laptop valt regelmatig uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

francisca0604

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Ik heb een Acer laptop 3 jaar oud, windows Vista.
De laptop is de laatste tijd al enige keren vanzelf uitgegaan, meestal als ik een filmpje kijk of een spelletje speel.
Als ik hem dan opstart vraagt hij of ik een herstelprocedure wil uitvoeren anders doet hij het niet.
soms stop hij halverwege en zegt hij Fatal System error.
De andere keer start hij weer normaal op.

Is hier iets aan te doen voordat hij straks helemaal scasht??

Nu doet hij het weer even goed.

groeten francisca

uitvallen laptop

Niet alleen mijn laptop trouwens de accu ook!!
Hij doet het ook alleen nog maar met de stroom, de accu staat wel vol aangegeven bij het icoontje,
maar loop supelsnel leeg zonder accu.maat dat is misschien een ander probleem.
Aan de onderkant is hij ook super heet.

Draait de koeler wel gewoon of is deze misschien heel langzaam?

Zou het kunnen dat hij oververhit raakt?

Janus

laptop valt uit

Ik denk inderdaad dat dat zo is.
Maar hoe merk je dan of de koeling werkt of niet?

Normaal moet je de koeling redelijk duidelijk horen als je iets lager aan het werken bent ook kun je hem waarschijnlijk wel zien draaien als je de laptop op zijn kop houdt.

Wat is het type laptop? misschien is er een fix beschikbaar voor dit probleem.

je kunt ook even googlen er zijn programma's waarmee je de processor temperatuur kunt meten hieraan kun je zien of hij wel genoeg koelt

Janus

In die 3 jaar dat jij de laptop hebt, is er natuurlijk een grote hoeveelheid stof in de ventilatieopeningen geraakt. Hierdoor raakt de processor oververhit, en valt de computer uit. Het beste kan je met een stofzuiger en een kwastje voorzichtig de ventilatie openingen schoonmaken.

succes,

Gebruik eens het programma HWmonitor om de temperaturen te meten.
Je kunt het downloaden hier

Installeren is niet nodig, gewoon op het exe bestand klikken en het start op.
Als je de laptop opstart dan ook dit programma opstarten, daarna klik je op het streepje rechtsboven zodat het naar de balk verdwijnt. Je kunt nu regelmatig even kijken wat de temperatuur is, het mooie van dit programma is dat de hoogst gemeten temp. rechts in het scherm wordt opgeslagen.

wat hiervoor al door medeforumleden is aangegeven is het probleem van stofophopping in de ventilatiekanalen en openingen.
Je kunt bij computer en electronicazaken een busje perslucht kopen waarmee je in de ventilatieopeningen kunt blazen om zo stof te verwijderen. Een betere oplossing voor een laptop van drie jaar is om deze een keer schoon te laten maken bij een computerzaak.

laptop gaat steeds uit

Bedankt allemaal ik ga alles eens goed schoonmaken en volg alle adviezen op

groeten Francisca

laptop valt uit

Ik heb dat programma gedownload maar hoe weet je nou of die temperatuur te hoog is?
Ik weet niet wat de normale temperatuur moet zijn, Jij wel?

Heb inderdaad al wat stofjes verwijderd, zal ook wel wat helpen denk ik, dat had ik nog nooit gedaan.

gr.Francisca

Wat normale temperaturen zijn weet ik niet, maar als je max. temp. hier op het forum vermeld plus het merk en type laptop dan kunnen de experts hierop reageren.

Ik zelf gebruik ook een laptop van drie jaar oud welke ik vorig jaar heb laten schoonmaken bij een computerzaak en maandelijks even de perslucht spuitbus gebruik voor in de ventilatie openingen. Bij mij loopt de temp.van de processor ( core 0 en core 1 bij een dualcore processor ) op tot max 69 graden tijdens een scan v.d. virusscanner. Bij normaal internetten zit de temp. bij mij rond de vijftig graden. Ik moet hier wel bij vermelden dat mijn laptop op een laptop standaard staat, dit heeft als voordeel dat de laptop hoger staat zodat de warme lucht aan de onderzijde beter weg kan.

mijn laptop zit tussen de 40 en 50 graden,
maar als je laptop over de 100 graden gaat is dat zeker niet goed voor de levensduur,
mag ik vragen wat jouw temps zijn?

laptop valt uit

Mijn laptop is bij normaal gebruik tussen de 41 en 51

bij een filmpje tussen 51 en 61

Valt wel mee geloof ik nu.

Mijn laptop had ik op een stoffen placemat staan, dan kon ik hem lekker makkelijk naar voren en achteren schuiven,
wellicht kon de warmte niet weg daaronder, heb het nu weggehaald en vilt onder de pootjes geplakt zodat hij
ook kan schuiven, er is ook wat stof verwijderd, zal ook eens zo'n speciale spuitbus aanschaffen voor de ventilatoren.

gr. Francisca

dat is zeker niet te warm,
daar licht het vast niet aan... of de sensoren zijn kaputtos

laptop valt uit

Oke bedankt allemaal, ga kijken hoe het verder gaat , hij is tot nu toe niet meer uitgevallen.

Kan worden afgesloten.

groeten Francisca

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan