Laptop valt zo maar uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Mijn issue is dat mijn laptop, wanneer ik hem op accu gebruik, na ongeveer 10 minuten al uit valt.
Ondanks dat het accu symbool aangeeft dat hij nog 90% stroom heeft, en daar nof 2,5 uur mee kan doen.
Op dat moment ben ik alleen maar aan het surfen. (nieuws, social media, buienradar)
Ik had ergens al gelezen dat het kan zijn dat de temperatuur te warm word, dus heb ik "CPU Thermometer" geïnstalleerd.
Die geeft temperaturen aan van rond de 60 graden. Met een uitschieter naar de 70 graden.
Ik heb een i7 2670QM

Ik heb met een stofzuiger mond op het rooster waar de ventilator achter zit, gezogen.
Ik heb met lucht druk daar in gespoten, en tegelijkertijd met een stofzuiger mond om eventuele stof op te vangen. (dit op aanraden van de PC winkel)
Ik heb de laptop open gemaakt, om te kijken of de ventilator vol stof zou zitten, of slecht zou draaien. Maar hij draait soepel, en er zit helemaal geen stof op.

De instellingen in het configuratiescherm, energie beheer, staan goed.

Vanmorgen overigens maar 4 minuten er op kunnen werken.
Op stroom aangesloten, helemaal geen problemen.
Nadat hij uitviel, en ik hem op stroom aansloot, gaf hij aan nog 91% stroom te hebben.
Dus accu is niet leeg.
Ik vermoed dat hij gewoon ergens problemen heeft met de stroomtoevoer vanaf de accu dan.
Overigens net wel de contactpunten gereinigd met 96% alcohol en een katoenen doekje.
Maar alleen maar de contactpunten van de laptiop, die van de accu kom ik niet bij.

Heeft iemand nog enig idee wat het probleem kan zijn?

Ik heb overigens een Asus K73s
Met windows 7

Ik heb eerder meegemaakt dat bij een wat oudere laptop (ouder dan drie jaar) dat de accu dit probleem gaf.
Door altijd de accu eruit te laten en op netstroom te werken is dit opgelost.

Ik kan me voorstellen dat een accu minder word.
Dat was ook de reden dat ik begin vorig jaar een nieuwe accu heb aangeschaft.. Maar toen bleek ik een instelling verkeerd hebben staan. (my mistake)
Maar zowel de oude als nieuwe accu geven hetzelfde euvel aan. (heb nu weer, ter vergelijking, de oude accu er in gestopt)
Maar door de accu er uit laten, is het probleem niet opgelost.
Ik heb een laptop, omdat ik ook snoerloos wil werken.

(overigens geen kritiek op je manier van mee denken hoor :-) )

Hallo

Laptop t° kun je controleren d.m.v. "speccy" ...

Hoe je een laptop snel/eenvoudig kunt zuiver maken :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...a-tijd?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

Blazen doorheen de heatpiperadiator (omgekeerde richting normale airflow) , uiteraard ventilator niet op hol laten slaan (tegenhouden met platgeklopte paperclip o.i.d.)

Nooit met stofzuiger zuigen heatpiperadiator ... eventueel aanwezig stof koekt samen een vormt een stoftapijt (verslechteren van de situatie)

Hedendaagse stofzuigers zijn dubbel geisoleerd (geen aarding) , en geven statische elektriciteit aan de zuigmond.

Enige efficiente is volgens mij luchtdrukcompressor ... persluchtflesjes zijn ook niet echt geschikt hiervoor ... te weinig druk/debiet.

Indien je dit op regelmatige basis doet , dien je deze zelfs niet te openen.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen , iets aan deze info ...

P.s.

Volgens mij bezit dit model 2 heatpiperadiatoren ... de een na de andere gemonteerd ... wat het zuiver/stofvrij maken moeilijker maakt.

Peter

Er zijn inderdaad makkelijkere toestellen om te openen en te ontstoffen, zeker voor iemand met weinig ervaring.

[video=youtube;JUUpXArt3hs]https://www.youtube.com/watch?v=JUUpXArt3hs[/video]

Ik heb "speccy" gedownload
Intel Core i7 2670QM @ 2.20GHz 52 °C
ASUSTeK Computer Inc. K73SV (CPU 1) 53 °C
1023MBNVIDIA GeForce GT 540M (ASUStek Computer Inc) 53 °C
232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device (SSD) 43 °C
698GB Seagate ST9750423AS ATA Device (SATA) 33 °C
Kernsnelheid Multiplier Bussnelheid Temperatuur Threads
Kern 0 1396.7 MHZ x 14.0 99.8 MHZ 52 °C APIC ID: 0, 1
Kern 1 798.1 MHZ x 8.0 99.8 MHZ 52 °C APIC ID: 2, 3
Kern 2 798.1 MHZ x 8.0 99.8 MHZ 51 °C APIC ID: 4, 5
Kern 3 798.1 MHZ x 8.0 99.8 MHZ 52 °C APIC ID: 6, 7

Runtijd is ongeveer een uur nu.
Hij geeft overal groene thermometertjes aan, achter die temperaturen.

Stofzuiger heb ik slechts alleen op de buiten kant gezet, niet toen hij open was.
Ik heb helaas geen foto gemaakt, toen die open lag, maar de fan was gewoon schoon.
Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

@gast0205.....ik heb nooit eerder een laptop helemaal open gemaakt...maar het was toch omslachtiger dan ik had verwacht...
Ik dacht dat de schroefjes op de achterzijde de enige schroefjes waren die los moesten...."boy, was i wrong"

Hallo

"Stofzuiger heb ik slechts alleen op de buiten kant gezet, niet toen hij open was.
Ik heb helaas geen foto gemaakt, toen die open lag, maar de fan was gewoon schoon."

Dat de fan proper is ... wil niet zeggen dat er geen stof in de heatpiperadiator(s) zit .... (dit voor de volledigheid van dit verhaal ...)

Daarom de tip luchtdruk ... en ook "Indien je dit op regelmatige basis doet , dien je deze zelfs niet te openen."

53°C c.p.u. is o.k. ... heatpiperadiator begint maar te werken vanaf 55°C

33°C h.d.d. is o.k. ... wil zeggen dat er zo goed als zeker voldoende airflow is doorheen het interne van de laptop .

S.s.d. is warmer dan verwacht ... is deze ingebouwd i.p.v. de d.v.d. drive ???

Peter

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik de heatpiperadiator schoon maken dan?

De SSD schijf zit er als extra schijf bij in.
Nou ja...daarop staat mijn windows, en start hij vanaf op.
Kan dat misschien de reden zijn dat hij warmer is dan normaal?

De dvd drive zit er ook nog gewoon in

Hallo

"Hoe kan ik de heatpiperadiator schoon maken dan?"

Speel op veilig ...

Om te beginnen , uiteraard visueel alles controleren , of ... laten controleren.

Indien je weet , dat alles o.k. is --->

Hou dan de hedendaagse t° in de gaten .... (ik ga er uiteraard van uit dat je betrokken laptop korrekt hebt zuiver gemaakt ... )

Maak deze dan op regelmatige basis eens zuiver ... en controleer de veranderingen in t°

Bekijk ook eens de topics , waar ik ooit al eens op heb geantwoord ...

Mocht je nog concrete vragen hebben ....

Grtz

Peter

Alvast heel erg bedankt, Peter.
Ik zal het allemaal eens in de gaten houden en bij houden.

Maar...kan het uitvallen van de laptop ook nog andere redenen hebben?
Er word hier en elder gesproken over de temperatuur van de fan en heatpiperadiator...maar kan het geen andere oorzaak hebben?

@Fokke
Die luxe heb ik.
En dat heeft geen verbetering opgeleverd.
Dus vandaar dat ik die kan uitsluiten

MisterPennis, de batterij waarmee je getest hebt, die is afkomstig van ... ?

Ik heb heel lang gewerkt met een accu die ik gekocht had via Ebay, merknaam nu onbekend bij mij.
Dus daar dacht ik ook als eerste aan bij mijn problemen.
Nu heb ik de originele accu er weer in.

Het is uiteraard de bedoeling dat je test met een batterij waarvan je 300% zekerheid hebt dat ze VOLLEDIG intact is, dus liefst eentje uit een identieke laptop die vrij is van abnormale verschijnselen.

Die originele batterij werd destijds niet zomaar vervangen denk ik dan.

Mijn laptop viel destijds na 15 minuten uit. Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe accu. Maar daarna ontdekte ik bij configuratiescherm instellingen energie beheer, dat de instellingen stonden dat hij na 15 minuten werken op accu, hij in slaapstand zou gaan.
Dat ontdekte ik dus pas, na aanschaf van de nieuwe accu.
Dus vandaar dat ik ook denk dat de oude accu niet helemaal af is.
Buiten dat, heb ik op beide accu`s getest, en valt hij al dagen achter elkaar al na 4 minuten uit.
En een nieuwe accu, waarvan ik 300% zekerheid heb dat hij volledig intact is, zal ik pas aanschaffen als ik 300% zekerheid heb dat dat mijn probleem zal oplossen

En je hebt ook nu de instellingen van je energiebeheer (inclusief de geavanceerde energie-instellingen) grondig uitgespit ?

Dinsdag ga ik hem toch maar heen brengen en laten controleren door mensen met meer verstand dan mij.
En daarna zal ik wel laten weten wat zij gevonden hebben als oorzaak.

Ik heb mijn laptop die dinsdag heen gebracht. Na enkele onderzoekjes konden ze niks vinden.
Hebben ze een nieuwe accu er in geprobeerd, en het probleem is nu opgelost!
Ik kan tegenwoordig weer 3 a 3,5 uur op mijn accu werken.
En het bleek dus alleen maar aan de accu`s te liggen.
Blijkbaar was de originele accu gewoon af of kapot, en de 2e accu niet van goede kwaliteit.

Zo`n voor de hand liggende oplossing!

Iedereen bedankt voor jullie hulp en meedenken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan