Laptop valt uit tijdens gamen, CPU te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Hey helpmijers, ik heb er al een tijd lang last van dat mijn laptop uitvalt tijdens het gamen maar het lijkt erger te worden. Eerst gebeurde het een paar keer per week, nu lijkt het zich elke keer dat ik speel voor te doen. Ik hoor een korte "piep" en dan valt de laptop gewoon uit.

Ik heb de temperatuur van de CPU gemeten tijdens het spelen van Call of Duty 4 en in het begin zat hij rond de 59 graden maar de laatste keer dat ik keek voordat hij uitviel zat hij rond de 66 graden. Ik gok dat hij toen de laptop uitviel dus ergens tussen de 66 en 70 graden zat. Dit lijkt me wel wat veel en ik gok dus dat dit de oorzaak is van het probleem.

Volgens Notebook Hardware Controll blijft de HDD temperatuur gewoon normaal, iet's van 50 graden dacht ik.

Mijn vraag is dus, wat kan ik hier aan doen? Ik heb echt nul komma nul verstand van het koelen van een CPU, zeker in een laptop :confused:

Specs:

Compal IFL90 15,4" WXGA+,
Video - Nvidia Go 8600M GT 512MB
Processor - Core2 Duo T8100 S-P 2,10GHz 800Mhz 3Mb
RAM - 4Gb DDRII 667Mhz SO-DIMM (2x 2Gb)
HDD - 320GB hard disc 2,5inch 16MB 7200RPM SATA
Batterij - 6cells accu (standaard)

en de piep is van het uitvallen van de accu denk ik want als ik op mijn uitknop druk van mijn laptop dan hoor ik ook een piep en dan is ie uit(misschien klinkt het heel stom maar zit de oplader er wel in)

Laptop zit gewoon aan de oplader vast en volgens Windows laad ie ook daadwerkelijk op.

Ja, alleen bij games. Bij DVDs en internet etc. gebeurt het nooit.

Noteer de tijden dat hij uitvalt en kijk daarna eens in de eventvwr wat er precies is gebeurd op dat tijdstip. Verder zou ik eens een memory check uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Memtest levert 0 fouten op. Verder gebeurt er niet echt iets speciaals.. soms kan ik lang spelen voordat hij uitvalt, soms maar heel even. Maakt ook niet uit of er veel gebeurt in het spel dat veel van de videokaart zou eisen of zo, hij kan evengoed uitvallen als er zo'n beetje niks gebeurt. Beetje apart dit :confused:

Staat nergens in je bios dat hij je laptop specifiek bij een temperatuur uit gaat. Om je hardware te beschermen.

Waar in de bios zou ik dit moeten kunnen zien? En is het wel veilig dit te veranderen?

hoe je in de bios komt verschilt per versie van de bios bij mij is het <delete>. Dat moet je klikken nog voor dat windows gaat laden. Dan ga je naar pc health status en dan zie je het staan.(XP). Veilig is het niet(niet aan te raden), maar dan kan je in iedergeval zien waar het aan ligt

Laatst bewerkt:
Hey, in mijn bios een zo'n configuratie nergens te vinden, nog andere ideeën? :thumb:

ik heb hetzelfde probleem met een XXODD laptop. Ik heb misschien wel iets voor je:

Ga tijdens het opladen van je accu een game als Call of Duty 4 spelen, en kijk dan of je laptop uitvalt op het moment dat de accu vol is opgeladen. Dit lijkt bij mij in elk geval zo te zijn... Op andere momenten valt hij echter niet uit. Ook valt hij niet uit tijdens games als de accu al volledig is opgeladen.

EDIT: nevermind, ik heb zojuist getest, blijkbaar valt mn laptop ook uit als de laptop gewoon op netstroom loopt zonder dat er uberhaupt een accu in mn laptop zit.
Blijkbaar gebeurt het wel alleen met het draaien van zware applicaties.

Laatst bewerkt:
Hey helpmijers, ik heb er al een tijd lang last van dat mijn laptop uitvalt tijdens het gamen maar het lijkt erger te worden. Eerst gebeurde het een paar keer per week, nu lijkt het zich elke keer dat ik speel voor te doen. Ik hoor een korte "piep" en dan valt de laptop gewoon uit.

Ik heb de temperatuur van de CPU gemeten tijdens het spelen van Call of Duty 4 en in het begin zat hij rond de 59 graden maar de laatste keer dat ik keek voordat hij uitviel zat hij rond de 66 graden. Ik gok dat hij toen de laptop uitviel dus ergens tussen de 66 en 70 graden zat. Dit lijkt me wel wat veel en ik gok dus dat dit de oorzaak is van het probleem.

Volgens Notebook Hardware Controll blijft de HDD temperatuur gewoon normaal, iet's van 50 graden dacht ik.

Mijn vraag is dus, wat kan ik hier aan doen? Ik heb echt nul komma nul verstand van het koelen van een CPU, zeker in een laptop :confused:

Specs:

Compal IFL90 15,4" WXGA+,
Video - Nvidia Go 8600M GT 512MB
Processor - Core2 Duo T8100 S-P 2,10GHz 800Mhz 3Mb
RAM - 4Gb DDRII 667Mhz SO-DIMM (2x 2Gb)
HDD - 320GB hard disc 2,5inch 16MB 7200RPM SATA
Batterij - 6cells accu (standaard)

Hey, ik had het zelfde probleem
Mijn laptop was soort van ( overhit ) en viel uit, er zat namelijk te veel stof in de koeler zo dat ie minder kan koelen.
Heb ik mijn laptop opengedaan en met de stofzuiger eens bij de koeler gezogen en het probleem was opgelost, heb het probleem wel nog om de paar maandjes, moet ik dan overnieuw doen..
Ik zit nu met een probleem met mijn Accu oplader van mijn laptop.
De oplader piept als ik hem in het stopcontact steek, en laad niet op ?
Ik vraag me af wat ik daar aan kan doen, ik ben namelijk maar 14 hehe..
Veel gamep plezier verder

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan