Last van zomerkriebels

Status
Niet open voor verdere reacties.

FabianB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jun 2009
Ruim een half jaar geleden (eind augustus) heb ik een laptop gekocht.
Nouja, eigenlijk gekregen van mijn ouders, omdat ik een grafisch krachtige laptop nodig had voor mijn opleiding (Communication & Multimedia Design).
In ieder geval, nu ruim een half jaar later, begint de Compal IFL90 wat kuren te vertonen.
Hij lijkt de laatste tijd wat langzamer geworden. Programma's opstarten duurt bijvoorbeeld opeens langer en games draaien minder goed.

Voor dat laatste heb ik vorige week wel waarschijnlijk de oorzaak gevonden.
Ik keek namelijk even naar de temperaturen die Speedfan aangaf terwijl ik een game open had staan.
En ik schrok wel even, want hij gaf 73 graden voor de processor aan en 90(!) graden voor de GPU!
Ik weet niet precies wat de grens is voor een processor, maar ik weet wel dat 90 graden erg hoog is voor een mobiele videokaart.

Al eerder had ik op internet gelezen dat de G84- en G86-gpu's niet tegen temperatuurschommelingen kunnen en dat de videokaart daardoor erg heet kan worden.
Nu is het toevallig zo, dat die gpu ook in mijn videokaart zit (Geforce 8600M GT).

Ik weet niet helemaal zeker of dit probleem nou te maken heeft met de foutieve G84M gpu.
Ook vraag ik me af of de hoge temperatuur van de videokaart ook andere onderdelen kan beïnvloeden.

De laptop heb ik destijds gekocht bij Friesland Computers. Misschien niet de beste winkel, maar ze verkopen wel voor lage prijzen.
Ik heb wel 3 jaar garantie, maar zou ik de videokaart nu al kunnen laten vervangen of moet ik echt wachten tot hij merkbaar kapot is?

Verder wil ik mensen waarschuwen als je een videokaart met een G84- of G86-gpu hebt of wil kopen.
Je hebt dus kans dat je de foutieve versie treft en die videokaart een minder lange levensduur heeft!

Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat Speedfan vaak geen eerlijke waarden geeft als het om de temperatuur van onderdelen gaat.
Lees de temperatuur eens uit met PC Wizard, en kijk of het dan nog steeds zo hoog is als Speedfan aangaf.

PS: Als de temperaturen echt zo hoog waren als Speedfan aangaf dan had je laptop moeten uitvallen, lijkt me.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan