Lastig probleem PC sluit niet zelf af

Status
Niet open voor verdere reacties.

navavista

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Hi there,

Ik zit met een complex problem mijn pc sluit niet uit zich zelf af. Heb zelfs mijn off board geluidskaart van de Creative audigy 2 Soundblaster plantinum ex uitgeschakeld om te zien of het probleem nog steeds bestond en hem zelfs geheel ontkoppeld. Maar het probleem blijft nog steeds bestaan.
Ik heb zelf windows XP home en telkens al ik de pc afsluit blijft hij ergens hangen in een donker scherm. De monitor gaat zover ik zie wel uit.

Wie weet misschien wat ik eraan kan doen? Of heeft een oplossing om dit probleem op adequate wijze op te lossen?

Groetjes,

wtf ... :eek: beeldsherm gaat wel uit maar pc blijft aan ,
eeum volgens mij heet dat STANDBY en dat is niet hetzlefde als AFSLUITEN :confused:

Afsluitprobleem met windows XP

Heb gecontroleerd, had me vergist want ook het beeldscherm blijft gewoon aan. Geen standby dus:confused:

.
Kijk eerst in het BIOS of Advanced Power Management of APM wel staat ingeschakeld. Open vervolgens Configuratiescherm - Energiebeheer. Kies het tabblad Geavanceerd en kijk of daar bij Stroomschakelaars wel "Afsluiten" vermeld staat. In Configuratiescherm - Energiebeheer kan ook een tabblad APM zijn. Als je deze hier ziet moet ook daar APM ingeschakeld worden. Als deze standaard instellingen niet werken en je hebt wel een ATX Moederbord die dat zou moeten ondersteunen, kijk dan eens op de site van Microsoft http://www.support.microsoft.com
.

Bedankt voor uw reactie alleen wilde ik weten hoe ik in het BIOS of Advanced Power Management of te wel APM kom. Ik heb het net geprobeerd door in het biossysteem te gaan kijken, alleen kon ik de door u aanbeveelde opties niet vinden. Iemand anders had me verteld dat ik misschien Windows moets updaten alleen als ik de automatische update wil doen van Windows krijg ik steeds dit bericht wat hieronder staat...
Ik ben al een tijdje met dit probleem bezig. De PC gaat wel uit, maar het lijkt net of hij van binnen niet alles kan afsluiten. Zelfs toen ik mijn PC vanuit de veilige modus probeerde af te sluiten lukte dit niet. Ik zag minuten lang alleen op het scherm staan, windows is bezig af te sluiten.
De website heeft een fout geconstateerd en kan de gevraagde pagina niet weergeven. De onderstaande bronnen kunnen u wellicht helpen het probleem op te lossen:
Ga voor zelfhulp naar:

Veelgestelde vragen

Oplossingen zoeken

Windows Update-nieuwsgroep
Ga voor ondersteuning naar:

Microsoft Online Assisted Support (gratis voor problemen met Windows Update)

Laatst bewerkt:
De APM instellingen worden in het bios of in Windows geregeld. In de setup gegevens van de bios kan het natuurlijk anders heten, dan zou je alles even moeten langsgaan en hierbij kan de handleiding behulpzaam zijn. Zoek behalve naar APM of Poweropties ook naar ACPI. Hiermee zou in dit geval alleen zekerheid gegeven worden dat deze instellingen goed staan. Als je problemen hebt met de Windows installatie, dan raad ik je aan om die eens op te lossen met een herinstallatie van XP. Je hebt de CDRom nodig en moet dan, aan het begin al, wel kiezen voor de R optie (een bestaande installatie van Windows herstellen). Jou programma's en instellingen blijven dan behouden. DLL bestanden worden trouwens ook niet vervangen. Hierbij aangetekend dat het een middel is waarbij je zeker moet zorgen voor voldoende backups. Ook moet je natuurlijk eerst nagaan of het probleem, dat je met Windows hebt, wordt veroorzaakt door een ander probleem. De schijf kan vol zijn of de inhoud veel te gefragmenteerd. Controleer dit, doe een schijfcontrole en defragmenteer de bestanden op schijf zowiezo. Iets dat we allemaal wel weten is dat er veel addware is die fouten veroorzaakt. Zoiets kan je scannen met add-ware en spyware scanners. Doe dat dus ook wanneer je dit toevallig niet regelmatig doet want er kan wat door aan het licht komen. Windows problemen kunnen ook wel eens opgelost worden met een register scan. Wanneer je dergelijke hulpprogramma's voor het register gebruikt wordt het register vaak ontdaan van vele honderden verouderde en ongeldige waarden.
Het is heel wat werk maar hoofdzakelijk gebruikelijk onderhoud. Hierna weten we wat meer en zou je zelf moeten beoordelen of je Windows XP herstelt. De updates op zich zijn de moeite waard en binnenkort, namelijk in het voorjaar, komt Servicepack 3 uit. Ik ben benieuwd of je dan de automatische updates kunt krijgen. Dat moet namelijk wel mogelijk zijn en anders is er iets fout.

Verder, lees de tips over niet afsluiten op de volgende website eens
http://www.akses.nl/pc_problemen.html
Hierin wordt een hangend netwerk genoemd en zoals je zelf al vermoedde een tekort aan systeembronnen. Heb je met het oog hierop ook gecontroleerd of je CPU voordat je afsluit nog bepaalde taken heeft en of het CPU gebruik dan wel laag is? Je zou in Apparaatbeheer van Systeeem in Configuratiescherm eens moeten controleren of je iets ongebruikelijks ziet staan bij apparaten wanneer je de plusjes aanklikt en alles uitklapt.
Soms wil een update helpen, ik las op deze site over Intel Application Accelerator voor intel chipsets, dat dit gewerkt heeft. Sommige mensen kijken op de site van hun moedebord leverancier of er een bios-update is waarvan specifiek genoemd wordt dat die het probleem oplost. Het "flashen" van het bios is iets voor een ervaren gebruiker. Zo mag het niet onderbroken worden, moet je een backup van je oude bios maken en moet het bios zeker geschikt zijn en uit betrouwbare bron komen.

Sinds wanneer heb jij dit afsluit probleem eigenlijk?
Is er aan te wijzen dat dit gebeurde nadat je iets geïnstalleerd hebt? Dan weer deïnstalleren en eventueel terug gaan naar een recent systeemherstelpunt. Vertel ook wat meer over de computer die je hebt.

Mijn PC is een Intel Core 2Duo CPU E 4500 2240 Ghz kloksnelheid 2.20 ghz.
Met een audigy 2 soundblaster Plantinum EX 6.1 geluidskaart.
De processor is een DDR 2 2048 MB en het type, MSI moederbord.

Ik ben in de bios gaan kijken alleen was daar niets vreemds te ontdekken.
Zelf ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk toch niet aan Windows XP ligt.
Want deze sluit wel gewoon goed af. Alleen blijft de PC zelf wel gewoon aanstaan.
Met een donkerscherm als achtergrond. Ik heb een vermoeden dat het misschien aan de voeding kan liggen. Maar zeker weten doe ik het niet. Maar er zijn wel enige aanwijzingen voor die daar er wel toe duiden. Want windows slaat zelf wel goed af.

Alleen nu maar kijken wat er precies aangedaan kan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan