij een koelprobleem :shocked:
er is een fout in energiebeheer, als die op stroom gaat sprint ie om naar energiebesparing, werk je in vista? dan kijk ik hoe je het moet instellen

Hij klaagt er ook van dat zijn laptop soms "poef" uitvalt. en dan is ie warm. Dat heeft volgens mij niets met energiebeheer te maken

"Zij" werkt niet in Vista, nee. Ik heb Vista d'r af gegooid en weer mijn fijne XP er op gezet, maar nadat ik dit had gedaan begonnen eigenlijk wel de klachten over de warmte.

Maargoed, bedankt voor de antwoorden, ik zal eens gaan kijken wat er met de koeling is.

Nog niet mijn grootste probleem opgelost, though. De oplaad-problemen. Of heeft dit ook met de koeling te maken?

Ik weet niet of je vraag al opgelost is,
maar als een laptop aan het opladen is, moet je ( eigenlijk.. ) ook niets op de laptop doen...
anders gewoon even naar de computerboer, of naar alternate ®
( http://www.alternate.nl/html/index.html ) voor een betere koeling...
Kijk ook even in de "users manual" :) Misschien vind je daar wat in ??

Kijk vooral even na of er niet te veel stof rondslingert, dit zorgt er namelijk voor dat de koeling zijn werk veel minder effectief kan doen. Kun je ook eens een screenshot maken van PC Wizard 2008, laatste onderdeel waar de temperaturen weergegeven worden, dan kunnen wij vertellen of onderdelen te warm worden of niet.

Dat is zo slimmert :thumb:

Beter als je laptop uitzet, maar word ( bijna ) nooit gedaan...

-- doe ik ook niet hoor --

je hebt gelijk, wat hij zei dat skaat nergens op, dat zeggen ze omdat dat de baterij levensduur verlengt, je kunt hem ook 1 á 2x per maand helemaal leeglaten totdat hij uitvalt

Dat is bij moderne accu's al veel minder een probleem. Wat vooral een probleem is, dat mensen hun accu op gaan laden als ie nog halfvol is. Dat verkort de accuduur wel op den duur.

Dat is zo slimmert :thumb:

Beter als je laptop uitzet, maar word ( bijna ) nooit gedaan...

-- doe ik ook niet hoor --

Heb je daar dan bewijs voor misschien? Want ik vraag me af wat het nut is van de hardware op 100% kracht laten lopen tijdens het laden als je de laptop niet mag gebruiken..

Wat vooral een probleem is, dat mensen hun accu op gaan laden als ie nog halfvol is. Dat verkort de accuduur wel op den duur.
Ik heb daar trouwens nog een mooi overzicht van want het ligt heel erg aan het type accu. Zal hem eens opsnorren.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je vraag al opgelost is,
maar als een laptop aan het opladen is, moet je ( eigenlijk.. ) ook niets op de laptop doen...
anders gewoon even naar de computerboer, of naar alternate ®
( http://www.alternate.nl/html/index.html ) voor een betere koeling...
Kijk ook even in de "users manual" :) Misschien vind je daar wat in ??

Voor een laptop koeler bij een acer moet je bij acer zijn, die zijn niet overal te krijgen.
Maar ik denk dat er nog garantie op zit of niet? dan niet eraan sleutelen en gewoon terug naar acer

Niets doen tijdens het opladen lijkt me ook wel het beste, maar hij had hiervoor nooit problemen er mee. Ging net zo snel als wanneer ie niet aan de oplader lag..

Anyway, die PCwizard is best handig. Printscreen wil ie nu even niet.. vreemd.

Maar de temperaturen zijn:
Hardware Monitoring: ACPI Thermal Zone: 55 graden
Processor: (thermal diode) 57 graden
Harddisc monitoring (s.m.a.r.t) 41 graden.

Niets doen tijdens het opladen lijkt me ook wel het beste, maar hij had hiervoor nooit problemen er mee. Ging net zo snel als wanneer ie niet aan de oplader lag..

Anyway, die PCwizard is best handig. Printscreen wil ie nu even niet.. vreemd.

Maar de temperaturen zijn:
Hardware Monitoring: ACPI Thermal Zone: 55 graden
Processor: (thermal diode) 57 graden
Harddisc monitoring (s.m.a.r.t) 41 graden.

is niet te warm, vanaf 60 graden moet je je zorgen maken.
Is er iets geinstalleerd/ gewijzigd voordat dit gebeurde?

Een laptop gaat in principe niet langzamer als de accu opgeladen wordt.

Processortemperatuur is wat aan de hoge kant, als de processor druk bezig is kan de temperatuur nog verder oplopen. Ik zou even op stof controleren.

Temperatuur is gestegen naar 65 graden en processor 62 graden en hij's nog lang niet op het warmste punt ^^
Als ik 'm net aanzet is de temperatuur zo'n 40 graden.

Maar goed, ik denk dat ik wel een beetje een antwoord heb nu. Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan