laptop wil windows niet opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

joena

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2007
Hoi hoi,
Gisteravond heb ik mijn laptop nog gebruikt, nu wil ik hem aan zetten maar hij wil niet opstarten.
Ik krijg steeds het scherm waarin staat dat windows niet kan worden opgestart.
ik heb alle mogelijk heden geprobeerd: windows normaal opstarten, veilige modes, laatst bekende juiste configuratie enz. maar hij blijft terug keren naar dat scherm.
Wat is er aan de hand? En wat kan ik doen?

maak eens een foto van het scherm en post het hier.
of als het een blauw scherm is post de foutcode

Ik kan er geen foto van maken.
Door de flits zie je niks en zonder flits zie je een zwart scherm.

Maar het is het standaard scherm als je windows niet wil starten.

als het een blauw scherm staat er een stopcode/errorcode op die ziet er zo uit
Blue-screen-2.jpg

het stukje na *stop moet je even posten 2de rode balk

ik ga het proberen, maar dit scherm verdwijnt weer na 1 sec. Hoe kan ik dit vast zetten?

Gelukt. De code is
stop: 0x000000ED (0x857AAA20,0x0000006,0x00000000,0x00000000)

p.s. wat is er met dit forum aan de hand. Ik kom er bijna niet op, en als ik al verbinding krijg na 30 keer proberen, zie ik geen knoppen. En steeds wordt de verbinding verbroken.
Dus sorry voor de late reactie, ligt niet aan mij.

Hoi, ik begrijp uit de artikelen dat ik chkdsk/r moet intypen bij de herstel console.
Maar hoe kom ik daar. In het artikel stond dat ik op R moet drukken tijdens het opstarten, maar er gebeurt niks als ik op R druk?
Kan ik daar op een andere manier komen?

heb je een windows cd?
zoja doe die erin en start op van de cd.
je krijgt dan een blauw scherm waarin staat bestanden worden geladen.
daarna krijg je een blauw scherm met witte letters.
dit:
r.gif

druk hier op r en dan moet je chkdsk/r intypen.
succes:thumb:

Er gaat iets niet helemaal goed geloof ik.
Ik ben in dat blauwe scherm gekomen, en heb R ingetyped.
Vervolgens krijg ik een zwart scherm waarin het volgende staat:

Microsoft Windows XP(TM) Herstelconsole.

De herstelconsole biedt de volgende mogelijkheden voor systeemreparatie en herstel.
Typ EXIT als u de herstelconsole wilt sluiten en de computer opnieuw wilt opstarten.

c:\>

Als ik achter die C:`\> chkdsk/r intyp zegt hihj:
de opdracht wordt niet herkend. Typ HELP voor een lijst met ondersteunende opdrachten.

van de microsoft site:
CHKDSK
chkdsk station /p /r
Met de opdracht chkdsk wordt het opgegeven station gecontroleerd en wordt dit zo nodig hersteld of teruggezet. Met deze opdracht worden bovendien eventuele beschadigde sectoren gemarkeerd en wordt leesbare informatie hersteld.

U kunt de volgende opties gebruiken:
/p Een uitgebreide controle van het station uitvoeren en eventuele fouten herstellen.
/r Beschadigde sectoren opsporen en leesbare informatie herstellen.
Opmerking Als u de schakeloptie /r opgeeft, wordt de schakeloptie /p geïmpliceerd. Als u de opdracht chkdsk zonder argumenten opgeeft, wordt het huidige station gecontroleerd zonder schakelopties.

Wanneer u de opdracht chkdsk uitvoert, moet u het bestand Autochk.exe gebruiken. CHKDSK zoekt dit bestand automatisch in de opstartmap. Als de opdrachtenconsole vooraf is geïnstalleerd, is de opstartmap doorgaans de map Cmdcons. Kan CHKDSK het bestand niet in de opstartmap vinden, dan wordt er vervolgens gezocht op de installatie-cd van Windows. Als de installatiemedia niet worden aangetroffen, vraagt CHKDSK u de locatie van het bestand Autochk.exe op te geven.

probeer een chkdsk(spatie)/r

misschien is dit iets duidelijker:
Schijven controleren
Wellicht bent u al bekend met de opdracht Chkdsk, waarmee u de gezondheid van de vaste schijf onder de loep kunt nemen. Ook de Herstelconsole beschikt over deze optie, zodat u de schijf kunt controleren, beschadigde sectoren kunt markeren en leesbare informatie kunt herstellen. Typ daartoe Chkdsk X:\, waarbij u X:\ vervangt door de letter van het station dat u wilt controleren. Om een uitgebreide controle vanaf de opdrachtprompt uit te voeren, typt u Chkdsk X:\ /p. Om beschadigde sectoren op te sporen en data te herstellen, gebruikt u de schakeloptie /r (dus Chkdsk X:\ /r).

Laatst bewerkt:
Hij doet het. Het is me toch nog gelukt. Ik weet alleen niet meer precies hoe.
Heel erg bedankt voor de uitleg.
Ik hoop dat hij het morgen ochtend ook nog doet ;)

ben blij dat ik kon helpen succes en als er problemen zijn horen we het wel weer!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan