laptop verbinden met pc (is dit goede rubriek voor deze vraag?)

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik heb een pc en een laptop. ik werk regelmatig op laptop en bestanden zet ik dan over met usb-stick (er zit geen e-mail op laptop), dit vind ik onhandig omdat ik zo vaak met verouderde versies van bestanden werk.
kan ik een laptop en een pc ook via een kabeltje verbinden? dat zou een stuk makkelijker werken. graag een makkelijke oplossing
dank alvast
htil

re

wel dit kan sluit je computer aan op een switch dus kabel van het internet in de poort steken dan een kabel verbinden met je computer en een naar je laptop werkgroep toewijzen en dan bestanden delen over het netwerk klink moeilijk maar dat is het totaal niet

Gebruik een zogenaamde UTP crosscable.
Zorg vervolgens dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten.
IP adressen in hetzelfde subnet. (bijv. 192.168.1.25 en 192.168.1.26)

Groeten Marcel

edit:
alain1988 en crash waren me al voor :)

Laatst bewerkt:
hoe ziet zo'n kabel er uit?
en wat is dat voor gedoe met ip-adressen en subnet? geen idee waar je het over hebt, of wijst zich dat vanzelf?

Laatst bewerkt door een moderator:
De kabel ziet er uit als een gewone netwerkkabel, maar van binnen zitten twee draden gekruist. Geef eens aan hoe de situatie nu is. Heb je een Router?

UTP crosscable is een netwerkkabel met aan beide uiteinden een soort tyelefoonstekkertje maar dan groter (RJ45).
650px-Ethernet_RJ45_connector_p1160054.jpg

vervolgens bij de eigenschappen van je LAN verbinding ipadressen en subnet aanpassen

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
De kabel ziet er uit als een gewone netwerkkabel, maar van binnen zitten twee draden gekruist. Geef eens aan hoe de situatie nu is. Heb je een Router?

de router is toch het kastje waar het internetsignaal binnenkomt? dat hangt beneden in de meterkast.
een netwerkkabel is wat anders dan een usb-kabel?

De crosscable is tegenwoordig niet eens meer nodig, een gewone internet kabel werkt ook.

Het makkelijkste werken is met een HomeGroup.
Dat wil zeggen dat alle pc's zijn verbonden met elkaar en dat bepaaklde mappen gedeelt kunnen worden en op andere pc's gezien kan worden.
Dat houd in:

Je sleept een bestand van je laptop naar een mapje van je laptop.
Je gaat naar de desktop en voert het ip van de laptop in.
Zo zie jij de mappen die de laptop deelt en waar het bestand in staan

Als je met beide computers verbonden bent met het internet) kastje (router) dan heb je niks meer met kabels te maken.
Je hoeft dan ook niets aan je ip adressen aan te passen.
Wel zorgen dat je in dezelfde werkgroep zit en vervolgens de Handleiding volgen over het gedeelte over bestanden en mappen delen

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
De crosscable is tegenwoordig niet eens meer nodig, een gewone internet kabel werkt ook.
Zal toch lastig worden als je een laptop/pc direct met een laptop/pc verbind. Op het moment dat over de crosscable gesproken werd, was er nog niet aangegeven dat er een router of switch aanwezig is.

Laatst bewerkt:
Als je met beide computers verbonden bent met het internet) kastje (router) dan heb je niks meer met kabels te maken.
Je hoeft dan ook niets aan je ip adressen aan te passen.
Wel zorgen dat je in dezelfde werkgroep zit en vervolgens de Handleiding volgen over het gedeelte over bestanden en mappen delen

Groeten Marcel

als verbinden niet nodig is, des te beter! nu nog even uitleggen hoe je met werkgroepen werkt :)
heb ik dan die handleiding nog nodig, is abacadabra voor mij

Heb je XP, dan moet je rechtsklikken op Deze computer, kies Eigenschappen en ga naar tabblad Computernaam.
Druk op Wijzigen... en vul in het vak Werkgroep: op beide computers dezelfde naam in. (maakt niet uit welke naam als het maar dezelfde is).

Groeten Marcel

heb vista? moet ik rechts klikken op startknop?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen Vista.
Zie je ergensd in je start menu niet een icoontje Deze computer ?.
Anders moet je in het netwerkcentrum zijn.

Groeten Marcel

Heb je XP, dan moet je rechtsklikken op Deze computer, kies Eigenschappen en ga naar tabblad Computernaam.
Druk op Wijzigen... en vul in het vak Werkgroep: op beide computers dezelfde naam in. (maakt niet uit welke naam als het maar dezelfde is).

Groeten Marcel

ik ben erin geslaagd om op beide de laptop met xt en de pc met vista te voorzien van een workgroup tilborghs. de xp-versie doet moeilijk. daar krijg ik nu een schermpje verbinding maken met pctilborghs, ik moet een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, geen idee wat die zouden kunnen zijn op de laptop.
het schiet dus niet echt op :(

Als je in de zelfde werkgroup zit doe je dit

Start--Uitvoeren

\\het ip adres van de pc waar je de gedeelde bestanden van wilt zien

re

waarom dit zo moeilijk doen je ken ze toch ook gewoon dedecteren welke computers op het zelfde netwerk zitten .

Als je in de zelfde werkgroup zit doe je dit

Start--Uitvoeren

\\het ip adres van de pc waar je de gedeelde bestanden van wilt zien

ik ben een leek, sorry, maar waar vind ik het ip-adres van een pc. (ik dacht dat ip-adres iets te maken had met de inkomende signalen, dus éen per aansluiting, niet met een pc of laptop.
ik ben hopeloos he

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan