Laptop ventilator draait niet meer goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaas444

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2012
Goedendag mede-forumleden!

Ik had de laatste tijd erg last van een hete laptop en een lawaaierige ventilator dus besloot ik om het stofvrij te maken met lucht.
Ik zette de laptop aan na het schoonmaken en de ventilator draaide opeens niet meer.. Ik had verder niks aangeraakt in de laptop dus ik had geen idee waarom hij opeens niet meer draaide. Ik heb de laptop toen gelijk uit gezet en weer aangezet waarna de ventilator wel ging draaien.

Maar nu heb ik het probleem dat de ventilator niet meer hard draait, hij blijft constant op één (langzaam) tempo draaien en bij het gamen veranderd de snelheid ook niet waardoor de laptop heel warm word en de game ook veel slechter draait (lagere FPS). Ik heb diverse programma's gezocht waardoor ik de ventilator zelf kan versnellen maar geen één werkt met mijn laptop (Toshiba Satellite L50 A 1EH).

Is de ventilator stuk en moet ik hem laten maken? :confused: Of is er ergens een probleem met mijn drivers? Dit was best wel een prijzige laptop en ik wil er liever zelf niet aan zitten knutselen aangezien ik daar niet zo ervaren mee ben. :o

Alvast bedankt!

Mvg,

Edit: Dit zijn de temperaturen die ik heb tijdens het typen van dit bericht en verder niks open heb staan (SpeedFan):
433c815cc7.png

Laatst bewerkt:
Hallo

" en een lawaaierige ventilator dus besloot ik om het stofvrij te maken met lucht"

Ratelde deze ventilator (droge lagers) ??? of bedoel je dat hij op een zeer hoog toerental draaide om toch te proberen om de g.p.u./c.p.u. te koelen ??

Heb je de ventilator mechanisch geblokkeerd om te hoog oplopen v/h toerental te voorkomen ???

Peter

Ik had de laatste tijd erg last van een hete laptop en een lawaaierige ventilator dus besloot ik om het stofvrij te maken met lucht.
Heb je de ventilator vastgehouden toen je 'm schoonmaakte? Op welke manier heb je het gedaan (compressor, spuitbus)?
Als je de ventilator te hard aangejaagd hebt door de perslucht kan hij stuk zijn gegaan (lagertjes), ook komt er vocht vrij bij perslucht.
Ventilators voorzichtig met een kwastje schoonmaken is de normale manier, beter geen perslucht.
De rest trouwens ook met een kwastje en dan de zaak op de kop houden om het vuil te verwijderen.
Ventilators kun je het best verwijderen als je de pc/laptop schoonmaakt en dan apart schoonmaken.
Overruled zie ik nu. :P

Laatst bewerkt:
De ventilator zat helemaal vol met stof en koelde mijn laptop niet meer goed (Laptop werd snel erg warm en werd niet koeler ).
Ik heb eerst voorzichtig met een doekje proberen het stof eruit te krijgen en uiteindelijk dit airblower.jpg
gebruikt om al het stof er daadwerkelijk uit te blazen (blaast wel hard maar niet zo hard dat het iets kan beschadigen).

Hallo

Dit :

"en ik wil er liever zelf niet aan zitten knutselen aangezien ik daar niet zo ervaren mee ben. "

En uw antwoord in # 4 doen mij vermoeden dat de laptop niet werd geopend ...

Mocht dit het geval zijn , en mits zo'n blaaspeertje niet echt efficient te noemen is ...

Vermoed ik dat een eventueel aanwezig stoftapijt aan de binnenzijde van de heatpiperadiator momenteel een soepel/vlot draaien van de ventilator voorkomt.

Controleer (of laat dit doen) de ventilator op vlot/soepel ronddraaien.

De meeste niet te fel vervuilde laptop's kun je zelfs zuiver maken zonder te open ... gaat heel vlot , zeker indien je dit op een regelmatige basis doet.

Fel vervuilde toestellen lukt uiteraard veel moeilijker , en dien je meestal wel te openen ...

Hoe :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

peter

Ik heb de laptop wel opengemaakt en de fan die eerst helemaal vol zat met stof is nu stofvrij. En ik bedoel met knutselen dat ik niet zelf bijvoorbeeld de fan moet vervangen o.i.d.
Ik heb wel het draadje van de fan uit de moederbord getrokken en weer erin gezet zonder resultaat.

Het kan wel mogelijk zijn dat er inderdaad ergens dieper in de fan veel stof zit maar daar kom ik niet bij, enige oplossingen?

Edit: Ergens in de fan maakt het trouwens nog steeds wel een rammelend geluid terwijl de ventilator zelf helemaal clean is dus het zou inderdaad goed kunnen dat het ergens erin nog vervuild is.

Laatst bewerkt:
Dat rammelen kan ook zijn oorzaak hebben in een versleten / uitgelopen lager van de betreffende fan.
Indien dat het geval is, is vervanging de enige oplossing om definitief van het gerammel af te komen.
Soms helpt een drupje olie in het lager.

Dus mijn enige oplossingen zijn de fan openmaken en de as van de ventilator soepeler maken met olie of de fan in het geheel vervangen?
Ik heb nog wel garantie op deze laptop dus zou ik hem dan maar gewoon naar de Mediamarkt brengen en zeggen dat de ventilator niet meer goed functioneert?

Als je nog garantie hebt: niet zelf gaan knutselen => retour met klachtomschrijving en laat de leverancier het oplossen, daarvoor heb je garantie.:thumb:
TIP: Draai wel eerst een backup voor je hem wegbrengt, je zou nl. niet de eerste zijn die hem met een schone installatie terug krijgt: weg data, email en andere documenten..:evil:

Laatst bewerkt:
Haha ja dat heb ik wel eerder meegemaakt met mijn vorige laptop dat ze alles eraf haalde terwijl er niks mis was met de hdd, ik ga hem dan terug brengen naar de winkel.

Ik wil jullie nog allemaal bedanken voor het advies/hulp! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan