Laptop wacht steeds voor openen Mappen e.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Hallo,
Ik heb in mijn netwerk een Iomega Media Home Network Hard Drive gehad en voorlopig even verwijderd, omdat deze kuren had.
Klacht sindsdien ongeveer:
Mijn laptop (ACER 5920G) wacht sinds kort iedere keer 10-30 sec voor het openen van Windows Explorer bij het dubbelklikken op een map of zo. Ook als ik b.v. de Windowscalculator of Excel of... etc... (snelkoppeling) open e.d.
Het lijkt erop, dat er in een soort time-outfase op iets gewacht wordt, wat niet komt.
:o
Voorzorgen en diagnosemaatregelen:
-Deze laptop is nu het enige station in het netwerk (Router SiteCom WL-351, WiFi-netwerk).
-Op virussen gescand.
-Register gecleand (Spotmau WinCare 2010)
-Windowspartitie: 100 GB waarvan 50% vrij. RAM=4GB
-Geen driverfouten (Apparaatbeheer geen vraagtekens)

Wie weet raad?:eek:

Hoi,
als ik me goed herinner kun je dat onder xp bij mapopties (run>control folders) uitvinken "in het netwerk naar printers en netwerkmappen zoeken" o.i.d.

Laatst bewerkt:
Hoi,
als ik me goed herinner kun je dat onder xp bij mapopties (run>control folders) uitvinken "in het netwerk naar printers en netwerkmappen zoeken" o.i.d.
Dat is een goeie! Misschien zoekt het systeem nog naar de afgeschakelde Iomega disk. Maar....
Helaas: het uitzetten van "Automatisch zoeken naar Netwerkmappen en -Printers" onder mapopties heeft niet geholpen!!!:eek:

Ook nog belangrijk te melden:

De 10-30 sec wachten, zoals in mijn post aangegeven, is wat overdreven {door ergernis over het voortdurend moeten niksen, terwijl ik haast heb}. Maar 5-15 sec is echt reëel!
Het valt ook op, dat bij het rechtermuis-clicken op mappen erg lang wachten is, voordat het gebruikelijke menu verschijnt om b.v. de eigenschappen te bekijken.
Tijdens het wachten: HD doet af en toe wat, maar overwegend passief. Ook de CPU geen hoge %-gebruik.

Intussen deed ik nog het volgende:
-Het e.e.a. bekijken in veilige modus.
-Systeemherstel naar een herstelpunt van ca 14 dagen terug, toen alles nog goed werkte.
-Uitzetten van optie: "Automatisch zoeken naar Netwerkmappen en -Printers" in mapopties.
Alles zonder enig resultaat!!!:P

Vraagje nog: Hoe kan ik zien, dat mijn PC een Zombie is (dus deel uitmaakt van een Botnet)?

Nog andere suggesties? Houd me zeer aanbevolen!
Alvast dank.:thumb:

Heb je soms ook afsluitproblemen? Ja hoe kom je erachter of je pc geen zombie is, door alle uitgaande verbindingen te controleren. Maar dan moet je wel weten waar je naar zoekt (Whois). Een progje waarmee je dat kunt doen is b.v. MonitoringOpenedTcp/Ip-Networkports/connections. Maar daar zijn er veel meer van, dit is maar een voorbeeld. Wat je ook kunt doen is Mbam en Sas erop loslaten. De handleidingen en downloadlink staan als link in m'n handtekening.
Ook kun je Ccleaner je register eens laten opschonen (van tevoren wordt er gevraagd om te backuppen: doen!). Het kan n.l. zijn dat je register enigzins vervuild is geraakt door achtergebleven registersleutels (door het verwijderen van die netwerkschijf).

Opgelost!!!

Hallo Mik,

Bedankt voor je suggestie:
Afsluitproblemen heb ik niet. Verder heb ik het register opgeschoond met Spotmau.
Naast de F-Secure v-scanner heb ik ook Malwarebytes' AntiMalware en deze geeft ook geen aanleiding te veronderstellen, dat ik "lid" ben van een Botnet.:thumb:

Oplossing:
Ik had in het verleden de Mijn Documenten content op de verwijderde Iomega MHNHD staan, waarnaar ik de Windows snelkoppeling "Mijn Documenten" naar omgeleid had. Daardoor kon ik vanaf verschillende netwerklocaties altijd bij dezelfde documenten. Dat werkte ook heel goed (net als de Outlook.pst bestanden: ook op de Iomega HD).
Voordat ik de Iomega HD van mijn netwerk ging losmaken heb ik natuurlijk wel de mappen met dit soort bestanden naar mijn "dagelijkse" laptop gecopieerd.
Ik had nagelaten de Mijn Documenten snelkoppeling weer te redirecten naar de nieuwe locatie van de eigenlijke content.:(
Zolang dit laatste niet gedaan is, blijft het systeem naar van alles zoeken via de systeem snelkoppeling Mijn Documenten, maar het netwerkpad, waarvan het gebruik moet maken (zo iets als: \\Iomega-09dxxx\Content Documenten e.d.) is er niet meer!!! Iedere actie rond de verkenner gaat blijkbaar gepaard met een zoekwacht om die locatie te vinden.
Zelfs het de-installeren van een aantal programmas (b.v. de Iomega Drive Manager: o.a. om de netwerkinstellingen van de Iomega netwerk HD te doen) wilde niet. De update van b.v. Adobe Reader en nog meer ging ook niet meer. In al die gevallen kwam er een foutmelding: Het pad \\Iomega-09dxxx/.... is niet beschikbaar.
OK dus: redirection van de Mijn Documenten snelkoppeling naar de nieuwe locatie van de Mijn Documenten content lost ineens alles op.
:d

Bedankt voor de terugmelding en de uitgebreide uitleg over de oplossing. Zo zie je maar weer dat de oplossing soms binnen handbereik ligt.
Misschien zoekt het systeem nog naar de afgeschakelde Iomega disk
Deze opmerking had me eigenlijk aan 't denken moeten zetten maar gelukkig heb jij er wel over nagedacht (ook omdat je weet wat jijzelf gedaan/veranderd hebt).
Fijn voor je dat het opgelost is en succes verder.
(klik even op "zet status opgelost" in de blauwe werkbalk, boven de beginposting v.d. site).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan