Laptop valt uit: probleem met kabel/voeding/aansluiting?

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem29

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Hallo allemaal,

Heb een probleem met mijn Fujitsu Siemens Amilo Pi2530 laptop. Ik werk meestal zonder een accu in de laptop (zodat ik die kan gebruiken als het echt nodig is) maar sinds een week of 2 heb ik het probleem dat de laptop opeens uitvalt. Blijkbaar krijgt de laptop geen stroom meer.
Als ik wat met het plugje achterin de computer draai lukt het meestal wel weer om de computer aan de gang te krijgen, maar het is natuurlijk wel knap irritant. Het is waarschijnlijk niet een probleem dat de laptop oververhit raakt (is geloof ik een vaak voorkomend probleem bij dit type/merk laptop) want heb alle ventilatie-roostertjes e.d. schoongemaakt. De laptop is ook niet overdreven warm.
Waar kan het aan liggen? Ik denk zelf of aan de kabel van de voeding naar de computer (bijv. kabelbreuk) of aan de aansluiting van het plugje in de computer. Hoe kan ik er achter komen wat het probleem is? Ik kan bijv. nieuwe voeding kopen maar dat kost geloof ik iets van 50 euro en dat zou zonde van het geld zijn als het probleem in de computer zit. Iemand ideeën of suggesties? Alvast heel erg bedankt!

Groeten
Willem

Zover als ik het begrijp, is het de aansluiting van de connector van je voeding aan je moederbord.
Zoek eerst eens uit of je nog garantie hebt. Bij Fujitsu Siemens heb je standaard 2 jaar.
A.d.h. van het serienr. kun je op de site van hun uitzoeken of je nog garantie hebt.

Bedankt voor je antwoord Coenraad. Heb het gecheckt op de Fujitsu-site maar helaas valt de laptop niet meer onder garantie (garantietermijn was geloof ik 1 jaar dus dat klopt dan inderdaad, want heb hem nu bijna 2 jaar).

Probeer de truc met het nietje:

- breek van een openstaand nietje de 2 korte poortjes af
- je houdt dan alleen het rechte stukje over
- stop dat in het ronde gaatje waar je je adapter op aansluit
- stop nu je adapter erbij en sluit de boel aan

als de stroomaansluiting niet los zit op het moederbord, maar zelf speling heeft, is je probleem nu opgelost

Bedankt voor je antwoord Coenraad. Heb het gecheckt op de Fujitsu-site maar helaas valt de laptop niet meer onder garantie (garantietermijn was geloof ik 1 jaar dus dat klopt dan inderdaad, want heb hem nu bijna 2 jaar).

In dat geval als de bliksem naar je leverancier, alwaar je ( dat weet de leverancier ook ) er achter zult komen, dat je naar Europees recht hebt op 2 jaar garantie.
Ik zal het artikel even opzoeken.

Europese wettelijke garantietermijn.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Bron Consuwijzer.

Print dit uit, en begeef je met gezwinde spoed naar de winkel.:cool:

Bij mijn laptop was het niet de socket op het moederbord, maar de plug die er in gaat. Ik heb een haakse plug en vlak daarvoor was een kabelbreuk. Door de kabel op de juiste manier aan te drukken en snel met plakband vast te zetten is het me gelukt deze te "repareren". Werkt nu zonder probelen al 3 maanden.
IMG0143A.jpg

OK bedankt voor alle tips! Beetje trage reactie maar zat een dagje niet achter de computer.

Ik ga eens wat dingen proberen: wat me nog niet helemaal duidelijk is, is dat verhaal over garantie. Ik heb de laptop gekocht en toen stond er heel duidelijk bij dat er 1 jaar garantie op zat. Ik kon nog wel (voor 60 euro ofzo) garantie bijkopen. Niet gedaan (achteraf niet handig). Dan heb ik nu toch geen poot om op te staan als ik toch om een reparatie onder garantie ga vragen in de winkel? Of begrijp ik dat verkeerd?

Dat begrijp je inderdaad helemaal verkeerd.
Die poot heb je 100%.
En wees gerust, de verkoper is hier echt mee op de hoogte, alleen zeggen ze dat niet tegen je, daar een extra "overbodige" garantie toch weer lekker meegenomen is.
Dus ga nou terug naar de winkel, en wijs ze op je rechten.
Kijk ook even op
http://search.consuwijzer.nl/search...*&filter=p&num=10&sort=date:D:L:d1&q=garantie

Zoeken naar Europese garantierichtlijn.
Print het nodige uit en laat het zien aan de verkoper, opdat hij weet dat je goed geïnformeerd bent.

Doen !!

OK ik ga het dit weekend proberen coenraad. Ik hou je op de hoogte wat de uitkomst was.

En neem voor de zekerheid iemand mee die (ook) sterk in z'n schoenen staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan