Laserjet 4 via Jetdirect op netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janus

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2000
Ik heb een netwerkje via e-tech modem/router.
Nu wil ik mijn HP laserjet 4 plus via een jetdirect (2552-intern) op het netwerk delen.
Ik krijg dit echter niet voor elkaar, ik heb begrepen dat er een IP-adres in de printer moet worden ingevoerd, maar welke ?
En moet ik in mijn router nog iets wijzigen ?
Ik heb de HP-software om de instellingen geautomatiseerd te regelen al gedraaid, maar deze kan geen printer vinden op het netwerk.
Is er ergens een stappenplan om dit te kunnen installeren ?

Zorg eerst dat je weet welke range ipadressen het netwerk nu gebruikt b.v. 192.168.1.1 - 192.168.1.10

Ga hier een stukje boven zitten en kies voor de printer IP-adres 192.168.1.20 (let op, ip-adressen zijn voorbeelden) Het subnetmask moet ook overgenomen worden, dit is waarschijnlijk 255.255.255.0

Default gateway is voor een klein netwerkje niet interessant (voor de printer)

Met de software van HP kun je ook zoeken naar -correct- aangesloten printers en op die manier de instellingen configureren.

voor zover ik weet gebruikt mijn netwerk IP-adressen in de range 10.0.0.3 tm 07.
Moet ik dan de printer een adres 10.0.0.8 geven ?
en moet ik dat dan via het config menu in de printer invoeren ? of moet het perse iets met 192.* zijn ?

Genoemde IP's waren voorbeelden. 10.0.0.8 kan, ik zou echter iets hoger gaan zodat je ruimte overhoudt voor andere PC's. 10.0.0.20 bijvoorbeeld.

dus in die range geef ik de printer een ip-adres.
ik neem aan dat ik dat via het MIO-menu van de HP laseret 4 moet doen ?
Daar wordt ook naar gateway etc. gevraagd, mijn standaard-gateway in het netwerk is 10.0.0.2 (etech router).
Moet ik dat ook in de printer ingeven ?
Begrijp ik het goed dat ik dus via het MIO menu in de printer de Jetdirect kaart configureer zoals de netwerkkaart in de pc via de tcp-ip instellingen ?

Ja, dat begrijp je goed. Zoals gezegd is de gateway voor een printer niet noodzakelijk, hoeft niet, mag wel.

Tiborv, bedankt voor je antwoorden.
Ik ga vanavond maar weer eens aan de slag ermee.
eerst jetdirect weer installen
dan ip adressen via mio invoeren
HP netwerk install draaien
dan zou het het toch moeten doen (hoop ik)

Lukt het niet dan kom ik wel wer op het net.
(als het wel lukt ook trouwens)

helaas, nog geen resultaat.
heb in de HP laserjet 4 de volgende instellingen gemaakt via het MIO menu:
IP: 10.0.0.8
subnet: 255.255.255.0
Syslog server: 0.0.0.0
Def Gateway: 10.0.0.2 (is gateway vd router)

vervolgens zowel op een Win 98 machine met het hulpprogramma van HP geprobeert en handmatig via XP,
maar de printer wordt niet herkent.

wat doe ik verkeerd ??

Klopt het subnetmask wel? Kijk eens op een PC welk subnetmask gebruikt wordt. Op win98 kan dat via Start > uitvoeren > winipcfg (enter).

ja, subnetmask is ook op de andere pc´s 255.255.255.0
ik begrijp niet goed waarom de laserjet niet wordt herkent, heb zojuist een zelftest van de printer gedaan en hierop geeft hij de instellingen ook weer zoals ik ze had ingesteld.
alleen wat de (funtie van) syslog-server is en wat ik daar voor adres (IP) moet invullen is me niet helemaal duidelijk.
verder geeft hij keurig in MIO de Jetdirect J2552A met firmware A.03.15 aan
Verderop zegt hij ook: I/O kaart klaar
Ik ga er nog steeds vanuit dat ik iets met de instellingen niet goed doe, maar wat.... ?

Gedeeltelijk gelukt !!
Ik heb de printer via de XP (HOOFDPC) kunnen installeren met als IP adres 10.0.0.8.
Werkt prima, vanaf de andere pc´s de printer ook gevonden, echter op de HOOFDPC, dus als deze uitstaat kan ik nog steeds niet vanaf de andere pc´s printen.
Dat zou wel moeten kunnen toch ....

Als je de printereigenschappen opvraagt, dan kun je de bestaande poort (gedeelde poort/LPT1 enz) vervangen door een netwerkpoort met het IP-adres van de printer.

update:

printer kan ik nu installeren vanuit XP als Lokale printer met toewijzing van IP-adres 10.0.0.11.
Testpagina afdrukken OK, alleen als ik nu vanaf de Win 98 machines de netwerkprinter wil installeren vindt hij er geen !!!! ????
Ik zit nu even vast, op XP werkt hij prima, de rest ziet hem niet meer in het netwerk.
Hoe kan ik deze netwerkprinter vanaf de 98 machines installeren ?

Door de printer (fictief) eerst lokaal te installeren, printer hoeft dan niet aangesloten te zijn. Als de printer bekend is in Windows 98 kun je de poorteigenschappen van de printer aanpassen.

zou dat dan de oplossing zijn Tiborv ?
Dus als ik je goed begrijp moet ik ook op de Win 98 machines de printer als een lokale printer met de bijbehorende drivers installeren.
Daarna de poorteigenschappen zodanig wijzigen
dat hij afdrukt naar de IP poort 10.0.0.11 ?

Ga ik vanavond gelijk proberen !!! Ik hoop dat vanaf de 98 machines deze IP poort gezien kan worden.

Ik heb dus waarschijnlijk steeds op de verkeerde manier geprobeerd om de Laserjet vanaf de 98 machines te installeren, namelijk als netwerkprinter........

maar weer bedankt voor je antwoord en het meedenken .

Het is een manier van werken. Normaliter werkt een van de PC's als printerserver. Dit is de server waarop de HP printersoftware op staat.

aangezien je deze PC niet continu aan laat staan moeten dus alle PC's direct naar de printer gestuurd worden.

Weer wat geleerd, en dat gebeurt mij wel vaker op Helpmij........ !!!!
Ik ga vanavond weer aan het installeren en natuurlijk laat ik weer even weten hoe alles gelopen is.

Helaas, nog niet gelukt, ik heb de printer via de lokale poort op de 98 machine geinstalleerd, echter ik kan bij het wijzigen van de poort niet kiezen voor bijvoorbeeld de poort met het ip-adres 10.0.0.11, deze is niet zichtbaar en doorzoeken van het netwerk levert ook niks op.
Op de XP machine zie ik deze poort echter wel gewoon en kan ik de printer ook gewoon gebruiken..

Je moet in windows 98 bij eigenschappen een nieuwe poort definiëren. Dit wordt dan een netwerkpoort met het IP-adres van de printer.

Tiborv,

bedoel je een geheel nieuwe poort via hardware of een nieuwe poort bij de eigenschappen van de lokale geinstalleerde printer ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan