• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lastige vraag: automatisch totaalpercentage berekenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KweeniE

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2002
Ik zit met een probleempje, hopelijk kan het onderstaande het verduidelijken

Ik vul aantallen in per maand, middels een formule wordt automatisch ingevuld hoeveel dit ten opzichte van het vorige jaar was. Als het leeg is omdat het in de toekomst is, blijft deze cel met percentage ook leeg.

Ik wil alleen ook een totaaltelling maken en hier een percentage van weergeven ten opzichte van vorig jaar. Weet iemand met welke formule dit kan? De aantallen moeten dus eigenlijk als een soort gewogen gemiddelde worden meegenomen om dit te berekenen.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat er dan zoals hieronder 39% in de cel wordt weergegeven? Heeft iemand een tip want ik kom er totaal niet uit helaas.

[table="width: 500, class: grid"]
[tr]
[td]Maand[/td]
[td]2015[/td]
[td]in % van 2014[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Januari[/td]
[td]25[/td]
[td]33%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Februari[/td]
[td]20[/td]
[td]50%[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Maart[/td]
[td]...[/td]
[td]...[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Totaal[/td]
[td]45[/td]
[td]Hoe automatisch gevuld (39%)[/td]
[/tr]
[/table]

Even in getallen, is het niet gewoon (25+20)/(((25/33)*100)+((20/50)*100))=antwoord
Of zit ik hier maar stom te doen

Dat klopt inderdaad, maar je zou in de totaalformule niets moeten hoeven aan te passen. En als ik hiervan een totaaltelling doe inclusief dus de maanden die niet gevuld zijn (zoals in het voorbeeld maart), dan geeft hij #WAARDE als uitkomst...
Er zou dus een voorwaarde in moeten denk ik dat als de cel leeg is hij niet die foutmelding geeft. En niet dat de formule elke maand handmatig aangepast moet worden.

Hoe kun je nu percentages en gemiddelden bepalen als je niet meer dan een getal hebt en niets om mee te vergelijken?

Die zitten impliciet in het percentage verrekend. Maar ik weet ook niet zeker of het op deze manier ook überhaupt op te lossen is. Dat is ook mijn vraag, maar denk dat ik er op een andere manier moet uit zien te komen.

Heb even een voorbeeld geüpload. Kijk even naar de comments, want je kan nu nog vele wegen inslaan.

Bijlagen

Aha op basis van die hulpkolom 1 ben ik er uit gekomen. Dan wel met als extra voorwaarde dat ie alleen gevuld wordt wanneer in 2015 wat gevuld is, maar dan komt het in orde. Wel dus met extra hulpkolom maar met verbergen valt dat wel weer weg.
Bedankt allemaal voor de hulp, super! Mijn dag is weer goed :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan