Laptop valt zomaar uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

vision87

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
56
Mijn laptop, een HP Pavillion g7 met windows 8, valt sinds enkele weken zomaar uit. Dit gebeurt alleen als hij op de accu draait. Aan de netstroom blijft 'ie gewoon draaien. Soms valt hij uit met nog 10 minuten batterij, soms 20 minuten, maar gisteren bijvoorbeeld met nog 1 uur batterij. Het gebeurt zonder aankondiging en kan ook gebeuren als je gewoon actief aan het werk bent. Heel raar/irritant dus. Iemand een idee hoe dit kan en hoe het is op te lossen?
 
misschien is de batterij slecht aan het worden? Als de accu slecht wordt, dan kan de laptop zomaar uitvallen ook al zou er nog genoeg stroom in moeten zitten.
 
Aanvullend aan K1pje: Eén van de vele elektrische parameters van een batterij is de inwendige weerstand. Die zorgt er voor dat als je de batterij belast meet (klemspanning), hij een lagere spanning geeft dan wanneer de batterij onbelast is meet (bronspanning of EMK). Deze spanningen verschillen meer van elkaar naargelang de accu ouder wordt. Dit is onafhankelijk van de lading zelf. Op die lagere spanning kan je laptop daarom uitvallen.
 
Dank voor de snelle antwoorden. Maar is hier ook iets aan te doen? Bijvoorbeeld de accu simpelweg vervangen voor een nieuwe? Of e.e.a. schoonmaken?
 
Als het de accu is is alleen vervanging zinvol. Zo'n accu kun je niets aan doen. Zeker niet mee experinmeteren, want de inhoud is erg brandgevaarlijk als er zuurstof in de cellen kan komen. Ik zou ook niet voor de goedkoopste imitatie gaan. Ik heb slechte ervaringen met imitatieaccu's.
 
Is er een manier om er achter te komen of het aan enkel de accu ligt? Het verhaal over inwendige weerstand zegt met niet zo veel (helemaal niets). Sorry voor de vragen. U heeft te maken met een n00b. ;)
 
Maakt niet uit. Ik leg altijd graag wat uit. Dit ook omdat het soms helpt in te schatten of daar idd het probleem ligt, want dat is nog niet zeker.
Wat betreft 'n manier om er achter te komen. Eigenlijk zou ik die niet weten. Ik denk echter dat de totale tijd dat je op je accu kunt toch wel een maat zou moeten zijn om te bepalen of hij op is.
Binnen in elke Li-ion accu (dus ook die kleine platte van je GSM) zit echter ook altijd een elektronisch circuit dat het laden regelt. Ook dat kan natuurlijk haperen.
Het zou mooi zijn als je iemand kende met zo'n zelfde accu. Dan zou je het kunnen testen.
Verder kan het een "ervaringsweten" van computerwinkels zijn bij dit soort klachten.
Hier nog wat links naar vergelijkbare problemen. Mss kun je iets met die tips:http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/475055-laptop-valt-uit-maar-accu-is-nog-niet-leeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan