Laptop ziet PC niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martha Posthumus

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2000
Hallo,

Heb een PC (W2000) en een Laptop (WXP), ik wil graag met mijn Laptop bij de bestanden van de PC kunnen. De Laptop ziet de router wel via pingvraag, maar de PC niet. De PC ziet de router niet via pingen. Heb op beide geen firewalls aan en heb op de PC de printer en een schijf op delen staan. Het heeft wel gewerkt, maar nadat ik problemen had met de router (Sitecom WL 114 v2) lukt het niet meer. De router werkt wel op beide.
Heb met de Laptop wel geprobeerd via wizard om een draadloos netwerk te maken.

Gr Martha

Ja ze gaan via dezelfde router. Maar het is net of de PC geen machtiging geeft,
terwijl we alles nagegaan zijn.
Dus de Laptop kan de IP van de PC (W2000) niet pingen.
Terwijl de werkgroep gelijk is en alles gedeeld van de PC.
We hebben de gedeelde map ook al een andere naam gegeven
zodat er een handje onder kwam.

"De PC ziet de router niet via pingen..." Dat is vooral opwat ik focus... Wat zegt 'ipconfig' (in opdrachtprompt) op beide computers en welke ip-adresses (dus echt met cijfertjes en punten) probeer je te pingen?

Ik ping van PC naar router: ping 192.168.123.xxx
en van PC naar Laptop: 192.168.123.xxx
biede 4x time out bij opdracht

Van laptop naar Router: lukt wel
maar naar PC: 192.168.123.xxx weer niet

Wilde je deze cijfertjes weten?
Ik kreeg bij het verbinden van Laptop naar PC de melding:
U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze Netwerkbron.
Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u
toegangsmachtigingen hebt. Kan Netwerkpad niet vinden.

Terwijl ik voordat ik mot met de router kreeg alles nog lukte,
heb zelf geprint via de Laptop met de printer van de PC?

Laatst bewerkt:
ja dit is wat ik wilde:) De x'jes zijn echt niet nodig, aangezien het om LAN-ip's gaat, en niet om WAN ip's. als je zo'n lan ip zou proberen in te typen op een andere pc op het internet (een ander WAN ip, achter een andere router bv) zou het een klein mirakel zijn als die bij jouw pc zou uitkomen. Standaard ip's voor routers zijn bv 192.168.1.1, zoals mijn linksys, waarbij DHCP WAN ip's worden vrijgegeven van 192.168.1.100 tot 192.168.1.129

anyway, je kan eens checken bij configuratiescherm->netwerkverbindingen->eigenschappen van je verbinding.
Daar zou je normaal een heleboel 'protocollen' en andere zaken moeten zien staan zoals het TCP/IP protocol. (noodzakelijk voor basis-internet verkeer) Het protocol dat ervoor toeziet dat je pc's op het netwerk kan aanspreken, en dus kunt kijken wat in gedeelde mappen staat, is noodzakelijk voor wat jij wil doen. Standaard staat dit meestal al wel op pc's maar just in case. Check eens of je 'Client voor Microsoft Netwerken' en 'Bestands en printer deling voor microsoft netwerken' hebt staan in die lijst bij beide pc's.

Het time-outen van pingen kan natuurlijk ook aan firewalls liggen, zowel op de pc's als op de router...

Als je pc's in orde lijken zal het probleem dan wel bij de router liggen (aangezien ook bij routerproblemen je eerste netwerkmoeilijkheden ondervond). Je kan eens proberen de router te resetten als niets anders lukt en de settings een grondig door te nemen...

Veel suc6

Ja de standaardip van mijn router was eerst ook 192.168.0.1, maar ik had de MAcadressen verkeerd ingevuld, toen bleef de boel hangen en nadat ik hem gereset had, werkte ie weer prima, maar na het upgraden van de firmware ging het helemaal mis.
Dus toen heeft de helpdesk me geholpen en heeft de router de standaardip 192.168.123. 254 gegeven. Ik heb gemeld dat dit verkeerd was, maar vlgs hen maakte het niet uit als de computers maar contact hebben.
Toch lukte het me daarna niet om een thuisnetwerk op te zetten, terwijl dat voor die routergedoe wel lukte. Dus alles staat op gedeeld op de PC, de werkgroep op beide is hetzelfde en de firewalls staan uit.

Ik zat er ook al aan te denken dat het aan de router ligt en zal morgen gelijk weer de helpdesk vragen of het allemaal klopt met de router.
Misschien kan ik nog eens proberen om beide computers zelf een ip te geven?
Ik heb deze handleiding gevolgd:
http://www.reloading.nl/tips.htm
en kan deze ook nog volgen:
http://www.niele.nl/tutorials/network/

Ben er gisteren de hele dag mee bezig geweest met de buurman, maar die kreeg het
niet voor elkaar. Wat ik me nog afvraag, wat zou er dan aan de router mankeren dat het niet wil?

Heb ondertussen een andere computer aan de router gehad en daar kon ik wel met netwerken, dus dan ligt het toch aan onze computer. Maar welke programma's kunnen een netwerk blokkeren buiten antivirus en firewall?

Ben er al uit, het was Sygate de firewall, die had ik wel uit staan, maar niet gedeinstalleerd.
Alhoewel het de eerste keer wel lukte, toen was Sygate wel uit maar niet gedeinstalleerd.

Bedankt voor alle tips en adviezen arre, ik heb weer heel veel geleerd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan