Laptop Win7 in domein traag met opslaan van bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burnstorms

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2012
Hallo,

Bij ons op de zaak heb ik een collega met het volgende probleem.

Zijn laptop hangt in het bedrijfsdomein: zo gauw hij zijn laptop start logt hij in op het domein.
Als hij op de zaak is (de hoofdlocatie) dan kan hij redelijk normaal werken.

Zodra hij op een andere vestiging komt, waar d.m.v. VPN-routers verbinding is met de server op de hoofdlocaties gaat het opslaan en aanroepen van bestanden de ene keer heel traag en de andere keer is het wel werkbaar maar duidelijk langzamer dan op de hoofdlocatie.

Momenteel is hij de enige met dit probleem. Ik heb zijn profiel eens bekeken en al een hele lading gegevens weggehaald (27.9 Gb). Maar ik twijfel eigenlijk of dit het probleem oplost of dat ik het ergens anders moet zoeken.

De laptop draait op Windows 7, de server is een SBS 2008.
De hardware van de server moet dit makkelijk kunnen hebben, 8x intel Xeon + 20gb RAM.

Iemand een idee in welke richting ik kan/moet zoeken?

Mvg GJ

Gaat het om alles documenten die hij wil openen of alleen Microsoft Office documenten?

Voornamelijk Office documenten, word en excel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb een beetje vergelijkbaars ook wel eens meegemaakt en het bleek een protocol issue te zijn, SMB2.0. Zoek maar even op op Google.

Om een beetje te testen of dit het echt is kan je proberen door een Word document te openen (gaat traag dan). Eenmaal geopend sluit je hem weer en open je hetzelfde document nogmaals. Als hij dan snel gaat, kan het hieraan liggen.
Aan de andere kant, wel vreemd dat hij dan op de hoofdlocatie gewoon goed werkt. VPN verbinding is snel genoeg neem ik aan en laptop synchroniseert niks fulltime, zodat zijn wifi plat ligt?

Door Netwerkshares bladeren werkt wel gewoon snel?

- Kijk ook of er servers of netwerkschijven ingesteld staan die niet bereikbaar zijn op de locatie (deze computer).
- DNS cache leegmaken werkt soms ook wel tegen dit soort vreemde problemen, ook al zijn de IP's gewoon identiek. (Typisch Windows).
- Wat je nog kan proberen is de optie uitschakelen dat hij automatisch naar Netwerkshares en printers zoekt in Windows.

Succes!

Als je met Office 2003 werkt, kijk dan eens of er toevallig de Office File Validation plug-in is geïnstalleerd.
Als dat zo is, verwijder deze dan.
Deze is bedoeld om Office 2003 op het beveiligingsniveau van Office 2007 te brengen maar werkt zeer vertragend wanneer documenten over het netwerk worden geopend.

Gaat het om alles documenten die hij wil openen of alleen Microsoft Office documenten?

Het bleek toch niet alleen om de office documenten te gaan.
Ook als hij foto's verplaatst gaat het allemaal traag.

Als je met Office 2003 werkt, kijk dan eens of er toevallig de Office File Validation plug-in is geïnstalleerd.
Als dat zo is, verwijder deze dan.
Deze is bedoeld om Office 2003 op het beveiligingsniveau van Office 2007 te brengen maar werkt zeer vertragend wanneer documenten over het netwerk worden geopend.

Het is een vrij nieuwe laptop die met 2010 werkt..

@FrankJ

Frank,

Kan dit het probleem zijn als 1 gebruiker met 1 laptop last heeft?
Ik zat eigenlijk te zoeken naar een probleem wat iets dichter bij de gebruiker lag.

Dat smb2.0 lijkt me niet meer als je zegt dat foto's ook traag zijn. Vandaar ook de vragen met onbereikbare netwerkshares op de laptop proberen te verwijderen e.d. Als je wilt uitsluiten dat t een instelling of een fout in zijn profiel is, probeer dan eens met een andere gebruiker in te loggen op deze laptop. Liefst iemand die er nog nooit op heeft ingelogd, zodat er een nieuw profiel wordt aangemaakt. Je kan misschien ook met een lokale account inloggen en dan de shares testen.

Test het ook met een kabel en belangrijk kijk in je logboek naar mogelijke foutmeldingen! Heel veel fouten staan regelmatig gewoon in het logboek, time-outs enzo.

Dit is vooral om zoveel mogelijk uit te sluiten wat het misschien zou kunnen zijn.
Als gebruikers daar alle rechten hebben, kunnen er ook dingen fout staan in het profiel. Shares, instellingen e.d. Vandaar proberen met een schoon profiel.

Succes!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan