Laptop wordt langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loraine

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2007
Hallo,

Ik heb een Asus K53S - SX174V

Systeeminformatie:
CPU-type; Intel Core i7 2630QM
Snelheid; 2GHz
Moederbordchipset; Intel Mobile HM65
Geheugengrootte; 4GB
Geheugentype; DDR3 (SODIMM)
Hardeschijftype; 5400rpm
Opslagcapaciteit; 500GB

De laptop is net 2 jaar oud, en in Juni 2012 in de HDD nog vervangen (met garantie).

De laatste tijd begint de laptop erg langzaam te worden, en steeds vaker vast te lopen bij de simpelste handelingen.
Ik ben bijvoorbeeld bezig met het uitzoeken en sorteren van al mijn foto's, en als ik op de optie 'nieuwe map' aanmaken klik,
loopt hij al heel vaak vast. Enorm irritant. En het openen van programma's e.d. wordt ook steeds langzamer.
Ik heb het programma CCcleaner al gestart, maar dit heeft geen verschil gemaakt.

Wat zijn voor mij nu de handelingen die ik het beste kan uitvoeren?
Mocht er meer info nodig zijn, hoor ik dat wel.

Alvast bedankt.

Met CCleaner een zooitje programmas verwijderen helpt ook nog wel eens.
Welke virusscanner heb je?

Eerst eens goed opschonen zoals gamefreak23 aangeeft.

Google: Computer opschonen ( veel ideeén worden gedeeld van hoe en wat )

Anders belangrijke bestanden overzetten op een externe hardeschijf.
Even de hele computer herinstalleren werkt het beste en is zo gedaan.

SSD er in drukken die hardeschijf die je nu hebt is een dikke bottleneck voor dit systeem..

Ik heb CC cleaner er al overheen gehaald, dit heeft geen verschil gemaakt.
Ik heb al wel gegoogled voor oplossingen, er zijn echter zoveel topics e.d. over te vinden. En overal wordt
wat anders aangeraden. Ik zie door de bomen gewoon het bos niet meer, en ik wil geen dingen met mijn laptop
doen die het alleen maar erger maken.. Aan mijn laptop gaan lopen knutselen is zeker geen optie. Ten eerste ben ik
daar niet handig genoeg voor, en daarnaast heb ik ook geen geld om van alles hiervoor aan te schaffen. Ik heb 2 jaar
geleden zat geld betaald voor deze laptop, en er is me toen verzekerd dat deze laptop voor de dingen die ik doe
(geen zware spellen e.d.) meer dan voldoende zou zijn..

Ik heb een externe HD aan mn laptop zitten, dus bestanden overzetten en windows opnieuw installeren is zeker een optie,
echter heb ik geen installatie cd van windows gekregen, windows was al geinstalleerd. Hoe zou ik dit dan moeten doen?

Momenteel heb ik geen virusscanner. (Niet handig, ik weet het..)

@Pim
Als je één van de slechtste virusscanners wil hebben , neem dan díe.
Die laat veel ste veel virussen door.

Zeker niet AVG!
Avast is namelijk lichter voor je PC, en is voor de rest op veel punten beter dan AVG.

Groetjes, WDHBGS

EDIT: Hoeveel fouten had je met CCleaner in het register?

Oke, Avast dus.
Weet niet meer hoeveel, behoorlijk wat..

Maar kan iemand me ook vertellen hoe ik windows opnieuw zou moeten installeren zonder cd?

Begin dan maar met het vertellen van welke WIndowsversie je hebt: Ultimate, Professional, Home of Starter....

ik ben blij met de discussie over de virusscanner. De eerste 2 opties zijn een hel. Ik zelf gebruikte ook avast tot ik overstapte op Comodo internet security. Dit is niet alleen een virus scanner maar ook een firewall en gedrags scanner. Hij stelt weinig vragen en maakt het systeem weinig trager. Veel mensen schijnen nog steeds niet te begrijpen dat alleen een virusscanner tegenwoordig niet goed genoeg is. Als ik dan lees dat Loraine helemaal geen virusscanner heeft dan is de kans groot dat haar pc traag is door spyware. Ccleaner controleerd het register en haalt zeker niet alle spyware weg(als deze zich netjes aan de registry regels houden).
Ook als ze opnieuw gaat installeren neemt ze de spyware van de externe disk zo weer mee naar binnen.
Ik zou beginnen met een goede beveiliging. Dan zonder internet verbinding de bezem door het huis en dan nog eens kijken.

@SmartThinker, ik gebruikte ook Comodo Internet Security, maar het meld veel te veel positieve dingen vals...
Voor de rest was (en is) Avast! jarenlang (volgens veel testen) de beste virusscanner.

Groetjes, WDHBGS

Maar kan iemand me ook vertellen hoe ik windows opnieuw zou moeten installeren zonder cd?
je kunt hier een Windows 7 Home Premium 32-bit downloaden & vervolgens als iso op dvd branden. Je moet dit branden als image niet het .iso bestandje los op een DVD branden. Hoe dat moet, zie je hier. Lees dit artikel voor meer informatie over je nieuwe Windows installatie DVD.

Let op: Deze Windows is Engelstalig. Je kunt hierna door een invoertaal toe te voegen je moedertaal naderhand instellen.
Download Vistalizator (portable) waardoor je een taalpakket kunt toevoegen.
Klik hier voor schermafdrukken hoe e.e.a. werkt. Je ziet aan de linkerkant de downloads voor de taalpakketten.

De beste optie is windows herinstalleren, en daarna meteen een goede virusscannen erop gooien. Avast free antivirus is op dit moment door veel mensen aanbevolen, zelf vind ik heb ook erg goed. nooit virussen gekregen. De hardeschijf die erin zit is echt geen probleem. een SSD zou nog meer problemen opleveren en is daarentegen ook nog eens veel duurder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kevin, waar slaat dit op? "Een SSD zou nog meer problemen opleveren". Leg is uit met een paar goede argumenten, want een SSD is juist sneller dan een HDD.
Gelijk een windows installatie vind ik ook overdreven, CCleaner, schijfdefragmentatie (let op alleen met HDD, nooit met een SSD) doen, en een virusscannertje eroverheen, alle onnodige programma's deïnstalleren, en alle programma's die niet je niet (bij het opstarten) gebruikt, afvinken bij "opstarten".

Wat ook kan helpen (snellere opstart)

MSconfig > Computer opstarten > geadvanceerde opties > aantal processors aanvinken, en het maximale aanvinken, nu zulle alle cores (en threads) helpen met het opstarten in plaats van 1 of 2.

@kevinwiegman, waarom zou Dorado geen link naar een legale download site mogen plaatsen !? Verder legt hij gewoon uit hoe het één en ander aan te pakken. Ik heb jou bericht aangepast, mocht je je het ergens niet mee eens zijn in de toekomst dan mag je een melding maken. Reageren is niet wenselijk, daarvoor zijn moderators aangesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan