• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lastige berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
In de bijlage is een bestand opgenomen waarvoor ik het volgende wil bereiken voor kolom O:Z.. Hieronder worden een aantal eisen gesteld waaraan de berekende waarde moet voldoen.

* van kolom B moeten de 3 laagste waarden te worden berekend en te worden weergegeven met een "!".
* Mocht na de derde "!" de volgende maand weer een "!" moeten worden toegevoegd, dan blijft het aantal maximaal "!".
* Wanneer er in de vorige kolom een "!" is weergegeven moet de volgende "!!" te zijn. Dit kunnen er maximaal "!!!" worden.
* Wanneer een bovenstaande reeks wordt doorbroken, doordat de waarde niet meer tot de top 3 van laagste waarden behoort, begint de reeks opnieuw.

Kan iemand mij bij deze lastige berekening helpen.

Boerman

Bijlagen

Volgens mij zitten er ofwel fouten in de ! die je plaatste, ofwel heb ik het niet helemaal begrepen. Ik kan wel degelijk een formule voorstellen, maar die klopt niet met jouw gegevens.

Bv. moet cel S15 geen !!! hebben? Behoort F15 niet tot de 3 laagste waarden uit de F kolom?

Wigi

Kolom B:M zijn indicatief. Met deze kolom wordt een berekenng gedaan, waarna vervolgens in de kolommen O:Z de gevraagde "!" berekend moeten worden.

Boerman

Boerman zei:
Kolom B:M zijn indicatief. Met deze kolom wordt een berekenng gedaan, waarna vervolgens in de kolommen O:Z de gevraagde "!" berekend moeten worden.

Waarschijnlijk dat de kolommen O:Z moeten gevuld worden op basis van B:M

Maar kloppen jouw !, !!, en !!! of zitten er fouten in. Bv. in S15.

Als het allemaal klopt heb ik het niet 100% gesnapt.

Lastige vraag

In de bijlage heb ik een berekening gemaakt waarbij de 3 laagste waarden een "!" krijgen. Nu wil ik dat het onderstaande ook gerealiseerd wordt:

* van kolom B moeten de 3 laagste waarden te worden berekend en te worden weergegeven met een "!".
* Wanneer vervolgens de maand erop weer een "!" worden gegeven, dan dient hier "!!" te worden gevuld. Daarna "!!!". Tot het maximum van "!!!".
* Mocht na de derde "!!!" de volgende maand weer een "!" moeten worden toegevoegd, dan blijft het aantal maximaal "!!!".
* Wanneer er in de vorige kolom een "!" is weergegeven moet de volgende "!!" te zijn. Dit kunnen er maximaal "!!!" worden.
* Wanneer een bovenstaande reeks wordt doorbroken, doordat de waarde niet meer tot de top 3 van laagste waarden behoort, begint de reeks opnieuw.

Geeft dit meer duidelijkheid?

Boerman

Bijlagen

Dan heb ik het perfect gesnapt, maar ik blijf erbij dat er fouten zitten in het eerste bestand dat je bijvoegde.

Probeer eens

=ALS(B8<=KLEINSTE(B$8:B$45;3);ALS(N8=HERHALING("!";3);N8;N8&"!");"")

in N8 te zetten. Doorvoeren naar beneden en naar rechts.

Is dit het?

Wigi

Volgens mij is dit nog niet helemaal de oplossing. Wellicht moet ik iets toevoegen aan mijn uitleg.

Alleen van de laagste waarden moet een "!" worden toegevoegd. In kolom B zijn dit (B35=-100%, B15=-60% en B41=-50%). Dus met andere woorden, in kolom O zullen B35,B15 en B41 een "!" moeten krijgen.

Vervolgens wordt gekeken naar kolom C. Hier dient dezelfde berekening plaats te vinden, alleen wanneer in kolom O reeds een "!" is vermeld, moeten er "!!" komen.

Zie verder de andere wensen.

Boerman

Ik begrijp niet wat er anders moet: mijn formule zet de ! in de juiste cellen zoals jij gevraagd hebt, en ook het aantal ! zijn correct volgens mij. Of niet? En waarom dan niet? Welke cellen zijn anders?

Maak eens een bestand zoals het zou moeten zijn, en dan met exact

- het juiste aantal !
- in de juiste cel

Dan baseer ik mij verder daarop.

Wigi

zie de bijlage. Als het goed is moeten de "!" op de juiste plaats staan met de juiste aantallen "!".

Boerman

Bijlagen

Maar als je mijn formule gebruikt krijg je toch exact hetzelfde als wat jij wilt hebben?!?

Je moet wel een vrije kolom laten tussen de 2 tabellen.

Of is het bier van gisteravond mij nog steeds parten aan het spelen?

In de bijlage is het bestand opgenomen, waarbij jouw formule is verwerkt. Ik weet niet wat ik fout doen, maar het resultaat is niet conform de wens.

Wellicht heb ik vandaag een biertje teveel gedronken?

Boerman

Bijlagen

Als je in cel O8 een formule zet met daarin O8 zelf, dan krijg je kringverwijzingen. Vermijd die.

Dus:

1. delete alle formules in kolom N
2. in N8 zet je

Code:
=ALS(B8<=KLEINSTE(B$8:B$45;3);ALS(N8=HERHALING("!";3);N8;N8&"!");"")

Doorvoeren naar rechts en naar beneden, en desgewenst centreren.

Wigi

Sorry, Het is mij niet geheel duidelijk.
Wat heb ik precies verkeerd gedaan in het bestand van de bijlage. De formule heb ik geplaatst in N8 en vervolgens gekopieerd naar de andere cellen (O8:Z45) en toch werkt het niet.
Wellicht kun je aangeven wat de formule dan wordt in cel O8?

Boerman

Ik ben eruit.In cel C diende dezelfde formule te worden weergegeven als in N8 en vervolgens kon die cel gekopieerd worden.

Bedankt voor het geduld en de goede oplossing.

Boerman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan