• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige Matrix Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark151c

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2010
Via een omslachtige bewerking kan ik een crediteurenstand op een willekeurige datum terugberekenen. Nu wordt het spreadsheet in de loop der jaren steeds groter en is mijn excel bestand al bijna 250 MB en kan mijn computer de berekeningen bijna niet meer aan, waardoor het systeem erg traag wordt.
Ik ben op zoek naar een matrix formule. Die schijnen minder geheugen te gebruiken.

In de bijlage zit een voorbeeld van een klein deel van het bestand.

In kolom K,N en O staat bovenaan een datum. De factuurdatum wordt vergeleken met die datum. Als de factuurdatum na die datum bovenin de kolom ligt, dan bestond die factuur op dat moment dus nog niet. Als de factuur op de datum bovenin die bepaalde kolom nog niet betaald was dan stond die factuur dus nog uit op die datum. In de kolom L,M en P wordt de ouderdom in dagen teruggerekend op eenzelfde manier.

Mijn vraag is of er een matrix formule bestaat die ervoor zorgt dat er minder formules gebruikt hoeven te worden en die minder geheugen gebruiken. Hopelijk alleen een formule die onderaan het uitstaande bedrag berekend.

In mijn spreadsheet staan al meer dan 15000 factuurregels die meer dan vijf jaar teruggaan, dus het spreadsheet wordt steeds groter.

Hopelijk heeft iemand een leerzame ingeving?

Alvast bedankt,

Groet,

Mark

Bijlagen

Via een omslachtige bewerking kan ik een crediteurenstand op een willekeurige datum terugberekenen.

Ik vermoed dat je veel meer wilt dan alleen maar dat. Als het je gaat om de crediteurenstand op een bepaalde datum:

=SOM.ALS(Blad1!C:C;"<="&Blad2!C3;Blad1!D:_D)-SOM.ALS(Blad1!F:F;"<="&Blad2!C3;Blad1!H:H)
waarbij 'Blad2!C3' in dit verhaal de datum is waarop je de crediteurenstand wilt weten.
(en vergeet niet de underscore weg te halen, die staat daar om een smiley te voorkomen...)

Ik krijg de indruk dat je boel ook wil splitsen in ouderdom (0-30 dagen oud en nog niet betaald, 31-60 dagen oud en nog niet betaald, etc etc.).

Heb wat zitten prutsen, maar mijn bed roept. Ik zou zeggen: Database-functies. Zijn volgens mij iets minder geheugen-vretend dan heel veel formules en/of matrix-formules.
Zie ook: http://www.ozgrid.com/Excel/sum-if.htm

Succes, Marcel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je veel meer wilt dan alleen maar dat. Als het je gaat om de crediteurenstand op een bepaalde datum:

waarbij 'Blad2!C3' in dit verhaal de datum is waarop je de crediteurenstand wilt weten.
(en vergeet niet de underscore weg te halen, die staat daar om een smiley te voorkomen...)

Ik krijg de indruk dat je boel ook wil splitsen in ouderdom (0-30 dagen oud en nog niet betaald, 31-60 dagen oud en nog niet betaald, etc etc.).

Heb wat zitten prutsen, maar mijn bed roept. Ik zou zeggen: Database-functies. Zijn volgens mij iets minder geheugen-vretend dan heel veel formules en/of matrix-formules.
Zie ook: http://www.ozgrid.com/Excel/sum-if.htm

Succes, Marcel

hallo Marcel,

Beetje laat, maar nog bedankt voor de oplossing. Het werkt eenvoudiger zo.

Thanks,

groet,

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan