laptop valt uit maar accu is nog niet leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tommatje

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hallo,

Ik heb een ASUS laptop van inmiddels alweer een paar jaar oud, maar voor mij voldoet hij nog prima. Maar ik heb een raar probleem. De laptop valt namelijk, als ik op de accu werk, bij 38% resterend uit. Dit is erg vervelend want dat scheelt me toch een half uur aan tijd die ik niet kan gebruiken. Hoe kan dit? Ik neem aan dat die 38% niet binnen 1 seconden opeens gebruikt wordt. Ik krijg ook geen melding van tevoren, ik hoor ineens een soort poef en heel de laptop is opeens uit. Als ik daarna de laptop aan het infuus leg en hem weer start, krijg ik ook zo'n melding van "Windows is onverwacht afgesloten", en dan kan ik kiezen tussen "normaal starten" etc, etc. Zo'n scherm komt niet als ik de laptop normaal afsluit, dus er is duidelijk iets fout lijkt mij.

Wie kent dit probleem en heeft een oplossing? Is het metertje in Windows defect of maakt de accu op een of andere manier niet goed contact en dat hij uitvalt?

Laptop specs:
ASUS X50RL
Pentium Dual Core T2300 @ 1.5 Ghz
2 GB DDR2
ATI X1100M chipset met geïntegreerde grafische kaart.
802.11 wifi ontvanger
Windows 7 (had eerst Vista met ook toen hetzelfde probleem)

Mvg, Tommatje

Wordt ie soms erg warm en staat ie te "loeien" ?
Als dat zo is, dan is ie te heet en dan schakelt ie zich zelf abrupt uit, ter bescherming. De oorzaak is vaak stof en vuil in de ventilatieopeningen.

In elke computerwinkel kan je bussen met compressed air kopen. Daarmee kan je de koelopeningen doorblazen. Alternatief is om de klepjes aan de achterkant die open geschroefd kunnen worden open te maken. Ook dan kan je er vaak zo bij met een pincet en kan je het stof verwijderen. Kijk dan wel even goed in het handboekje hoe dat moet.

Nee, het is niet de warmte, als ik de laptop gebruik op nettroom staat hij uren aan en valt hij ook niet opeens uit.

Dan is de andere mogelijke veroorzaker de batterij. Als die altijd in de laptop heeft gezeten terwijl de laptop ook aan het stroomnet hangt dan wordt de levensduur van de batterij behoorlijk bekort. Het zou heel goed kunnen dat ie nog maar voor 60% geladen kan worden. De enige manier om te kijken of dat de veroorzaker is is een nieuwe batterij erin. Maar dat is wel een wat dure oplossing, zeker als dan blijkt dat dat het niet is:)

In ieder geval eerst de batterij kalibreren zodat hij zijn waardes hersteld!

Succes!

Er zijn een paar manieren om te kalibreren:
  • Accu volledig opladen en dan volledig laten leeglopen tot dat de laptop uitvalt. Zonder adaptor. Nadien accu weer volledig opladen.(Normaal doe je dit altijd na 30 herlaadbeurten om je accu zo lang mogelijk te laten meegaan en laat je voor de rest de accu niet te veel leeglopen dan 40%)
  • In het BIOS de eventuele kalibratiefunctie selecteren. Indien je je laptop opstart zie je de knop die je moet indrukken, om in het BIOS te geraken (enter setup)
  • Of kijken bij laptopfabrikant of deze geen speciale kalibratietool heeft voor het accu.

Laatst bewerkt:
Ik denk zowiezo dat de accu slapper aan het worden is. Hardware.info heeft deze laptop 3 jaar geleden getest, en de accu hield het 73 minuten vol onder de zware 3dmark test. Bij normaal gebruik in energiebesparingsmodus haal ik dat nog niet eens. Al geeft de laptop zelf aan dat ik nu nog 1 uur en 32 minuten heb, wat dus niet klopt. Ik zal eens kijken in de BIOS, maar ik ben daar al vaker geweest en kan mij niet herinneren dat ik ooit iets gevonden heb omtrent kalibreren. Anders kijk ik even op de website van ASUS.

Klopt volkomen. Wat je nog kan proberen is om de helderheid van je scherm op minimale stand te zetten in het configuratiescherm,energiebeheer. Wat ik ook doe is onnodige hardware uitschakelen in apparaatbeheer. Omdat ik over 2 netwerkkaarten beschik in mijn laptop heb ik er 1 uitgeschakeld. Die optie in het BIOS is er maar zelden. Soms zit deze optie bij een nieuwe BIOS update.

Naja, als ik een nieuwe accu haal heb ik deze oude accu die het nu nog een uurtje volhoud, plus een nieuwe accu die ongeveer anderhalf uur mee gaat erbij, dus dan kan ik in totaal 2 en een half uur werken als ik tussendoor de accu switch.

Dat kalibreren met geheel opladen, dan geheel ontladen, en dan weer opladen werkt bij mij overigens niet. De laptop blijft uitvallen bij 38% dus gekalibreerd is hij niet. :p

Ik heb precies hetzelfde probleem en alles hierboven al geprobeerd.... iemand nog andere ideeën?

Welkom DUSKvsDAWN,

Zoals je ziet reageer je op een topic dat ouder is dan 3 maanden namelijk uit 2009. In de voorwaarden staat dat topics ouder dan 3 maanden niet omhoog gehaald hoeven te worden. Daarom gaat er een slotje op.
Uiteraard kun je een nieuwe vraag openen en daar je probleem bespreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan