• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige Excel topic (voor mij althans)

Status
Niet open voor verdere reacties.

stephendeman

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2017
Berichten
28
Momenteel zit ik in een struggle met Excel. De case is als volgt:

Ik probeer in Excel een soort van Database te maken met de volgende uitgangspunten:
- Home tabblad;
1. Er kan via een dropdown een categorie worden gekozen;
2. In deze categorieën zitten producten, deze komen in een aparte keuzelijst te staan op het home tabblad: (aan de hand van de gekozen categorie);
3. Elk product heeft een apart tabblad waarop de marge per product wordt berekend* je kunt aan de hand van het gekozen product in stap 2 door naar het juiste tabblad.

* Elk "product" bestaat uit samengestelde producten (meerdere producten) vandaar de aparte tabbladen. We hebben ongeveer 100 samengestelde producten vandaar de complexiteit.

Ik heb al van alles geprobeerd met =ALS / Wat als analyses maar niks lijkt te werken. Onderstaand tref je een link naar een voorbeeldbestand.

Hopelijk is hier een Excel-wizzard aanwezig die mij kan helpen :cool:

https://we.tl/t-sMo88ZvEGb
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 15012020.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Alleen als je een bestand in dit forum plaatst.
 
Zit als het goed is een wetransfer link bij
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een externe plek. Plaats het bestand (geen link) in dit forum.
 
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsm
    38,3 KB · Weergaven: 28
Dankje voor het antwoord! Je komt aardig in de buurt;

Wat de bedoeling is dat de waardes in losse cellen onder elkaar (Verticaal) komen te staan zodat er met een Vlookup een link naar de corresponderende tabbladen kan worden gemaakt. Een soort dashboard.
Ik heb het ook geprobeerd met een formule: =IF(ISERROR(INDEX($A$1:$B$6,SMALL(IF($A$1:$A$6=$E$1,ROW($A$1:$A$6)),ROW(1:1)),2)),"",INDEX($A$1:$B$6,SMALL(IF($A$1:$A$6=$E$1,ROW($A$1:$A$6)),ROW(1:1)),2))
Maar krijg dit ook niet werkend.

Wellicht is mijn idee omslachtig en onduidelijk geformuleerd, excuses daarvoor.

Kort en krachtig:
Home tab met: Keuze "Categorie"
Deze keuze geeft alle "Producten" in deze categorie, verticaal in losse cellen weer.
Met een Vlookup (of iets anders) een link naar het juiste tabblad.

Op alle losse tabbladen (producten) tref je dan de uitwerking van de samengestelde producten aan.

Hopelijk is het nu wat duidelijker? Ben er al 2 dagen mee bezig en de frustratie zit hoog :confused:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 15012020 (AC).xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 35
Zo dan, nog beter als dat ik zelf voor ogen had! Ik ga hem proberen te ontleden om hem te gebruiken. Als ik er morgen niet uitkom dan stuur ik je wel een berichtje als dat ok is? :D

Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
* Elk "product" bestaat uit samengestelde producten (meerdere producten) vandaar de aparte tabbladen. We hebben ongeveer 100 samengestelde producten vandaar de complexiteit.
Kan je volgens mij wel in 1 tabje afhandelen. 1 tabel met alle producten, 1 tabel met de componenten en 1 tabel waar je ze samenvoegt. Zie 'Sheet1'
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 15012020 (AC).xlsx
    20,1 KB · Weergaven: 33
@ stephendeman Alle onnodige quotes verwijderd. Wil je stoppen met dat onnodig quoten. Onnodig quoten betekent wanneer je direct op een reactie reageert en dan de quote knop gebruikt. Niet doen. Volgens mij ben je hier al vaker op geattendeerd.
 
@Huijb, zit hier niet dagelijks. Was mij niet duidelijk excuses.

@snb, wat ik ook probeer; op de een of andere manier krijg ik de formule niet werkend. Heb de kale versie van mijn bestand toegevoegd, ik denk dat jij wel in één keer ziet waar het probleem zit. Thanks alvast!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 17012020.xlsm
    54,5 KB · Weergaven: 14
In bijlage is het werkend. Heb de "Matchtable" uitgebreid met een kolom, anders wordt de zoekformule behoorlijk complexer. Dit is gemakkelijker. Of het werkboek praktisch is? 284 producten alleen al voor "kapper": dat betekend 284 tabbladen? En daarbij ten minste een lijst van 284 matrixfuncties op het tabblad "Home". Dat gaat omvangrijk en traag worden...

Gezien je eerdere formule nam ik aan dat je bekend was met matrixfuncties, die je af moet sluiten met Control+Shift+Enter om ze werkend te krijgen. Matrixfuncties mogen niet in samengestelde cellen staan, dus die heb ik eruit gehaald.

Is een filter op de matchtable een optie? Zetten we daar een hyperlink achter. Scheelt een behoorlijk aantal matrixfuncties.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 17012020 (AC).xlsm
    56,9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
@Alexcel; Ja ik ben echt nog aan stoeien om dit werkend te krijgen en vroeg mezelf ook af of dit werkbaar is. Uiteindelijk zijn er niet voor alle categorieen en producten een tabblad nodig omdat sommige producten niet uit samengestelde producten bestaan. Daarbij is het ook nog eens zo dat de producten nu 2x voorkomen; 1x Vast en 1x Variabel echter is voor beide maar 1 samengesteld product nodig. Snap je hem nog? :D Dus van de 284 regels blijven er effectief 90-100 over (nog wel veel).

Het probleem is dat ik wel overweg kan met Excel maar veel van mijn collega's niet dus dat is mijn uitdaging. Probeer het dus een beetje werkbaar te houden voor de anderen. Een andere optie is met VBA maar, daar heb ik echt te weinig kaas van gegeten om te maken.

Dus eventueel met hyperlinks is ook een goede optie, zolang het werkbaar blijft en zoals je stelt niet onwijs traag.

Thanks voor je hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan