laptop + wijn = reparatie nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

RMS123

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2009
Hallo,

Ik heb hier een laptop staan waar wijn overheen is gekomen.
De laptop doet helemaal niets meer, geen lichtje, geen zoem of iets dergelijks.

Nu heb ik het hele ding uit elkaar, schoongemaakt, en doet nog steeds niks.
Tijdens het openschroeven kwam ik een aantal verbrande 8-potige chips tegen die deels gesmolten waren en schroeivlekken hebben achtergelaten.
Met wat alcohol heb ik nu het roet wat weggeveegd, maar de laptop doet nog steeds niks.

Nu vroeg ik me af of ik uit een ander laptop-rest een even groot 8- potig chipje kan halen en die kan gebruiken.
Maakt het nog uit wat er op het chipje staat? of zijn ze allemaal hetzelfde?
En zit er een voor- en achterkant aan zo'n ding? of gewoon met de tekst dezelfde kant op?
de laptop waar de 8-poot vandaan moet komen is een paar jaartjes ouder.

Kan iemand er zo wijs uit, of moet ik foto's posten? of misschien wat er op de chips staat aan tekst?
Overigens is er maar weinig wijn over het main-board gekomen, alleen een paar druppeltjes op het gedeelte waar de voeding binnenkomt en de grafische kaart zit.

Een paar andere onderdeeltjes zagen er ook niet meer als nieuw uit, maar niet cruciaal kapot lijkt mij.

Alvast bedankt voor het meedenken!

mvg,
RMS123

Laatst bewerkt:
chips zijn allemaal verschillend,de laptop zal wel kortsluiting gemaakt hebben
reparatie zal zo duur worden dat je beter een nieuwe kan kopen

Bedankt voor de reactie,

In de hele PC zijn er 3 of 4 soorten 8 poten, d.w.z de tekst erbovenop is hetzelfde. Ik kan denk ik wel achterhalen welke het is.
Dat ene elementje wat gesmolten is heb ik een andere gelijke voor gevonden in een andere pc.
Maar helaas heb ik nog een elementje in de buurt met een kapot pootje gevonden. da's niet te repareren.
dan is het dus gewoon opgegeven hoop.

R.I.P.
Als de chips al deels zijn gesmolten heeft het ook geen nut meer om die te vervangen. Zonde van de moeite en de energie.
De kans is namelijk zeer groot dat het niet bij die paar 8-potige is gebleven.

Je bent beter af met een nieuwe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan