• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige berekening met Sommen.Als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Beste Helpmij'ers,

Ik ben op zoek naar de invulling van de formule: Sommen.Als of desnoods via VBA als het niet anders kan.

De vraag is: Ik beschik in een jaar over een voertuig dat halverwege dat jaar vervangen wordt door een ander voertuig (zie hiervoor de beschikkingsperiode bij werkblad "Persoonlijke instelling" in regel 15 onder voertuig 1 en voertuig 2). Nu wil ik graag per voertuig alle kosten (waar OOK btw over is berekend) inzichtelijk krijgen. M.a.w. ik ben alleen geïnteresseerd in mijn autokosten waar btw over is berekend.

In werkblad "Mutaties" staan alle bedrijfskosten geboekt, waaronder ook de kosten die verband houden met beide voertuigen. Het optelbereik van de bedoelde kosten staan in kolom M.

Zoals gezegd is het nu de bedoeling dat ik in werkblad "Persoonlijke Instelling" alle autokosten (waar btw over berekend is, zie hiervoor de rode regel) inzichtelijk krijg. De bedragen heb ik hier alvast handmatig gevuld, het is echter de bedoeling dat het systeem dat doet.

Om te weten wat nu de autokosten zijn, heb ik in werkblad "Data" een opsomming gemaakt van alle autokosten. Deze kosten komen ook weer terug in werkblad "Mutaties" in kolom F. Het bereik van deze autokosten heb ik als naam: "Grootboekautokosten" meegegeven. Let op: er zijn ook kosten waar geen btw op zit, bijv. verzekeringskosten, deze kosten mogen dus niet meegenomen worden. Het is dus van belang dat de formule ook kijkt in kolom N, hier moet altijd een bedrag staan, zo niet, dan moeten deze kosten (in kolom M) niet meegerekend worden.

Ik begrijp dat dit een hele lastige exercitie is en ik heb zelf al van alles d.m.v. de functie Sommen.Als geprobeerd. Ik hoop daarom van harte dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast heel erg bedankt.

Robert

Bijlagen

Nu zie je waar de groetboekrekeningnummers nuttig voor zijn, want dan kun je immers via een logische numerieke opbouw ook tellingen maken en dat opnemen in de formule zodat je kunt zeggen rekeningnummers tussen 4700 en 4749 auto kosten met BTW zijn en onder 4750 tm 4799 de kosten zonder btw.
Als je met omschrijvingen/teksten gaat werken dan krijg je een lange reeks som.als omdat je voor elke geldige waarde en aparte som.als moet maken, waarbij je op langere termijn ook het risico loopt dat je een kostensoort toevoegt maar vergeet die aan de formule voor autokosten toe voegen.

Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik nu nog geen beeld hoe ik mijn probleem moet oplossen. Het lastiger is dat er naar de periode gekeken moet worden dat de betreffende auto actief in de onderneming is en hoe de grootboekrekeningnummers eventueel binnen een bereik samengevat kunnen worden. Ik weet alleen niet hoe dat moet. Het helpt mij als iemand aan de hand van het voorbeeld een formule samenstelt.

Dag Eric,

Op het eerste oog ziet de formule er super goed uit. Ik zal vanavond deze nog even nauwkeurig bestuderen en testen. In ieder geval ontzettend bedankt voor de moeite, ik ben hier echt heel erg blij mee.

Tot slot allemaal heel erg bedankt om tot een oplossing te komen van een voor mij niet op te lossen probleem. Ik heb het nog even uitvoerig getest en het werkt perfect. Wat de 21% (hoog) tarief heeft Eric een punt, ook hier heb ik bij stil gestaan en voor zover ik kan beoordelen zijn er geen autokosten tegen het lage btw tarief, maar mocht het toch zo zijn, dan kan ik nu vanwege de perfecte formule deze er zelf aan toevoegen.

Allen...nogmaals heel erg bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan