Laptop Wifi: Ben je te zien?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankenkill

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jan 2008
Goedendag beste Helpmij.nl bezoekers,

Ik heb een vraag over het draadloos verbinden met een netwerk, m.b.v. mijn laptop.

Stel ik maar verbinding met het netwerk van mijn buren (onbeveiligd). Kunnen die buren dan zien dat ik dat ben? Kunnen mijn buren zien welk IP-adres ik heb (en kunnen ze dit ook zien als ik de verbinding al verbroken heb)

En stel nou bijvoorbeeld dat ik naar een pay per minute website ga (die websites die een inbelverbinding starten), kunnen mijn buren dan op hun telefoon/internet rekening zien wie dit is geweest? (Niet van plan dit te doen)

Bij voorbaat dank,
Frank

Hoi,

Het op deze manier misbruik maken van het (thuis-)netwerk van iemand anders is wettelijk niet toegestaan en strafbaar.
Waarom zou je het willen weten als je het niet wilt 'gebruiken'? .... vreemd.
Maar kortweg: ja, het is traceerbaar dat jij het bent!

Verder stel ik voor dat de moderator jou vraag sluit!

Laatst bewerkt:
FF een opmerking:

Het netwerk is niet geveiligd en het is dus niuet strafbaar dit te doen.
Echter, misbruik maken van iemand "openbare" verbinding is niet netjes tenzij je aan je buurman doorgeeft dat je van zijn verbinding gebruik maakt.
Vraag hem om dit dan te beveiligen zodat ongeoorloofde vebindingen niet meer mogelijk zijn.
Let wel op het volgende:
Als de vebinding niet is beveiligd maar in de naam van het netwerk, de SSID van de verbinding, zoiets staat als "VERBODEN TOEGANG" of "PRIVE" of ies dat er op lijkt, dan is het WEL misbruik.
Zelf pleeg ik ook onderhoud op diverse systemen met mijn laptop. Als ik weer eens een nietbeveligde verbinding tegen kom, dan meld ik dat bij de eigenaar.

Dus niet doen. Foei ! ! !

Kunnen die buren dan zien dat ik dat ben?
Jup, aangezien jouw MAC-adres naar de router wordt gestuurd om onthouden te worden en vaak wordt daarbij ook de Computernaam opgevraagd.
Kunnen mijn buren zien welk IP-adres ik heb (en kunnen ze dit ook zien als ik de verbinding al verbroken heb)
Jup, IP wordt door de router aan jouw gegeven dus in het admin-gedeelte van de router ben jij netjes terug te vinden.
En stel nou bijvoorbeeld dat ik naar een pay per minute website ga (die websites die een inbelverbinding starten), kunnen mijn buren dan op hun telefoon/internet rekening zien wie dit is geweest? (Niet van plan dit te doen)
Aangezien een ADSL of Kabel-verbinding geen inbelverbinding heeft kun je die sites ook niet gebruiken.

Tip: Gebruik de volgende keer niet zo vaak het woord stel, het maakt je verhaal er niet betrouwbaarder op ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan