laptopkeuze

Status
Niet open voor verdere reacties.

maks22

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2007
Ik ben student en zoek een laptop die 5 jaar meegaat.
Ik ga er geen zware grafische zaken (zoals games) op doen.

Mijn persoonlijke voorkeur (oa stevigheid en betrouwbaarheid) gaat uit naar een dell.
Ik had een dell 6400 op het oog, maar sinds een paar weken is deze niet meer in T7xx beschikbaar, enkel nog in de oudere T2080. Hierdoor is deze plots veel minder aantrekkelijk en moet ik op zoek naar een andere.

Deze 4 laptops heb ik uitgekozen, welke verkiest jullie voorkeur? Zijn er nog andere types (eventueel zelfs van andere merken) die in dit rijtje passen of beter aan te raden zijn??

DELL Inspiron 1520 (€ 1.265)

PROCESSOR Intel® Core™2 Duo T7100 Processor (1,80 GHz, 800 MHz, 2 MB L2-cache)
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands
KLEUR KEUZE Jet Black met matte afwerklaag & geïntegreerde camera met 2.0 megapixel
LCD-SCHERM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™
GEHEUGEN 2.048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1.024]
HARDE SCHIJF 120 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
GRAFISCHE KAART nVidia® GeForce™ Go 8400M GS met 128 MB DDR2 toegewezen grafisch geheugen
OPTISCH(E) STATION(S) Vast intern 8x DVD+/-RW-combinatiestation met software
HOOFDBATTERIJ 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
ONDERSTEUNING 3 jaar (optie 4 jaar) hardwaresupport voor consumenten incl. 's avonds en 's zaterdags

DELL Vostro 1500 (€ 1.280)

BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Business - Nederlands
KLEUR KEUZE Jet Black met matte afwerklaag & geïntegreerde camera met 2.0 megapixel
LCD-SCHERM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™
HARDE SCHIJF 160 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
GRAFISCHE KAART 128 MB NVIDIA® GeForce® 8400M GS
OPTISCH(E) STATION(S) Vast intern 8x DVD+/-RW-combinatiestation
HOOFDBATTERIJ 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
ONDERSTEUNING 3 jaar (optie 4 jaar) hardwaresupport voor consumenten incl. 's avonds en 's zaterdags

HP 8510p (€ 1.375)

BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Basic - Nederlands
LCD-SCHERM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
HARDE SCHIJF 80 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
GRAFISCHE KAART ATI Mobility Radeon x2600 met 256 MB dedicated, 512MB Hyper Memory
OPTISCH(E) STATION(S) DVD RW DL SM FX 8510
HOOFDBATTERIJ 8-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
ONDERSTEUNING 3 jaar hardwaresupport voor consumenten incl. 's avonds en 's zaterdags

HP PAVILION DV 6550 (€ 1.199)
Notebook Processor Intel Core 2 Duo T7300 (2.0 GHz)
2048 MB RAM
HD 160 GB
Nvidia GeForce 8400 (128 MB)
combo DVD en DVD-brander dubbele layer, LightScribe
15.4' TFT display 16/9
Geheugenkaartlezer • Webcam • Finger Print
Windows Vista Home Premium (NL-FR-UK)​

ALVAST BEDANKT!!

Belangrijk om weten: waarvoor wil je de laptop gaan gebruiken en hoeveel heb je er voorover?

wel, 1250 is eigenlijk het absolute maximum. Hier boven staat wel een duurder model tussen, maar daar krijg ik nog een beetje korting op vandaar.

Gebruik: office, internet, filmpje kijken,... Basis zaken voor een student, geen buitensporige zaken zoals games enzo.

Bedoel je dan filmpjes van internet of dvd's?
Wil je die filmpjes ook op externe apparaten zetten?

edit: Eigenlijk maakt het niet veel uit, je hebt keuze genoeg. Ik zou het zoeken in de richting van acer, siemens, hp, packard bell, sony, toshiba, met die merken zit je zeker goed voor de zoals je hierboven zegt 'basiszaken voor een student'.

Als ik dat hierboven zo bekijk zou ik gaan voor de HP PAVILION DV 6550, daarmee zit je veilig, heeft van alles meer dan voldoende voor het studentengebruik en ziet er zeker ok uit. Moest je je met de laatste toch minder vinden zou ik op de tweede plaats de HP 8510p zetten, maar ik denk niet dat die voor studentengebruik meer biedt dat het zijn €175 meer waard is.

Laatst bewerkt:
Bedoel je dan filmpjes van internet of dvd's?
Wil je die filmpjes ook op externe apparaten zetten?

films van dvd. Betwijfel of ik ermee zware fullfilms mee ga downloaden, kan altijd natuurlijk eens gebeuren maar dat lijkt me nu niet direct een groot probleem he.

De laptop moet dvd's kunnen branden ja, gewoon al voor geval dat... en omdat dat lijkt me toch een minimum eis is. Maar alle laptops hierboven hebben deze mogelijkheid.

films van dvd. Betwijfel of ik ermee zware fullfilms mee ga downloaden, kan altijd natuurlijk eens gebeuren maar dat lijkt me nu niet direct een groot probleem he.

De laptop moet dvd's kunnen branden ja, gewoon al voor geval dat... en omdat dat lijkt me toch een minimum eis is. Maar alle laptops hierboven hebben deze mogelijkheid.

In dit geval zou ik zeker voor de HP PAVILION DV 6550 gaan.

In dit geval zou ik zeker voor de HP PAVILION DV 6550 gaan.

kan u uitleggen waarom? de DELL Inspiron 1520 lijkt me betrouwbaarder en steviger dan een HP consumentenlaptop, zelfste prijsklasse en zelfste configuratie. Niet?

dvd's vlot bekijken zou ik gaan voor toch 2 GHz processor, dat is de grens waarop ik dan zou schommelen om ook na verloop van tijd en bij veel achtergrondtaken toch nog vlot een dvd te kunnen zien, mi maakt 1,80 GHz en 2.0 GHz dan net het verschil.

Ook is het omdat ik de voorkeur geef aan een (indien degelijk) zo bekend mogelijk merk. Aangezien HP degelijk is en bekender dan dell (mi), zou ik voor HP kiezen ipv voor dell. Waarom zo bekend mogelijk? Als je ooit probs hebt met je laptop en je moet ermee terug, wie weet hoe je anders wordt geholpen.

Ok, ik geef toe, dat zijn twee vooral persoonlijke redenen, maar ik zei ook: 'ik zou'. Als je je beter voelt bij de DELL Inspiron 1520 dan moet je daarvoor kiezen.

dvd's vlot bekijken zou ik gaan voor toch 2 GHz processor, dat is de grens waarop ik dan zou schommelen om ook na verloop van tijd en bij veel achtergrondtaken toch nog vlot een dvd te kunnen zien, mi maakt 1,80 GHz en 2.0 GHz dan net het verschil.
Dit zou ik toch een beetje willen nuanceren. Dvd's bekijken lukt zonder problemen nu ook op laptops van 1.6ghz pentium 3 enzo. Dan zal 1.80ghz DUAL CORE DUO 2 toch zeker vlot lopen? :D

In het begin wel ja, maar dan installeer je weer een ander programma, dan duikt er weer een computerprobleem op waardoor je een nieuw programma installeert en toch vind je het oude programma beter dus hou je ze allebei op je pc, dan zit er weer een beveiligingsprobleem in je antivirus en installeer je een andere met een achtergrondtaak meer en ok, dat gaat allemaal niet van vandaag op morgen veranderen, maar na een jaar, hoogstens 2, gaat het plezier van dvd kijken op een laptop al wat minder zijn. Gaat het beeld al eens stotteren, laad ie veel te lang, en om den duur verlies je sneller en meer tijd.

dat heeft er niet zo veel mee te maken vis ta, dvd's kijken kan je bijna op elke pc met een dvd sleuf erin. :confused:

dat heeft er niet zo veel mee te maken vis ta, dvd's kijken kan je bijna op elke pc met een dvd sleuf erin. :confused:

zou ik ook zo denken... DUs op vraag van betrouwbaarheid, degelijkheid,... welke of nog een andere heeft je voorkeur? bedankt!

Ik heb er toch andere ervaringen mee. Mijn oude laptop gaf in het begin geen probs met afspelen van dvd. Maar naarmate hij ouder werd begon het te verergeren en uiteindelijk ging het bekijken van dvd's echt niet meer...

Ik heb er toch andere ervaringen mee. Mijn oude laptop gaf in het begin geen probs met afspelen van dvd. Maar naarmate hij ouder werd begon het te verergeren en uiteindelijk ging het bekijken van dvd's echt niet meer...

ja maar de laptops van tegenwoordig kunnen allemaal wel een dvd afspelen, of je er nou een koopt van 1500 euro of van 500 euro.

ja maar de laptops van tegenwoordig kunnen allemaal wel een dvd afspelen, of je er nou een koopt van 1500 euro of van 500 euro.

Buiten de grafische kaart maakt dat voor iets met video net het verschil. En het verschil in prijs is er nou ook niet zo hierboven.

Wat die Dell Vostro en Inspiron modellen betreft wil ik je wel waarschuwen voor de levertijd. Als je hem nu bestelt heb je hem waarschijnlijk nog niet eens in augustus. Ik heb zelf op 17 juni een Vostro 1700 besteld en die staat qua levertijd nu op 17 augustus. En zelfs dat zal niet gaan lukken aangezien de oelewappers bij Dell ook mijn online betaling hebben zoekgemaakt die op dit moment nog altijd niet is gekoppeld aan mijn order.

Maar de concrete waarschuwing dus: geloof niet wat verkopers van Dell je op de mouw spellen. Mij werd ook verteld dat het zo'n 10 dagen zou zijn maar dat is dus gewoon een bewuste leugen die men vooraf vertelt om de verkoop niet af te remmen.

Qua kwaliteit zijn die Dell laptops volgens mij prima, zeker ook wat betreft prijs-kwaliteit verhouding. En ook over de reparatieservice heb ik goede verhalen gehoord. Maar de telefonische verkoopservice (voor consumenten althans) ligt op het niveau van een louche autoverkoper. Men doet alles om een klantje binnen te halen maar als de klant eenmaal binnen is is de medewerking over.

@Den70, idd ik had een xps m1330 besteld, levertijd was ook een dikke maand. Heb hem vorige week maar geannuleerd, het wachten is nu nog op mijn geld. :confused:

Bij Dell is het momenteel een zooitje heb ik het idee, iig bij de productie van de laptops.

@Den70, idd ik had een xps m1330 besteld, levertijd was ook een dikke maand. Heb hem vorige week maar geannuleerd, het wachten is nu nog op mijn geld. :confused:

Bij Dell is het momenteel een zooitje heb ik het idee, iig bij de productie van de laptops.

Ik heb mijn op 17-07 besteld Vostro ook geannuleerd gister. Na bijna drie weken had men mijn betaling (ook van 17-07) eindelijk gevonden maar toen stond de leverdatum inmiddels op 5 september. Veels te laat als je weet dat de levertijd voor de Vostro's voor de mensen die nu bestellen ook zo'n vier weken is.

Ik heb toen een mail gestuurd waarin ik heb gezegd dat ik verwacht dat men gaat proberen toch op 14-08 (vorige leverdatum) te leveren en dat men anders wel met een goede compensatie op de proppen zou moeten komen. De laptops zijn in al die tijd tenslotte ook nog eens goedkoper geworden

Aan de levertijd kon (of wilde) men niks doen en vervolgens kwam er een compensatievoorstel van 75 euro. Aangezien dat nog minder is dan het bedrag waarmee de laptop inmiddels in prijs is gezakt kan ik dit geen compensatie noemen. Ik vind dat een schoffering van de klant en heb dus de boel afgeblazen. Ik zou opnieuw kunnen bestellen maar ik hoef even geel Dell meer. :mad:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan