Laptop vertoont kuren en heeft problemen met programma's (hardware matig)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Het lijkt misschien een software probleem, maar dat is het niet (weet ik nagenoeg zeker).

Mijn Laptop vertoont kuren en heeft moeite met eenvoudige programma's. Voorheen werd de laptop vaak vrij heet, maar op dit moment is de temperatuur relatief gezien laag, maar heeft hij toch moeite met eenvoudige en "lichte" programma's zoals windows media player.

Ik heb geen idee hoe ik kan uitzoeken of iets kapot is, en hiermee zoek ik hulp.

De "kuren" die hij vertoont zijn plotseling haperingen in het programma's, half vastlopen etc. Het lijkt een geheugenprobleem, geen grafisch probleem.

Hoe kan ik kijken of er iets niet goed/kapot is?

ps. Laptop heeft een opstartprobleem gekent vandaag. Het herstellen hiervan duurde erg lang en na het herstarten was het "opgelost."

Laptop:
Merk: HP (Ja ik weet het....)
Type: Elitebook 8530W
Leeftijd: 3 jaar en ong 3 maanden. (Harde schijf is vernieuwd op 01-02-2011 (dus anderhalf jaar oud), maar was na de eerste anderhalf jaar ook al kapot..)
Specificaties:
http://tweakers.net/pricewatch/227858/hp-elitebook-8530w-(fu463ea).html#tab:info *

*Dit zouden de specs moeten zijn. Het is de TU/e laptop van 2009/2010.

Laatst bewerkt:
Het Memtest programma had ik zelf al gevonden, maar ik snap het idee ervan niet geheel? Je zou het als cd moeten gebruiken maar het mounten ervan is niet erg nuttig (lijkt het). Of doe ik iets verkeerd?

De HDscan gaf enkel "groene bolletjes." Het Programma Prime95 ga ik nu aanzetten en laat ik tot morgenvroeg draaien (6 uur). Resultaten zal ik hier neer zetten.

Die cd moet je in de pc doen, en vervolgens de pc opnieuw opstarten.
Tijdens het opstarten krijgt U de optie om van de cd te starten (kan zijn dat u de boot order in de bios moet veranderen).

Dan zal memtest een test doen van uw geheugen, en eventuele fouten aangeven.

Hallo

"crystaldiskinfo" is een ideaal prg om de integriteit te testen van een harddisk.

De status dient "good" te zijn.

Jammer genoeg "vergat" je merk/typenr/ouderdom van deze laptop te vermelden.

Zo sluit je misschien specifiek voor dit model nuttige info uit ....

peter

Inderdaad wel even nuttig te vermelden. Zal het ook even bovenin erbij gooien.

Laptop:
Merk: HP (Ja ik weet het....)
Type: Elitebook 8530W
Leeftijd: 3 jaar en ong 3 maanden. (Harde schijf is vernieuwd op 01-02-2011 (dus anderhalf jaar oud), maar was na de eerste anderhalf jaar ook al kapot..)
Specificaties:
http://tweakers.net/pricewatch/227858/hp-elitebook-8530w-(fu463ea).html#tab:info *

*Dit zouden de specs moeten zijn. Het is de TU/e laptop van 2009/2010.

CrystalDiskInfo geeft status "Goed" weer.
Temperatuur is 36 graden Celcius.

Laatst bewerkt:
Het Progje prima 95 werkt prima en heeft de hele nacht gedraaid. Daarna is mijn laptop wel plotseling afgesloten en is er een geheugenherstel uitgevoerd (geeft aan dat er toch iets niet goed is?!)

Ik zal proberen de memtest uit te voeren.

Resultaten memtest: Eigenlijk geen. Twee keer gedraaid (eerste keer zonder te kijken, computer was afgesloten.) Tweede keer gevolgd en ik zag na 21 procent dat het scherm zwart werd, even later stond de laptop uit. Opnieuw aangezet en hij begon weer opnieuw, cd eruit gehaald en normaal opgestart.

Hij krijgt de memtest dus niet geheel gedaan. Dit lijkt me alles behalve de bedoeling. Wat nu?

Als memtest faalt dan is er dus iets mis met je hardware, nu is het lastig want het kan nog steeds de CPU of het moederbord zijn.

Wat je even moet doen is je laptop openmaken en het ram eruithalen, daarna stop je 1 van de ramstickjes terug en probeer je memtest & prime 95 nog eens.
Als het weer faalt haal je de ram er uit en stop je de andere er in en herhaal je alles.
Daarna moet je maar weer even posten

Als ik eerlijk mag zijn vind ik het vrij link om mijn laptop open te schroeven. Een.pc durf ik nog wel aan maar een.laptop vind ik maar gevaarlijk. Daarnaast vraag ik me af of ik dit voor elkaar krijg met mijn beperkte kennis.

Mocht dit echter op.een of andere manier voor mij mogelijk zijn zal dit pas ná het weekend worden.

Als het goed is zitten er 2 klepjes (of 1) onder op de laptop, daaronder zit dan het geheugen en de harde schijf.

Dat is zo gedaan zodat het simpel te vervangen is

Ik heb gekeken en durf het eigenlijk niet zo goed aan. Ik heb geen idee wat ik moet hebben (zie foto.)2012-09-11 16.00.36.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan