Laptop valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sopur

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2002
Ik heb een Acer Aspire 5600
Als ik hem aanzet gaat hij de harde schijf controleren.
Na ca 30% valt de computer spontaan uit.
Hij is verbonden via het stopcontact.
Als ik i.p.v. de schijf laat controleren op een knop druk en door start dan valt hij na enige minuten ook spontaan uit.
Ik heb nog wel via uitvoeren chkdisk laten draaien en dan geeft hij aan dat er iets met het eerste cluster is maar na enige tijd, weer een paar minuten valt hij weer spontaan uit.

Ik heb hem al open gemaakt en stof verwijderd en ik heb ook al de harde schijf eruit gehaald en opnieuw er in gedaan omdat ik dacht dat hij niet goed vast zat maar dit heeft niks geholpen.

Zou de harde schijf kapot kunnen zijn?
Hoe kan ik dit controleren?

Hij draait op XP

Gisteren bleef hij wat langer draaien en toen zag ik bij Speedfan dat hij niet warmer werd dan ca 50 graden dus dit lijkt mij niet het probleem vooral niet omdat hij tijdens het opstarten al uitvalt dus dan kan hij zeker niet te warm zijn.

Kan iemand mij aub helpen?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dat openmaken heeft denk ik weinig zin, bij de melding van die 'cluster'.
Dat lijkt er alleszins op dat XP niet meer goed op kan starten.
En het kán een defect van de harde schijf zijn, maar dat hoeft niet.
Opstarten vanaf een XP-cd en een herstel van XP uitvoeren lijkt me een kans hebben.
In elk geval is het belangrijk om je data veilig te stellen en daarvoor moet je de schijf tóch kunnen benaderen.
Wellicht lukt het door een opstart vanaf een 'noodcd' met Knoppix of iets dergelijks, of de harde schijf als tweede in een pc waarbij hij vanaf de schijf Windows niet meer hoeft te starten.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, er staat geen belangrijke data op de schijf dus ik ga vanmiddag even proberen dmv de xp cd om hem te repareren.

Je hoort ervan!

Het is nog steeds niet gelukt.
Ik heb eerst geprobeerd om in de BIOS de Boot te veranderen zodat hij vanaf de CD Rom opstart met de cd van XP opstart maar terwijl ik in de BIOS bezig ben om de Boot te veranderen'valt hij al uit.
Ik heb wel een paar keer de Boot kunnen veranderen maar desondanks start hij gewoon vanaf de harde schijf op.
Maar nu lukt het me zelfs niet meer om de Boot te verandeen.

Kan het zo zijn dat het moederboard beschadigd is want hij is enige maanden geleden wel erg warm geweest vanwege stof dat erin zat.

Iemand een idee voor een oplossing?

I heb ook nog geprobeerd in Veilige Modus op te starten maar ook dat lukt niet.
Ik wil proberen om XP er op nieuw op te zetten maar ik kan de Boot niet veranderen dus wie weet er een oplossing?

Ik doe nog 1 poging:
Probleedm: laptop (Acer 5611) valt spontaan uit zowel op de accu als op het stopcontact
Kan Boot volgorde in Bios niet veranderen
Laptop valt ook in Bios spontaan uit
Ik heb:
harde schijf verwijderd en toen met hirrens boot cd opgestart maar toen viel laptop ook spontaan uit
Laptop stofvrij gemaakt
Speedfan geinstalleerd en comp wordt niet warmer dan 50 graden

Wie weet raad? Of is laptop overleden?
Hij is 5 jaar oud, is hij hét nog waard om te laten repareren?

Speedfan geinstalleerd en comp wordt niet warmer dan 50 graden

Dit is wel een heel vreemd verhaal ...
Eerst vertel je ons dat de laptop al uitvalt, zelfs als je in het BIOS iets wilt wijzigen, maar vervolgens zou het je dan wél lukken om speedfan te installeren .... ????

Bovendien: wat wil je daarmee bereiken?
Duidelijk is, dat er iets 'defect' is en het is moeilijk te bepalen wát.
Kan het gevolg zijn van oververhitting .... maar van wát is de vraag.
Kan een lege accu én een defecte voeding zijn .....
Je zou al 'vervangingsonderdelen' (voeding, harddisk, ram, etc.) ter beschikking moeten hebben om te onderzoeken wat er nu precies is.
Want als we jou woorden moeten geloven (en dat doe ik eigenlijk niet, vanwege je 'speedfan'-verhaal ....) valt hij direct na het aanzetten alweer uit.

Je topic staat in de rubriek "Laptop (aankoop)" ..... waarom eigenlijk? Als het inderdaad om een mogelijke aankoop gaat ..... niet doen dus.

Laatst bewerkt:
Het verhaal is niet zo vreemd als het schijnbaar lijkt:
Speedfan stond al op de laptop.
Volgens veel topics op Google hebben Acer laptops van die leeftijd veel last van oververhitting dus vandaar het raadplegen van speedfan.
Als de laptop opstart dan wil hij eerst een schijfcontrole uitvoeren maar dit duurt zo lang dat hij tijdens deze controle uitvalt.
Vervolgens start ik hem opnieuw op en sla ik schijfcontrole over en start hij gewoon door naar het bureaublad en start ik speedfan op en laat de temperaturen in beeld staan en wacht even tot hij uitvalt en weet dus dat hij niet vanwege oververhitting is uitgevallen.
Ook kon ik dan zien dat de accu voor ruim 90% vol zit.
Ik heb hierboven ook een hint gelezen dat ik eventueel windows er opnieuw op kon zetten om het probleem te kunnen verhelpen dus weer opnieuw opgestart en in de Bios geprobeerd de bootvolgorde te veranderen om met de cd van windows erin op te starten maar toen viel hij in de Bios al uit.
Toen heb ik de harde schijf eruit gehaald, toen moest hij wel vanaf cd starten omdat opstarten vanf cd op de tweede plaats staat in de bootsequence (ik kan de bootsequence niet meer wijzigen in de Bios) maar toen hij opgestart was vanaf de cd (hirrens boot cd) viel hij ook na enige tijd uit.
Na bovenstaande uitleg gelooft u mijn verhaal misschien wel.
Zoals u zelf al zegt zal er wel iets defect zijn.

In mijn oren klinkt het als technische storing/problemen, onderdeel binnen de laptop kapot/defect. Denk niet dat je dit zelf kunt repareren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan