Laptop voor muziek produceren

Status
Niet open voor verdere reacties.

royduin

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2006
Beste,

Mijn broertje gaat na de zomer beginnen aan zijn "Music Production" opleiding waarvoor een laptop nodig is. Een Macbook wordt geadviseerd, echter werkt hij (en gaat hij op zijn opleiding werken) met FL Studio en is sneller in een Windows omgeving.

Wat hij met de laptop wil doen:
- Internetten
- FL Studio (professioneel)
- Windows (mogelijk later dualboot met OSX of virtueel in Virtualbox om eens andere muziek programma's te proberen)
- Gamen (eenvoudige spellen zoals COD:MW2 en C&C Generals, dit hoeft niet op de hoogste instellingen gespeeld te worden)

Wat is het budget?
Tussen de €600 en €800 (inclusief de SSD)

Voorkeuren:
- Een i5 of vergelijkbaar (dit lijkt mij handig voor wat ermee moet gebeuren? Beter 2 of 4 cores?)
- Ik denk dat 8GB lekker is om in huis te hebben? (veel vensters en plugins voor FL studio tegelijk open)
- SSD van 250GB (Samsung 840 EVO 250GB of Crucial MX100 256GB, wat adviseren jullie?) - Laptops hebben hedendaags wel SATA3 neem ik aan? Zodat de SSD zijn volledig snelheden kan halen?
-- Optie 1: Huidige hardeschijf eruit en vervangen door een SSD. De hardeschijf die erin zit in een behuizing stoppen zodat deze als externe hardeschijf gebruikt kan gaan worden.
-- Optie 2: Een laptop vinden waar een extra slot vrij is voor een SSD. (dit gaat lastig worden denk ik en zal meer energie gebruiken)
- DVD speler + brander
- 15" formaat
- Hoge resolutie (Full-HD), is toch prettiger werken
- HDMI + VGA of DVI (HDMI voor aan de TV en VGA of DVI voor een extra beeldscherm)
- USB 3.0
- Aparte video chip? Of is "onboard" voldoende? Bij video bewerken wordt de GPU gebruikt tijdens bijvoorbeeld het exporteren, hoe dit met FL Studio zit heb ik niet kunnen vinden.
- Merk: voorkeur gaat uit naar Samsung of Asus omdat ik hier goede ervaring mee heb, echter zijn deze veel duurder dan bijvoorbeeld Lenovo, MSI of Acer

Wat heb je tot nu toe gevonden?

- Lenovo IdeaPad Z50-70-01404

- 6GB ipv 8GB geheugen
- Geen aparte video chip (Intel HD Graphics)
- 3,15kg is misschien wat zwaar?

- Toshiba Satellite L50-B-15U

- Alles lijkt perfect, echter zit er géén cd/dvd speler/brander in

- Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)

- 4GB ipv 8GB, extra geheugen module erbij zetten? Een 4GB heb je voor rond de €40.

Ik hoor graag van jullie wat handig is juist wel of niet te doen!

Laatst bewerkt:
De laptops die je gekozen hebt zijn inderdaad niet slecht.
Voor FL Studio zal je geen aparte videochip nodig hebben, maar als je broertje ook nog wil gamen, is dat wel aan te raden.
Ik weet niet of de aanschaf van een SSD ook in dat budget van 600-800 moet zitten, maar als dat niet zo is dan kan ik je zeker deze ASUS laptop (zoals je al zei, je wilt het liefst ASUS of Samsung) aanraden. Wat SSD betreft, ik heb zelf een Samsung 840 Pro 250GB in mijn PC zitten, hij werkt perfect, en qua uiterlijk vind ik hem mooier dan de Crucial.

De laptop bevat een i7 4700HQ, beter ga je niet vinden onder de 1200 euro, en ook een Nvidia 840M videochip, voor het gamen.
6GB ram (eventueel even upgraden, maar 6GB is denk ik al voldoende) en een DVD drive.

Enige nadeel, is dat de accu wat ondermaats is voor de hardware, dus heel lang zonder stroom moet je niet gaan werken, maar 2-4 uurtjes internetten of word moet makkelijk kunnen.

Het gewicht van 2,7KG is aan de zware kant, maar voor deze prijs met deze hardware moet je ergens concessies doen.

*edit: Ik had er even overheen gelezen dat de SSD er ook in moest zitten, dus dan is deze optie misschien wat over budget.

Dank voor je reactie!

FL Studio gebruikt de GPU dus niet? De spellen zoals eerder genoemd draaien namelijk prima op lage instellingen met "Intel HD Graphics".

De max van €800 is inclusief SSD, de voorgestelde laptop past helaas niet in het budget. Ik heb zelf goede ervaring met de Samsung 840 én 830 SSD's, echter is de Crucial op het moment ook erg populair. Nu de doorslag nog, qua prestaties ontlopen ze elkaar niet zoveel.

De GPU zal inderdaad niet gebruikt worden voor het programma zelf, hooguit om het scherm aan te sturen als er iets intensiefs bezig is.

Wat SSD betreft kan je hier even kijken. Hier staan de benchmarks van beide ssd's naast elkaar, en de 840 pro komt er het beste uit. Dit gaat dus om real world performance, en niet wat achter op het doosje staat.

De Lenovo Thinkpad is wat mij betreft van die drie de beste keuze, maar misschien is deze Acer ook wel wat. Vooral de cpu is beter (i7 vs i5), en de graphics schelen niet veel. Ook heeft deze 2GB ram meer dan de Lenovo, en een gewicht van 2,35kg is niet zwaar voor een laptop.

Ook draait de Acer al op Windows 8, en de Lenovo nog op 7, en meestal wordt Windows 8 toch wel aangeraden voor compatibiliteit met programma's.

OSX dualboot gaat lastig worden, ik draai zelf een hackintosh en heb daar specifieke componenten voor moeten aanschaffen. VM is daarentegen wel mogelijk.

Er wordt hier 1 belangrijk ding vergeten.
Meneer wil later mac virtualiseren, dat is ongeloofelijk lastig en een dualboot gaat al helemaal stroef.

Er is in dit geval dus maar 1 optie, een macbook. En aangezien het budget zo laag is zal dat een macbook air moeten worden. (en wel de goedkoopste). Via school valt dan wel een w7 / w8 licentieje te regelen.

Als je een windows laptop koopt mag je OS X wel vergeten, ook virtualiseren WERKT NIET. (niet goed genoeg voor muziekproductie)

Klopt, dual boot is heel lastig, en vm is heel traag, maar ts wil het alleen gebruiken om andere audio programma's te testen, niet als volledige vervanger van Windows, en hij vermeld dat hij 'mogelijk' Mac wil draaien, dus als dit nog niet vast staat is het nog niet nodig macbook's aan te gaan raden.

Testen houd in ieder geval al in dat hij geinterresseerd zou zijn IN het andere programma.
Ik weet dat de haat voor macbooks groot is maar die school raad dat niet voor nis aan ;)

Dank voor jullie reacties!

@stratoer:
Gaan we voor de Samsung 840, is die knoop doorgehakt. Ik zal straks nog even vergelijken en de Acer daarin meenemen. Voorkeur gaat wel sterk uit naar 8GB wat bij de Acer betekend dat er een 2GB uit gaat en niet gebruikt gaat worden. Daar moet vervolgens een 4GB bij gezet worden. De i7 is echter wél heel fijn, hoewel deze qua performance niet heel veel lijkt te verschillen met de i5's in de andere laptops. De Lenovo draait inderdaad op Windows 7, maar er wordt Windows 8 op cd meegeleverd.

@Merceron:
OSX erop draaien is geen must, mocht het lukken cq mogelijk zijn dan is dat mooi meegenomen. Het is enkel om eens te kijken naar andere programma's welke niet onder Windows draaien.

Het is de Lenovo IdeaPad Z50-70-01404 geworden met een Samsung 840 250GB SSD. Eerst maar even kijken hoe het gaat met 6GB, mogelijk in de toekomst uitbreiden naar 8 of zelfs 16GB.

Dank voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan