Laptop zit vast op 0.77 Ghz

Status
Niet open voor verdere reacties.

killer4all2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Oplossing: (fix) Bios driver updaten verhelpt het probleem.

Goedendag,

Sinds ik op mijn laptop windows 8.1 heb geinstalleerd heb ik last van een bug dat mijn CPU Speed vast zit op 0.77Ghz. Het gekke is dat als ik mijn laptop van de accu haal en hem dan weer opnieuw op de accu aansluit dat hij voor een kleine 10 seconden weer normaal doet (normale cpu speed) en dan weer terug gaat naar 0.77Ghz.

Laptop: Acer aspire r7

Op deze manier is mijn laptop onbruikbaar. Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd. Ook heb ik mijn computer al verschillende keren opnieuw geinstallereerd, maar dit mocht niet baten. Ook het terugzetten naar windows 8.0 kan niet, omdat ik een laptop uit duitsland heb en deze in windows 8 op 1 of andere manier niet naar nederlands of engels gezet kan worden.

Hij doet overigens dit alleen als je een zware applicatie op start, zoals een spelletje of photoshop.

Kan iemand mijn helpen??

Met vriendelijke groet,
Rowan

Laatst bewerkt:
Staat het energiebeheerschema op 'Gebalanceerd' of 'Hoge prestaties' en niet op 'Energiebesparing'?

Nee. Hij doet het op accu en netstroom. De laptop gaat naar 0.77 Ghz.

Hij doet dit alleen als je een zware applicatie op start, zoals een spelletje of photoshop.

Vreemd. Windows 8.1 op mijn laptop (Dell Latitude E6410) verlaagt ook continu de frequentie (meestal van 2,4 GHz naar 1,5 GHz). De processor in jouw laptop werkt op 1,8 GHz, maar ook dan is 770 MHz natuurlijk wel extreem laag. Ik denk dat het echt een probleem is van Windows 8.1.

Misschien moet ik iets duidelijker zijn. Hij verlaagd niet eventjes, hij blijft daar vast op staan en komt er niet meer vanaf. Hij gaat naar 0.77Ghz. Dit is de snelheid die hij gebruikt voor standby.

Mijn laptop is overigens niet de enige laptop die dit doet. Er blijken meer mensen last van te hebben. Ik heb al op heel veel forums gekeken, maar niemand kan een uitkomst bieden, vandaar dat ik hier een post maak aangezien dit forum mijn problemen vaker opgelost worden.

Hij hoort op max 2.55 Ghz te lopen (turbo modus van intel).

Ik begrijp waar je het over hebt, ik zit met precies hetzelfde. De processor van mijn laptop heeft Turbo Boost tot 2,93 GHz, maar zal deze snelheid nooit bereiken i.c.m. Windows 8(.1).

Check de resultaten van CPU-Z ook graag even en post daarvan de resultaten hier. Ik ben vooral geïnteresseerd of ie de multiplier niet omhoog krijgt, dat juist de bussnelheid superlaag ligt of dat het voltage laag is.

Verder heb ik zelf goede ervaringen met de Intel Turbo Boost Technology in combinatie met Windows 8.1. Ik heb hier een laptop met een Intel Core i5-2450M (snelste Intel Core i5 Sandy Bridge in het mobiele segment; ~2,5GHz stock) die wanneer turbo ingeschakeld is constant op de max. van 3,1 GHz loopt (i.p.v. alleen omhoog clocken wanneer dat nodig is).

Laatst bewerkt:
Ben toch ook wel benieuwd geworden naar de uitvoer van CPU-Z van mijn kant, hierbij:

cpuz_i5-520m.jpg

Ik zou graag willen weten hoe ik Turbo Boost op mijn laptop kan activeren... Kon het niet vinden in het BIOS.

Laatst bewerkt:
Ja maar dat staat die niet als ik niks doe. Dat doet die alleen als hij iets moet doen. Zelfs het verschuiven van een youtube filmpje zorgt ervoor dat hij naar 0.77Ghz schiet. Hoe kan ik dit oplossen?

Bij mij niet! Ik heb wel een iets oudere laptop (2010), zonder officiële ondersteuning voor Windows 8(.1).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan